Stänga av fläkt på grafikkort då datorn inte används?

Permalänk
Medlem

Stänga av fläkt på grafikkort då datorn inte används?

Tjenare!
Jag har en dator som står på dygnet runt.. nu tänkte jag skaffa ett nytt grafikkort och då undrar jag om man kan stänga av fläkten på grafikkortet: Leadtek GeForce4 Ti 4200 128MB TD DVI (Video-IN Video-UT) Retail (http://www.mycom.se/produkter/default.asp?itemnr=432565&pt=1) när datorn inte används.

Har datorn i sovrummet så det vore trevligt om man på natten slapp ha fläkten igång. Tydligen får man med en programvara "WinFox II Software Utility" men jag hittar ingen information av vad den klarar av.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

köp en Zalman ZM80-HP Grafikkortskylare. Har ingen fläkt utan använder heat-pipes. Kanske inte så bra om man ska överklocka men tyst!
finns på www.jmedata.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slippa att modifiera kortet... det gör inte nge att fläkten låter lite när man jobbar med den... det som är jobbigt är på natten då man ska sova. Därför vill jag "bara" veta om programvaran som kommer med kan stänga av fläkten vid tex inaktivitet eller liknande.

Permalänk
Medlem

Programvaran kan inte stänga av fläkten.
Men jag hade lätt köpt en ZM80-HP om jag hade haft ett gf4 själv...

Permalänk
Medlem

Ok, men om jag ska sätta på en sådan vill jag vara säker på att jag kan kolla tempen på kortet. Jag pratade med Mycom och de va inte säkra på att det kortet hade ngn temperaturmätarkrets. Hmm.. skumt att de inte vet.. så nu undrar jag om ngn vet om Leadtek GeForce4 Ti 4200 128MB TD DVI (Video-IN Video-UT) Retail (http://www.mycom.se/produkter/defau...mnr=432565&pt=1) har ngn temperaturkrets. Vad jag läste på www.leadtek.com så verkar den ha det men jag vill vara helt säker.
Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Jag brukar resonera såhär:
Skryter inte tillverkaren med det överallt på kartongen + skickar med program för att kolla tempen så saknar nog tyvärr kortet tempsensor.
ASUS brukar ha på sina deluxe-modeller.

Själv har jag ett budgetkort (PoV) och dom har aldrig sånna finesser, skulle jag tro.

Hur det e med leadtech vet jag inte riktigt. Men e det verkligen så viktigt? Kanske kan jag förstå de som överklockar grymt och så. Men, jag tycker det låter som om du är mer 'vanlig användare', som jag, och då är temp-problem bara sagor.

//pHr33

Permalänk
Medlem

Visst... jag kan hålla med om det sista du säger.. men då jag inte kan ha fläkt på kortet i sovrummet (dvs jag funderar på att byta ur fläkten mot en passiv kylning) så känns det säkrare om man kan ha koll på temperaturen. Känns lite osäkert att fibbla med kylning utan att kunna kontrollera om det funkar.

Nu har jag läst rätt mycket på de olika tillverkarnas siter och jag trodde innan att det var mer eller mindre standard med tempkontrollkrets på korten (detta berodde på att när jag läst i olika forum om ämnet så berättar folk ofta hur varma deras kretsar är). Som jag ser det nu är det bara super delux korten (som är svindyra) som har det... jaja tråkigt.

Tack iaf för alla svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GretsaM
Ok, men om jag ska sätta på en sådan vill jag vara säker på att jag kan kolla tempen på kortet. Jag pratade med Mycom och de va inte säkra på att det kortet hade ngn temperaturmätarkrets. Hmm.. skumt att de inte vet.. så nu undrar jag om ngn vet om Leadtek GeForce4 Ti 4200 128MB TD DVI (Video-IN Video-UT) Retail (http://www.mycom.se/produkter/defau...mnr=432565&pt=1) har ngn temperaturkrets. Vad jag läste på www.leadtek.com så verkar den ha det men jag vill vara helt säker.
Någon som vet?

Jag har haft ett Leadtek GeForce4 Ti 4200 128MB TD DVI VIVO Retail, det hade inga tempsensorer. Mitt var ett måndagsex och kunde knappt alls klockas, fick upp det i 300/515MHz. Sen sitter det Philips 7108 som tv-ut krets och den är väl ingen höjdare direkt.

Permalänk
Avstängd

bra om folk skriver vad orginal hastigheten är oxå
inte direkt som alla sitter med sifror i huvet på produkter dom inte äger.

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mind
bra om folk skriver vad orginal hastigheten är oxå
inte direkt som alla sitter med sifror i huvet på produkter dom inte äger.

Sorry, 250/450 är original på alla "vanliga" gf4ti4200 128MB kort.

Permalänk
Avstängd

det var ju inte så dåligt

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.