Permalänk

Auto inställningar OC?

Tjena har en Phenom II 555 BE som jag låst upp och klockat till 4GHz vilket va jätte lätt då jag har ett ASUS M4A785TD-V EVO som gör i stort sett alla inställningar osv automatiskt när man låser upp till x4, När jag sen går in å kollar på bios settupen står vcore osv på auto vilket jag vet inte är så bra på andra mobo-kort. Allt flyter på skit bra och stabilt (förutom att jag inte kan se core temp, men är tydligen vanligt på dessa i x4) MEN det jag undrar är kan det skada min processor i längden att ha dem på auto? eller kan jag fortsätta ha det så? (har för mig att Vcore ligger runt 1,45v) i CPU-Z vilket jag tycker låter rimligt?!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Överklockning skadar processorer i längden ja, frågan är bara hur mycket. Dom har en "optimerad" livslängd på stock-volten, och allt över det kapar ner. Däremot så har jag för mig dom ska funka minst 20 år, och då har du ändå redan bytt processor 10 gånger innan dess iallafall. Så sålänge du inte bränner prollen så behöver du nog inte tänka på att den kanske bara klarar sig i 5 eller 10 år (istället för 20).
Standard är att du inte kör på auto på volten, utan du vill ju ha så hög klock som möjligt men på så lite volt som möjligt. (Dvs mer prestanda kontra förbrukning). För tillfället så gör du fel helt enkelt om du har volt på auto.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Jo jag vet att den inte ska stå på auto men menar allt flyter på bra å den ger ut 1.45v just nu så känns lite onödigt att ändra? funkar ju fint än så länge sen om den håller 10 eller 20 år spelar inte mig så stor roll ^^

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/