Macbook, när tror ni den kommer och vad tror ni kommer finnas på den

Permalänk

Macbook, när tror ni den kommer och vad tror ni kommer finnas på den

Hej, var just inne på macrumors och såg att det var nästan ett år sedan de släppte den senaste (351 dagar sedan) och ändå så ser jag inte en enda tråd med spekulationer om hur den kommer vara designad eller vad som kommer finnas i den.
funderar på att köpa en, känns bara som att den ligger lite på is nu och det känns ju inte så värt
att köpa en dator för nästan 10000 som har en c2d 2.4ghz och ddr2 ram.

om de följer 1 års principen så kommer den ju släppas snart i alla fall. antar att jag blivit lite små orolig med
tanke på att man inte hört någonting. det var ju en jäkla uppståndelse minst en månad innan den nya imacen släpptes.

skriv gärna av er vad ni tror att den ¨kommer vara¨.

Permalänk
Medlem

Macbooken hamnar ofta lite i skuggan av MBP. Eftersom den är mycket mer lik billigare system från konkurenter, är det inte så många som vill tala om dem. Den hamnar ofta i kläm, och säljer därmed bara en bråkdel av vad MBP gör.

Att det är en 'budget' dator gör den relativt ointeressant tekniskt och aestetiskt.

Permalänk
Medlem

Den kommer få nya Thunderbolt kontakten, men i övrigt inga större förändringar mer än en i3/i5 processor.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Nuvarande mbp med 13,3" (utan massa lull-lull iofs) kostar ungefär som mb så kör på den istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag läste något rykte om att den skulle läggas ned.

Även om de uppdaterar den och följer sitt vanliga mönster så finns det ingen anledning att välja den före MBP.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag läste något rykte om att den skulle läggas ned.

Även om de uppdaterar den och följer sitt vanliga mönster så finns det ingen anledning att välja den före MBP.

känns ju lite konstigt att det bara kommer finnas macbook pro och ingen macbook så det låter verkligen som ett rykte enligt mig.
nej jag hoppas väll mer på att den kommer erbjuda något som inte mbp erbjuder. kanske lite extra lång batteritid eller liknande. de kommer ju antagligen reducera priset ifall den släpps med tanke på att det just nu är mer värt att köpa en mbp

Permalänk
Medlem
Skrivet av thowsen:

känns ju lite konstigt att det bara kommer finnas macbook pro och ingen macbook så det låter verkligen som ett rykte enligt mig.
nej jag hoppas väll mer på att den kommer erbjuda något som inte mbp erbjuder. kanske lite extra lång batteritid eller liknande. de kommer ju antagligen reducera priset ifall den släpps med tanke på att det just nu är mer värt att köpa en mbp

Tittar du på de senaste generationerna har ju ända skillnaden varit skalet, bakgrundsbelyst tangentbord och sd-läsaren (och att macbook levererats med mindre minne).
Tycker det verkar väldigt rimligt att de skulle välja att lägga ned den.
Att de skulle ha något som inte finns i mbp låter rätt otroligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag tror att nya MB kommer att bli som MBP 13.3" i prestanda och i övrigt se ut som den ser ut idag. Personligen tycker jag att de borde buffa MBP mer (separat grafik och ev Quad samt val att slopa DVD i fördel för större batteri&extra disk/grafik) och behålla MB ungefär där 13.3" är idag. Känns inte som det har hänt så mycket med MBP 13.3 sedan den kom, den kör numera på en integrerad grafikkrets istället för 9400M, 2.3GHz i5 Dual Core istället för 2.26GHz C2D och 4GB ram standard istället för 2GB samt större HDD). Det känns lite som att de bara precis uppdaterat den för att hänga med i tiden men fortfarande håller den snarlik, även om den kanske är något snabbare idag än när den kom så är den sämre i jämförelse med andra laptopar på marknaden än när den kom.
En 2009 som min med 8GB ram, 160GB Intel 320 SSD+500GB HDD, 9400M och 2.53GHz CPU lär fortfarande vara bättre än den nya, egentligen hade jag tänk uppgradera när denna generationen kom ut men när den väl kom blev jag något besviken och valde att behålla min någon generation till.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Även om den nya MB'en skulle ha i7-processor ska du inte köpa den, för Plastbooken är ett geni av engineering - som i, den pajar fort som fan och blir ful fort som fan. Ska du ha en bärbar Mac är det enbart MBP du någonsin ska fundera på. Tänk inte ens på Plastbooken.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Även om den nya MB'en skulle ha i7-processor ska du inte köpa den, för Plastbooken är ett geni av engineering - som i, den pajar fort som fan och blir ful fort som fan. Ska du ha en bärbar Mac är det enbart MBP du någonsin ska fundera på. Tänk inte ens på Plastbooken.

