Minecraft server laggar på LAN!

Permalänk

Minecraft server laggar på LAN!

Jo här kommer en liten historia om mitt problem.

Jag sätter först upp en minecraft server på min vanliga "speldator" funkar skitbra, eftersom det funkar så bra och detta är inte problemet så går jag inte igenom specsen här.. Enda problemet här är att det laggar när det blir för mycket folk inne samtidigt (sunkigt adsl modem).. dock berörs jag inte av lagget pga mycket folk(OBS VIKTIG DEL I PROBLEMET)

Då fick jag helt plötsligt en överbliven dator av min broder med en C2D @ 2.8ghz och 4gb ram, dock körs den med 32bit windows 7 än sålänge, men ska fixas snarast

Då fick jag dunderbra idên att jag skapar en helt dedikerad minecraft server på denna överblivna dator, inhandlar en 10/100mbit/s budget switch och kopplar in min brors gamla dator och min vanliga dagliga dator, kör igång servern på min brors allt funkar prima. Men nu kommer det stora problemet, det laggar även för mig den här gången när det kommer in för mycket folk även att jag sitter på ett lan nätverk?..

Jag menar servern går aldrig ut ur huset och påverkas av den otroligt sega adsl uppladdningshastigheten, så jag undrar hur ska jag få bukt med mitt lagg där jag tycker jag inte borde påverkas?..

Jag förstår att alla andra börjar lagga när det blir för mycket, men jag tycker för mig borde det nästan vara som innan när jag drev servern med min egna dator? dvs inget lagg oavsätt hur mycket folk som är inne..

Någon som har en logisk förklaring till varför det laggar även för mig?.. Kommer säkert känna mig som en nöt för det är säkert Uberlogiskt... Här kommer även en paintbild om det var svårförståligt..

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd182372046f_serverbajs.jp...

kort och gott, jag vill kunna spela minecraft på min "vanliga dator" utan lagg när det är för mycket folk inne, utan att behöva hosta den på just den datorn, nu undrar jag om det går! med tanke på att servern ligger ca 50cm ifrån min vanliga dator tycker jag det är konstigt om det inte går.

så ser det ut i mitt rum, nu undrar

Tack på förhand alla glada sweclockare!

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Min teori:
När du hostade på din spel dator så fick troligvis dom andra spelarna nätverks lagg vid mycket trafik.
Sedan då du hostade på en separat dator så blev det CPU lagg då en 2.8Ghz Dual Core är inte tillräckligt för att driva en Minecraft server generellt, och därmed blev även du påverkad av lagget

För att kunna spela utan lagg kommer du troligtvis att måsta köpa en bättre server dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivo:

Min teori:
När du hostade på din spel dator så fick troligvis dom andra spelarna nätverks lagg vid mycket trafik.
Sedan då du hostade på en separat dator så blev det CPU lagg då en 2.8Ghz Dual Core är inte tillräckligt för att driva en Minecraft server generellt, och därmed blev även du påverkad av lagget

För att kunna spela utan lagg kommer du troligtvis att måsta köpa en bättre server dator

Jag driver en minecraft server på en E6750 för 17 kompisar utan lagg och brukar ligga på runt 30-40% i load som max.
kör dock med Debian Squeeze 64bit. När jag körde på min burk (Windows 7 Ultimate) så fick jag 80-100% cpu usage (samma MC server och launchoptions) med en Q9550 när det var 4 personer inne.
kan ha varit min installation av java jag har som är krånglig pga den extremt höga CPU usage jag hade. (Ram är har ingen faktor på nån av burkarna då jag låtit den använda 2048 på båda)

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Cpu andvändningen ligger runt 20-30% och 70% av ram-minnet andvänds så inget av det borde det väl vara? Borde väl snarare vara något nätverksrelaterat?

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Allmänt tips: Byt nätdel!

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Allmänt tips: Byt nätdel!

om du syftar på mitt ace nätagg är det utbytt sedan en lång tid tillbaka, hälften av alla delar i min sign är utbytt förövrigt

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Nåt med brandvägg eller så? bara vild gissning, inte så haj på sånthär.

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

Nåt med brandvägg eller så? bara vild gissning, inte så haj på sånthär.

ingen brandvägg eller router här inte

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisthegamez:

ingen brandvägg eller router här inte

Där har du problemet. Den går över wan eftersom du inte har något router som skapar ett lan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Nåt med brandvägg eller så? bara vild gissning, inte så haj på sånthär.

Nu har ju Minecraft Server blivit mycket effektivare. Jag har uppe en 24/7 server på min Intel Atom 1.6ghz dual core med Hyperthreading. Inga problem för mig...

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisthegamez:

Då fick jag helt plötsligt en överbliven dator av min broder med en C2D @ 2.8ghz och 4gb ram, dock körs den med 32bit windows 7 än sålänge, men ska fixas snarast

Gäller detta påstående fortfarande?

Jag satte själv upp en minecraft server åt mig och mina polare. På första försöket körde jag servern från min vanliga dator. Fungerade så länge jag var ensam. Så fort det kom en enda extra spelare blev det disconnect efter ca 30 sekunder.

Mitt andra försökt gick ännu sämre. Satte upp på min laptop (för att se om det funkade bättre då jag hört att man inte bör köra servern på samma maskin som man spelar på) men det var ospelbart laggigt för alla, inklusive mig själv på samma nätverk.

Gemensamt för dessa två försök är att båda datorerna kör Windows (Vista).

Tredje försöket körde jag en VMware player bubbla med 1GB RAM och 1 kärna, Ubuntu server 10.04.2 med bryggad nätverksanslutning. Fungerade felfritt. Trots att den bara hälften så mycket RAM som den borde ha.

Nu kör jag minecraft i en virtuell server (på min egen nyinförskaffade server) med 2GB RAM och 1 kärna under CentOS 5.6. Fungerar givetvis felfritt där också.

Min slutsats är att det inte går att göra minecraft server på en Windowsmaskin. Installera Linux, om än bara i en VM bubbla, så kommer det att fungera.

Permalänk
Medlem

jag har varit 6 pers på min övre dator i sig, en av dem spelade hemma hos sig, min enda internet uppkoppling var en router med mitt telenor usb modem inkopplat, och på så sätt hade internet.
Innan de körde jag på en e7400 @2.8ghz och det funkade bra, men de kändes som att den inte uppdaterade världen.

Min lösning (iofs var det väl bara uppdateringen av världen som var seg men men) som jag har märkt, är att ska man hosta minecraft på sin egen maskin så ska man köra servern från en hårddisk och din klient från en annan, det fixar mitt problem på en gång!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi