Permalänk
Medlem

Starta egen dator butik?

Halloj! Sitter i tankarna på att försöka starta ett eget företag!

Tänkte höra med er om lite råd vad ni skulle vilja se hos data butik?
hade tänkt börja med en butik för försäljning/reparation och senare bygga ut internettsajt.

Vad skulle locka er att välja just att handla från mig?
Det jag känner som mest lockande är ju Fri Frakt.
Men vad mer finns det förutom bra prisar och fri frakt?

Mvh

Permalänk

Kapital behöver du för det första, och sen skapa bolag osv osv, men allt sånt antar jag du redan har koll på.
För att kunna köra fri frakt över x kronor (för du måste tjäna in frakten på marginalerna) så behöver du nog köpa in större volymer utav grejjerna. Och som uppstickare så är det nog ganska svårt att erbjuda fri frakt ibörjan.
Jag har en liten känsla av att nischade produkter är nog lättare att komma in på än just "datordelar" då det finns väldigt många i dagsläget som har väldigt kompetitiva priser generellt. Så om jag var du, så skulle jag nog försöka nisha mig på något i början.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Vilken stad?

Permalänk
Medlem

För det första behöver du komma med något som inte alla andra redan har. Det är dåliga marginaler som du förmodligen redan har koll på. Lite bättre marginaler på reparationer men då är det gärna bra att ha lite kontakter som då gärna skulle anlita dig. Att bara starta en datobutik utan något kött på benen och en redig marknadsanlys är dömt att misslyckas och ge dig äckliga skulder efteråt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av of-doom:

Tänkte höra med er om lite råd vad ni skulle vilja se hos data butik?

Vad skulle locka er att välja just att handla från mig?

Kompetent personal som vet vad de snackar om och säljer kunderna det de behöver utan att ljuga dem i ansiktet och utan att lura dem att köpa skitdatorer för överpriser.

Har du det så slår du Siba, Elgiganten och OnOff med hästlängder.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

börja med att hyra en lokal i ett litet samhälle elr bo hos nån du känner där och lagga deras datorer i ett halv år. sen när du e klar där så har du antagligen ett härligt kapital att börja me

Permalänk
Medlem

Att stava kan ju vara en fördel...

OnT: Du har ju inte valt rätt tid att starta upp ett dator företag direkt. Fri frakt är lockadnde, men att ha bra support är mycket viktigt. Live support är mycket populärt!

Snabb leverans och många special erbjudanden är mycket lockande. Kör lite som klädbutikerna gör om någon ska köpa ett flertal skärmar t.ex. Köp 2 skärmar få första för halva priset. En mycket användarvänlig hemsida samt att vara aktiva i andra forum (swec).

Allt detta är något som skulle få mig att handla från ditt företag.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

OnT: Du har ju inte valt rätt tid att starta upp ett dator företag direkt. Fri frakt är lockadnde, men att ha bra support är mycket viktigt. Live support är mycket populärt!

Snabb leverans och många special erbjudanden är mycket lockande. Kör lite som klädbutikerna gör om någon ska köpa ett flertal skärmar t.ex. Köp 2 skärmar få första för halva priset. En mycket användarvänlig hemsida samt att vara aktiva i andra forum (swec).

hmm ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kränga datordelar gör dig inte rik, men support kan göra det.
Tänk snarare datorverkstad med försäljning, någon skrev nischning vilket kan ge dig fördelar.

T.ex HTPC, bygga och sälja?

Att kunna ge service och support till ovana datoranvändare och det finns MÅNGA därute, tror jag är melodin.
Men du ska även kunna ta betalt för det, kan en målare eller snickare ta betalt för sitt kunnande så kan även du.

Och kom ihåg det viktigaste, som tyvärr många i service-branschen har glömt. Det är KUNDEN som betalar din lön. Så var alltid glad, trevlig och hjälpsam, klyschigt men sant!

