Permalänk
Medlem

570 vs 6970?

Hade tänkt gå över till något av dessa i SLI/CF inom några månader och undrar vilket som är BiS för tillfället? Har kollat runt lite benchmarks men det säger mig inte så mycket... Tänkte sälja ett/båda av mina 460 alt använda det ena som PhysX-kort. Blir nog BO/MW3 för min del alt C2.

Kommer dessutom köra 2 skärmar @ 1920x1200.

Det gäller produkterna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=813903 samt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823479

Så vad tycker ni? Ska man vänta tills nästa serie GFX eller?

Permalänk

Ska du spela på båda skärmarna eller bara ha en skärm att spela på och en till bredvid?

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Antielefant

Spela på två skärmar är ju bara bortkastat, och fungerar inte utan tredjepartsmjukvara oavsett.

Det är väldigt liten skillnad mellan 570 och 6970 både pris- och prestandamässigt, men ska du dessutom ha ett PhysX-kort fungerar det förstås bättre med 570'orna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Spela på två skärmar är ju bara bortkastat, och fungerar inte utan tredjepartsmjukvara oavsett.

Det är väldigt liten skillnad mellan 570 och 6970 både pris- och prestandamässigt, men ska du dessutom ha ett PhysX-kort fungerar det förstås bättre med 570'orna.

Man behöver väll inget för att spela med två skärmar samtidigt? Tänkte bara att det lär vara jobbigt med två skärmar när man lirar fps då siktet ligger mitt mellan skärmarna.

Eller menar du att tredjepartsmjukvarorna är ATI och nVidias multimonitor-teknologier?

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Medlem

Väldigt lik prestanda. Så det blir ett Nvidia VS AMD val typ. Bara att läsa på mellan dom olika fördelarna. Ska du överklocka så överklockar dock GTX 570 rätt mycket bättre.

Edit: Det var ett sjukt billigt GTX 570 du hittat. Det brukar (brukade?) vara lite dyrare än 6970 men presterade lite bättre. Men är det billigare än 6970 är valet självklart. Kör på 570'n
Edit igen: Dock så skalar 6970 bättre i CF än GTX 570, så blir rätt hugget som stucket igen.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt spela på båda, eller är det 3 skärmar som gäller isåfall?

edit: glömde totalt bort det där med siktet >.>

Blir väl kanske en lite större skärm istället då, men tror ni 570 SLI klarar av 2560x1440?

Permalänk
Skrivet av Applesin:

Hade tänkt gå över till något av dessa i SLI/CF inom några månader och undrar vilket som är BiS för tillfället? Har kollat runt lite benchmarks men det säger mig inte så mycket... Tänkte sälja ett/båda av mina 460 alt använda det ena som PhysX-kort. Blir nog BO/MW3 för min del alt C2.

Kommer dessutom köra 2 skärmar @ 1920x1200.

Det gäller produkterna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=813903 samt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823479

Så vad tycker ni? Ska man vänta tills nästa serie GFX eller?

Tänk på att dem är trippleslot-kort. Dem tar upp 3 expansionsplatser var. Du får inte in dem båda + ett physX-kort på moderkortet. Men kylarna på dem där korten är i alla fall jättebra, kalla och tysta.

Skrivet av Applesin:

Hade tänkt spela på båda, eller är det 3 skärmar som gäller isåfall?

edit: glömde totalt bort det där med siktet >.>

Blir väl kanske en lite större skärm istället då, men tror ni 570 SLI klarar av 2560x1440?

Ja!

Om du vill se lite siffror så kan du kolla här:

http://www.sweclockers.com/recension/13695-nvidia-geforce-gtx-590

Där ser du ju hur bland annat 590 presterar i 2560x1440.

Sen kan du jämföra med det här:

http://www.sweclockers.com/artikel/13779-grafikkort-prestanda-per-krona-i-april

Där ser du ju att 570 SLI presterar lite bättre än 590 överlag.

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Avstängd

Alltså, det är inte speciellt lätt att dra till med DirectCU II kylare i SLI/CF. Tro mig, jag kör det.

Sabretooth kommer inte klara av det. (möjligtvis om man skruvar av backplaten, men det är ingen bra idé)

Kör med lite mindre kylare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag kommer köra ett annat mobo vilket jag glömde nämna.

Permalänk
Avstängd

Då är det inga problem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av qwertyasdabc:

Man behöver väll inget för att spela med två skärmar samtidigt? Tänkte bara att det lär vara jobbigt med två skärmar när man lirar fps då siktet ligger mitt mellan skärmarna.

Eller menar du att tredjepartsmjukvarorna är ATI och nVidias multimonitor-teknologier?

Det är långt ifrån alltid 2-skärmslösningar fungerar i spel, och jag kan verifiera att NVidia inte gillar det alls.

Skrivet av Applesin:

Hade tänkt spela på båda, eller är det 3 skärmar som gäller isåfall?

edit: glömde totalt bort det där med siktet >.>

Blir väl kanske en lite större skärm istället då, men tror ni 570 SLI klarar av 2560x1440?

...jag kör 6020x1080 (3x 1920x1080 + bezel correction) på 2x570. Det är nästan dubbla bildytan. De orkar, garanterat.

Du bör oavsett inte ta DirectCU II - kylaren är absolut värdelös för SLI och är heller inte avsedd för det. Satsa istället på Gigabyte's Windforce eller MSI's Twin Frozr kort, de är tunnare vilket hjälper enormt med turbinfläktar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med kylning för fem öre. Mitt problem handlar mest bara om storlek då jag är begränsad till 2 chassin och där längden har stor betydelse samt hur mycket det låter.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Applesin:

Jag har inga problem med kylning för fem öre. Mitt problem handlar mest bara om storlek då jag är begränsad till 2 chassin och där längden har stor betydelse samt hur mycket det låter.

Du verkar inte förstå hur enormt trångt dubbla DirectCU II blir.

Ditt valda moderkort har 4 PCI-E portar och med överhäng medräknat har det totalt 7 slotplatser. Ett DirectCU II tar tre slotplatser per kort.

Ens i bästa fall kan du inte sätta in korten så det finns mer än 1 slot mellan korten. Det är fysiskt omöjligt. För turbinfläktar typ DCII är redan det så trångt att du får begränsad kylningsförmåga eftersom fläktarnas lufttillförsel stryps av hur nära det är till nästa kort.

Det undre kortet kommer dessutom i det fallet att landa så långt ner att det ligger ovanför kopplingsplatserna för USB etc, vilket också innebär att det får ett spelrum på ett fåtal millimeter mot nätaggregatet i ett Storm Scout. Bättre spacing än så kan du inte få i det chassiet.

Du kan ha hur mycket sidfläktar du vill, det kommer inte att hjälpa när vi pratar luftspalter om millimetrar.

Att sätta in ett tredje kort kan du glömma - det får inte plats på moderkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har ett halv-trasigt Storm Sniper liggandes och den är större än Scout t.ex. Ignorera min nuvarande rigg så går det. Dessutom kommer jag ha en 200mm fläkt ovanpå korten som suger ut all värme.

Att jag sedan inte får in ett 3.e kort förstod jag redan. Med 2x 570/80/90 DirectCU II får du ca 3mm~ utrymme mellan korten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Applesin:

Jag har ett halv-trasigt Storm Sniper liggandes och den är större än Scout t.ex. Ignorera min nuvarande rigg så går det. Dessutom kommer jag ha en 200mm fläkt ovanpå korten som suger ut all värme.

Att jag sedan inte får in ett 3.e kort förstod jag redan. Med 2x 570/80/90 DirectCU II får du ca 3mm~ utrymme mellan korten.

Det där med utrymme mellan korten ger jag inte fem öre för. Jag kan inte ens få in mitt kort på den 3:e PCI-E slotten.

Kan ju lägga till att mitt 650D har 8 PCI platser, och översta går till en PCI-E x1.
Så ett Storm Sniper kommer inte ens klara av det undre kortet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det översta på Maximus IV är ett PCI-E x16. Med andra ord kommer jag Köra slot 1 samt 4 (3:e PCI-E x16 slotten av 4) Hur det sedan är ett problem förstår jag ej?

Tack för alla svar iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Applesin:

Det översta på Maximus IV är ett PCI-E x16. Med andra ord kommer jag Köra slot 1 samt 4 (3:e PCI-E x16 slotten av 4) Hur det sedan är ett problem förstår jag ej?

Tack för alla svar iallafall.

För att det bara går att köra den översta PCI-E och den understa.
(Översta är dessutom en PCI-E x8 och inte x16, när du kör med två kort såklart)

Den får inte plats direkt under varandra.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Efter lite sökning hittade jag en ersättare.