+1

Jag tror den blir avvecklad då MBA/MBP tagit över däns roll . Apple vil ändå inte sälja hela datorer under 999$

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Även om den nya MB'en skulle ha i7-processor ska du inte köpa den, för Plastbooken är ett geni av engineering - som i, den pajar fort som fan och blir ful fort som fan. Ska du ha en bärbar Mac är det enbart MBP du någonsin ska fundera på. Tänk inte ens på Plastbooken.

Förra generationens plastbookar var dåliga.
Dock är Macbook unibody white mycket bättre i dessa avseenden men det går ju ändå inte att jämföra med MBP´s skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Förra generationens plastbookar var dåliga.

Rättelse: Alla plastbookar är dåliga.

Skrivet av Cliddo:

Dock är Macbook unibody white mycket bättre i dessa avseenden

Det kan jag tänka mig.

Skrivet av Cliddo:

men det går ju ändå inte att jämföra med MBP´s skal.

Jag placerar Plastbooken någonstans mellan en dassig HP och en billig (<4500kr) Acer i pålitlighet.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

.

Jag placerar Plastbooken någonstans mellan en dassig HP och en billig (<4500kr) Acer i pålitlighet.

Kanske det, men vissa tycker nog den vita plastfärgen är finare än silverfärg. Hur man inte kan vara trött på silverfärg om man bor i ett land med bilar är helt obegripligt för mig. Menmen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kanske det, men vissa tycker nog den vita plastfärgen är finare än silverfärg. Hur man inte kan vara trött på silverfärg om man bor i ett land med bilar är helt obegripligt för mig. Menmen.

Det blir än mer obegripligt när man förstår att alu är ömtåligare än plast. Det blir lätt bucklor och deformering vid minsta trauma. Det är även väldigt lätt att repa. Sedan leder det värme så bra att man inte kan ha datorn i knät. Kort sagt ett riktigt skitmaterial att göra en dator av men billigt, billigt.

Sen är det sjukt miljöförstörande jämfört med plast.

Ska man köpa en macbook så köp en av plast. Betydligt bättre kvalité än den dyrare MBPn. Sen förstår jag att det ser flashigare ut med alu(tills man tappat/repat den) vilket ju väger tungt om man man ska köpa mac för att det är hippt.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk

De brukar väl ge MB samma processor och grafikkort som billigaste MBP, dock tror jag inte de ger 4gig ram till MB ännu.

Permalänk
Hedersmedlem

Vågar vi gissa att den försvinner i samband med nästa gernerations MBP presenteras? De som vill ha en billig Apple-laptop kan köpa minsta 11" Airen ... samma pris men oändligt mycket trevligare. Prestandan räcker utmärkt för enklare datoranvändning och det är väl Macbookens målgrupp.

Håller dock inte med om att Macbooken skulle vara av dålig kvalitet. Min är 4 1/2 år gammal och håller fortfarande ihop, enda skavanken är det klassiska sprickan där man har handleden (bytt en gång på garanti, gått sönder igen dock) och att batteriet dött (men inget batteri förväntas hålla så lång tid ändå). Plasten har ej gulnat. Inget skrammel från gångjärnen, den har inga större repor och tangentbordet har fortfarande rätt stuns. Den rullar på utan större strul trots att jag installerat två operativsystem över varandra (Leopard/Snow Leopard) och dessutom bytt hårddisk. Kom iofs på att fläkten är bytt (1200 kr).