Finns mer tips att ge, men tog upp ett par saker bara.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Jag tycker alltid att det är lika lustigt när någon anmärker på någons stavning, för att sedan särskriva och stava fel i hela inlägget. Underbart.

Ontopic:
Det är nog lättare om du nischar dig i början, så som flera här säger. Att bara börja sälja dator delar är nog rätt döfött, då det finns ett stort utbud av stora aktörer på denna marknad.
Börja med någon sorts datorservice i din hemstad? Dvs, reparationer, felsökningar och sådant.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag tycker alltid att det är lika lustigt när någon anmärker på någons stavning, för att sedan särskriva och stava fel i hela inlägget. Underbart.

Ontopic:
Det är nog lättare om du nischar dig i början, så som flera här säger. Att bara börja sälja dator delar är nog rätt döfött, då det finns ett stort utbud av stora aktörer på denna marknad.
Börja med någon sorts datorservice i din hemstad? Dvs, reparationer, felsökningar och sådant.

Gillar ändå att du påpekar att jag stavat fel i hela mitt inlägg...

OnT: Som oobum säger: Dator service är nog något att satsa på, du behöver ju trots allt mycket kontakter m.m för att du ska lyckas med en online shop.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

jag tror att du har hittat Guld här. Köp 3 betala för 2.5 definitivt en affär jag hade köpt ifrån.
KOMPETENS!!!!! ha en support som är mer eller mindre EXPERTER på allt. och lär dem att INTE köra med merförsäljning, iaf inte så hårt som de andra. för att hålla det enkelt; kvantitetsrabatter och en bra support, Där har du det som kan göra din affär till en jätte i branschen

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som de andra säger. Att bara sälja datordelar kommer inte ge dig något mer än problem och troligen konkurs. Satsa istället på ex service/support. För det saknar de stora kedjorna. Var ärlig mot kunderna, lura dem inte att köpa saker de inte behöver. Våga ta betalt för arbetet.

Tips. jag har själv haft egen firma, liknande som det du tänker på. Men jag var mer inriktad på supprt/service och hembesök. Väldigt många vill/kan inte ta sig från hemmet och betalar gärna för hembesök. Det jag skulle säga är: det kommer krävas mycket arbete från din sida, samt en del kostnader (ganska stora) vad gäller bokföring om du inte gör det själv. Samt du behöver pengar. Dels för inköp av grejer samt för garantin.

EDIT: Glömde säga att jag inte driver firman längre, inte pga att det gick direkt dåligt. Men mest för att det var så mycket arbete 10-13h per dag, men då gjorde jag bokföringen själv.

Lycka till...

Visa signatur

.

Permalänk
Hjälpsam

Du kommer inte tjäna pengar på komponenter och varuförsäljning, det som är av intresse för dig att nischa dig och din butik är tjänster.

Mest basic variant av tjänster är reparation, men det har de flesta butiker men det är bra pengar där.
Mjukvarusupport/ominstallationer, också bra inkomst.
Sedan för att särskilja dig, tex. Trimning av datorer (med feta klausuler om att garantin förbrukas lämpligen).
Custom design datorer, slut avtal med en plåtslagare och en air-bruch artist.

Som sagt, försäljningen är ekonomiskt sett en bisyssla och du behöver otroliga volymer för att få rimlig förtjänst i förhållande till arbetsinsats.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar! Tror verkligen på denna idén och ni har gett mig många idér!
Vi kommer vara 2st jag och en polare. Han kommer mest jobba som lärling i början samt ta kassa och skriva då jag har dyselexi samt så har han jobbar i kassa på flera butiker innan

Ja vi kommer antagligen börja smått senare arbeta oss uppåt som ni sejer skaffa sig en stadig grund innan man äter hela kakan dvs.

Vill få ett ryckte om att jag har bra priser samt trevlig personal
Älskar att hjälpa folk och pilla med datorer!

Vet att jag inte blir stenrik men det är jag inte ute efter! Vill bara ha ett jobb som alla andra som jag trivs med!
Älskar att greja med datorer och hjälpa andra köpa rätt saker och det skulle jag lyckas bra med. Mina vänner vänder sig oftast till mig när dom behöver hjälp när det gäller datorer för jag är alltid riktigt noga å tar min tid på byggandet och vet vad jag sysslar med
Sitter nästan varje dag på SweC och läser trådar om "köpråd" och diverse och lär mig mer och mer varje dag

Jag hade tänkt om det nu går som jag tänkt med hela idén att låta er här på SweC få rösta fram dom mest prisvärda paket att sälja färdigt och bra och hur dom ska se ut osv.

Kommer inte ta in märkes datorer! Absolut inte! Om det inte laptops då men dom är ju lite svåra att bygga själv ^^

Vad tycker ni om att ha en telefon linje öppen ganska dygnet runt som man kan ringa till och be om råd vad gäller datorer?
Detta kommer såklart inte kosta något och bara kul att ha för att hjälpa folk och dela lite egenskaper

Samt så kommer det bli i Karlstad i Värmland

Mvh

Edit: Missade några inlägg! Jag fixa airbrush chassin och lite sånt anorlunda skulle ju vara rätt grymt med!
Lite annorlunda samt kanske bygga lite egna chassin för bench eller bestälning!
En till idé är att om det går runt och går bra så tänkte jag angagera OC tävlingar och diverse i butiken om det nu skulle få platts

Låta folk få komma och kolla samt lära sig lite om OC känner några som håller på med ganska extrem nivå som gladligen skulle komma och visa upp sig för folk ^^

Samt hem support skulle jag gladligen göra! Är en rätt trevlig person som skulle kunna göra det mesta dygnet runt faktiskt

Permalänk

Att ha telefonlinjen öppen dygnet runt lär du ångra i längden, framförallt om ni bara är två. Inte så kul om någon ringer när du är ute en fredag kväll och din kompis ligger hemma och är sjuk. Men att ha supporten öppen ofta gillar säkert folk, många som kanske vill ha hjälp efter jobb osv när många har stängt. Men för att det ska bli lönsamt så måste du kanske ta lite extra betalt vissa tider och även inte kunna garantera support alla tider. Jag vet folk som har haft kunder ringande 3-4 på natten och frågat om hjälp, det är inte så himla kul.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Att ha telefonlinjen öppen dygnet runt lär du ångra i längden, framförallt om ni bara är två. Inte så kul om någon ringer när du är ute en fredag kväll och din kompis ligger hemma och är sjuk. Men att ha supporten öppen ofta gillar säkert folk, många som kanske vill ha hjälp efter jobb osv när många har stängt. Men för att det ska bli lönsamt så måste du kanske ta lite extra betalt vissa tider och även inte kunna garantera support alla tider. Jag vet folk som har haft kunder ringande 3-4 på natten och frågat om hjälp, det är inte så himla kul.

Nej det kommer självklart bli vissa tider på det ^^
Mina trognaste kunder kan jag ju mitt riktiga nummer till så dom kan ringa mig som privat person och prata lixom då blir det ju inte lika fel om jag nu skulle vara full när dom ringer eller dylikt om ni förstår.

Samt skype skulle ju kunna finnas med! Ringa när man ser mig online eller skriva frågor tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Tips. jag har själv haft egen firma, liknande som det du tänker på. Men jag var mer inriktad på supprt/service och hembesök. Väldigt många vill/kan inte ta sig från hemmet och betalar gärna för hembesök.

Hm, jag upplever precis tvärtom! Folk vill INTE betala en för att komma hem och fixa saker. Särskilt inte när ett besök kanske tar 10 minuter och man ändå måste ta fullt betalt för utkörning och påbörjad timme. Eller när man skall sitta och vänta på datorn i 2 timmar och bara sitter där o glor rätt in i skärmen...
En verkstad är att rekommendera! Lär kunderna att komma in med sina saker och i värsta fall gör slutinstallaitonen på plats. Erbjuda fjärrsupport kan man också göra men man måste ta betalt så det inte flippar ut och folk ringer stup i kvarten för minsta lilla sak...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av of-doom:

Nej det kommer självklart bli vissa tider på det ^^
Mina trognaste kunder kan jag ju mitt riktiga nummer till så dom kan ringa mig som privat person och prata lixom då blir det ju inte lika fel om jag nu skulle vara full när dom ringer eller dylikt om ni förstår.

Samt skype skulle ju kunna finnas med! Ringa när man ser mig online eller skriva frågor tex

Jepp skype fungerar rätt bra för dem som har det, ge dock inte ut din privata skype om du använder det mycket, då kan det bli rätt så jobbigt i längden.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Du kommer inte tjäna pengar på komponenter och varuförsäljning, det som är av intresse för dig att nischa dig och din butik är tjänster.

Mest basic variant av tjänster är reparation, men det har de flesta butiker men det är bra pengar där.
Mjukvarusupport/ominstallationer, också bra inkomst.
Sedan för att särskilja dig, tex. Trimning av datorer (med feta klausuler om att garantin förbrukas lämpligen).
Custom design datorer, slut avtal med en plåtslagare och en air-bruch artist.

Som sagt, försäljningen är ekonomiskt sett en bisyssla och du behöver otroliga volymer för att få rimlig förtjänst i förhållande till arbetsinsats.

Du har rätt i att det inte är lätt att tjäna pengar på varor.
Speciellt inte som nystartad och om de skall hålla sweclockerstandarden med
lägsta pris, bästa service, gratis frakt och helst en låda godis med varje 50kr-beställning.

Permalänk
Medlem

jag säger lycka till, det är inte ens lönt att försöka, ska du slå igenom så ska du ha nåt som inte alla stora butiker redan har. Stort sortiment, fri frakt, support osv frågan är om man är villig driva nåt som kanske i slutändan aldrig lönar sig.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag avråder dig starkt för att ge dig in i den branschen. På pappret ser det 'all fine and well' ut, men Svenska datorbutiker agerar mellanhänder.
De har inte mycket till framtid. Allt mer saker kan beställas direkt från tillverkare eller till bättre priser utomlands. Service eller utbildningsakademier
är dock en helt annan historia. Där kan du med rätt kontakter i en mindre stad (Om det nu inte finns någon mer etablerad på orten) jobba dig till
ett kundnätverk - men det tar tid.

Visa signatur

Asus G74JW - Intel Core i7 2920XM - 8GB DDR3 - Geforce 580m - 120hz monitor.

Permalänk
Medlem

Faktura för internethandel

Jag tror ingen annan har nämnt det är, men om du vill börja sälja saker på internet så MÅSTE du erbjuda köp på faktura. Ingen kommer att vilja köpa och betala något innan de har fått grejerna, inte innan du har etablerat dig.

Om jag ser ett företag på prisjakt som har <100 omdömmen så spelar det ingen roll om alla är 10 stjärnor. Jag skulle aldrig lita på någon som säljer på internet tillräckligt mycket för att ge dem en krona utan att ha varan i handen, om de inte heter Dustin eller Webhallen

En sak till, försök inte fula med statistiken och rösta på dig själv.. Det straffar sig rejält om det kommer fram.

Lycka till med affären!

Edit:

Kom på en sak jag hörde på en starta-eget-föreläsning för ett tag sen. Privatpersoner är tydligen en knivig marknad att ta sig in på, det ska vara mycket bättre med mindre företag. Ta kontakt med de lokala småföretagen i Karlstad och erbjud service för fasta kostnader etc. Ska tydligen vara lättare att få dem att öppna på plånboken, samt att det blir mer fasta inkomster.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem

Känns som att du inleder med "starta en butik och SENARE internetbutik" utan att riktigt förstå att SENARE, i det här fallet, troligen handlar om 2-5 år!

Fokusera på butiken, lätt-tillgängligt och bra service. En workshop där man kan lämna in datorn för "service" och ett mindre lager för "bra att ha grejjer", typ kablar, fläktar, t-bord, möss, och annat pillerill som du kan få bra marginaler på. Eventuellt någon form av försäljning av kompletta datorer, gärna "nishade" åt något håll, t ex tysta, spel osv. Tänk även på att majoriteten som köper datorer inte är intresserade av det vi kallar "speldatorer" så även som det är roligare att sätta ihop 980x-system med tri SLI och två miljoner gb ram så fokusera på det som säljer mest och ger bäst marginaler, typ tysta kontorsdatorer med ett fräscht utseende.

Kom ihåg att även erbjuda sådant som andra kanske inte har, t ex "ljuddämpningspaket" där kunden lämnar in datorn för att den ska bli tystare. Två fläktar, ett dämppaket och en ny processorkylare och säg ett pris på 750 ink. moms är något som du kommer få en bra marginal på.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Ontopic:

hahaha you got that one right indeed.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SUMITOMO:

Du har rätt i att det inte är lätt att tjäna pengar på varor.
Speciellt inte som nystartad och om de skall hålla sweclockerstandarden med
lägsta pris, bästa service, gratis frakt och helst en låda godis med varje 50kr-beställning.

Jag gillar den ekvationen. Det är i längden ungefär lika hållbart som 1+1+1=1

Men det är bra att Swecmedlemmarna sätter tydliga mål för butikerna att jobba mot i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag gillar den ekvationen. Det är i längden ungefär lika hållbart som 1+1+1=1

Men det är bra att Swecmedlemmarna sätter tydliga mål för butikerna att jobba mot i alla fall.

Visst är det så och det märks tydligt i forumet.
Leker man med tanken att en medlem i sin tur kan generera 5-10 kunder
och swec har 50k medlemmar så förstår man innebörden av swecs roll i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

jag skulle då inte handla hos en ny startad grej, vem vet om butiken går ner så var går garantierna, och även att du som vill starta en DATORBUTIK skriver Data Butik, bara där.
bli påmind om ett företag här i närheten av mig där de står stort: Även vi gör hembesök!

finn felet i den meningen -.-' det är samma sak.

Konstigt nog har en datorbutik nära mig hållt sig uppe sen -05 och jag ser sällan kunder där i, och nu under förra året till denna så startade de även 2 butiker till inne i stan, så jag undrar hur många kunder de egentligen har, om du tittar på affären får man känsla att de bör ha gått i konkurs sen way back in time.
Inte nog med att de har överpris på precis allt de säljer... kan få en produkt för 500-600 kr billigare på Inet t.ex De säljer en gammal IE3.0 för 450kr? vilket är otroligt mycket för den musen om jag inte minns fel :S
så du kommer nog också misslyckas med priserna som ensam försökare, att folk kommer till dig, ber om tips och du drar ihop ett paket åt dom så går de hem och tar samma paket på nätet för fem tusen mindre?
IFALL du inte bor i en mindre ort/stad där det kanske bara finns en datoraffär eller ingen alls, fine där kan du lyckas.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

jag skulle då inte handla hos en ny startad grej, vem vet om butiken går ner så var går garantierna, och även att du som vill starta en DATORBUTIK skriver Data Butik, bara där.
bli påmind om ett företag här i närheten av mig där de står stort: Även vi gör hembesök!

Garantierna sköts av tillverkarna, inte av butiken...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SM-LoD:

Garantierna sköts av tillverkarna, inte av butiken...

Garantierna sköts enligt lag av den som sålt varan, vill en kund inte använda nått annat än att gå till säljaren så har kunden rätt att göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.