Jag skulle säga att kvaliteten är nära nog spitzen-klasse.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Vågar vi gissa att den försvinner i samband med nästa gernerations MBP presenteras? De som vill ha en billig Apple-laptop kan köpa minsta 11" Airen ... samma pris men oändligt mycket trevligare. Prestandan räcker utmärkt för enklare datoranvändning och det är väl Macbookens målgrupp.

Yes det vågar vi gissa. Nästa generations MBP kommer också få ett helt nytt utseende och som du säger MB air kommer bli populärare pga att MB försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

De brukar väl ge MB samma processor och grafikkort som billigaste MBP, dock tror jag inte de ger 4gig ram till MB ännu.

Inte nuvarande iaf; Nvidia 320M - Intel HD Graphics 3000. Inte för att 320M är så mycket snabbare.

jonasy:
"Oändligt mycket trevligare" är oändligt subjektivt. Jag tycker den är för långsam för allting, och det är rätt stor skillnad i CPU jämfört med Macbooken. Ingen optisk enhet eller ethernetport är inte jättekul heller(igen, subjektivt, och ja jag vet att det finns tillägg för sådan funktionalitet). Dessutom upplever jag inte skärmen som lika bra, men Alla Gudar På Alla Planeter Och Dimensioner Inkl Phyrexia vet att glossyskärmar är Djävulens Frukost hursomhelst. Näe, MBA ersätter inte Macbook, de är för olika. Däremot kan antagligen "de minsta" MBParna ersätta Macbooken utan större problem; folk älskar ju silver nuförtiden.

Silver var visserligen grejt på Powerbook G4 12"-tiden, ja, förmodligen för att inte resten av världen var silver.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Jag tvivlar på att Apple kommer ta bort MB men just nu ligger den på ett dåligt ställe, de skulle behöva gå över sina modeller och se till så den skiljer mer från 13" MBP (lägga till mer på 13" MBP kanske och lite sämre i MB) och sedan sänka priset på vanliga MB så att den blir ett mer lockande alternativ. Tror faktiskt inte att den kommer försvinna, känns konstigt att ha MacBook Air och Pro men ingen MacBook. De sa ju att MBA är nästa generations MBP idag, så förhoppningsvis får vi snart MBP utan DVD med SSD (ev 2 diskar) och kanske större batter. DVDn tar ju sjukt stor plats och används nästan aldrig, de få gångerna man använder den så kan man använda en extern som de skulle kunna skicka med. Jag har själv tagit bort min DVD och hade gärna sett en MBP utan DVD i utbyte för annat lullul som större batteri och dubbla hdd. Det känns som att 13" MBP är inte alls lika prisvärd idag som 2009.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

jonasy:
"Oändligt mycket trevligare" är oändligt subjektivt. Jag tycker den är för långsam för allting, och det är rätt stor skillnad i CPU jämfört med Macbooken. Ingen optisk enhet eller ethernetport är inte jättekul heller(igen, subjektivt, och ja jag vet att det finns tillägg för sådan funktionalitet). Dessutom upplever jag inte skärmen som lika bra, men Alla Gudar På Alla Planeter Och Dimensioner Inkl Phyrexia vet att glossyskärmar är Djävulens Frukost hursomhelst. Näe, MBA ersätter inte Macbook, de är för olika. Däremot kan antagligen "de minsta" MBParna ersätta Macbooken utan större problem; folk älskar ju silver nuförtiden.

Silver var visserligen grejt på Powerbook G4 12"-tiden, ja, förmodligen för att inte resten av världen var silver.

Respekterar såklart din åsikt, men jag tror inte den stora massan håller med. Visst är cpun sämre i air, men ssd disken gör att den ändå upplevs mycket rapp - vi pratar om folk som vill ha den enklaste macen och ingen räcermaskin. Räkna också med en i-processor inom snar framtid. Skärmen håller jag med om, men den är väl glossy i alla Apples bärbara utom som bto på vissa pros? Optisk disk försvinner med all sannolikhet i nästa gen mbp, de som prompt använder ethernet kan använda adapter. Macbook representerar en föråldrad typ av dator så jag vore förvånad om den finns kvar. framtiden får utvisa vem som hade rätt alltid kul att spå i alla all ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading