Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tyst HDD

hejhej,

hade tänk uppgradera alla mina lagringsdiskar i mainburken! kommer införskaffa 1 ssd och en lagringsdisk!

Har redan en tråd angående ssdn så den kommer inte diskuteras här!

Undrar dock om någon kan rekommendera en HDD i storleken 1-2TB som är tyst! priet är inte så viktigt. Bara den är tyst. Har ett R3 så den kommer att vara gummiupphängd. Funderar också på att hänga upp den i resår.

Så om någon har erfarenhet i ämnet vore jag extremt tacksam för lite info! Tack

//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Western Digital Green som lagring, hur tysta som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag kör Western Digital Green som lagring, hur tysta som helst.

http://www.inet.se/artikel/4303912/2tb-samsung-ecogreen-f4eg
är tystare än den.

Permalänk
Medlem

Någon som har eller vet om ngn recension som är NY, då alla ag hittar är gammla... där de testar emot varandra..
SPCR har ju en men den e rätt gammal :/

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Rekordmedlem

Spcr mäter, så det behövs inga jämförande tester, den uppmätta ljudnivån påverkas inte av vad någon annan drive presterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spcr mäter, så det behövs inga jämförande tester, den uppmätta ljudnivån påverkas inte av vad någon annan drive presterar.

Jag vet ?

Ville bara se ett test mellan lite nyare HDD's för att se vilken som är tystast. jag bryr mig inte så mkt om prestanda då jag skall ha den som lagringsdisk .

tack
//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

Jag vet ?

Ville bara se ett test mellan lite nyare HDD's för att se vilken som är tystast. jag bryr mig inte så mkt om prestanda då jag skall ha den som lagringsdisk .

tack
//Alex

Som sagt så är http://www.inet.se/artikel/4303912/2tb-samsung-ecogreen-f4eg tystast pga av att den endast har 3 plattor. Vilket minskar ljudnivån märkbart mycket jämfört mot konkurrenterna.

Permalänk
Rekordmedlem

Spcr är väl ganska uptodate, 28 april 2011 har de uppdaterat med mätningar från sin nybyggda mätkammare, så det som står där är nog det bästa du kan hitta av en seriös ljudnivåtestare av datordelar.
Generellt gäller ju att färre plattor o lägra varvtal kombinerat med hög datadensitet ger en tyst drive , med undantag av velociraptorn som är mycket bra om man plockar ur den ur det hemska höljet den sitter i, själv så kör jag nästan bara samsungvarianter, den enda jag inte gillar av deras är f3 1.5TByte. idag kör jag bara med f4 2TByte när jag köper nya, de är bra på alla sätt , billiga, snabba o tysta, de har en mycket bra kombination av egenskaper, bland de bästa på allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

den enda jag inte gillar av deras är f3 1.5TByte.

Varför gillar du inte den? Jag undrar då jag nyss beställt den.

Permalänk
Rekordmedlem

Den är oerhört mycket långsammare än alla andra samsungrdivar utan att på något sätt vara tystare, det är nog den enda samsung jag skulle avråda från helt, f3 1Tbyte är tex oerhört snabba, bland de bästa som finns i mekdrivar, men 1,5 an är riktigt slö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har WD Green 1tb och den kan "klicka" lite otäckt när den arbetar så tror faktiskt samsungs motsvarighet är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Har WD Green 1tb och den kan "klicka" lite otäckt när den arbetar så tror faktiskt samsungs motsvarighet är bättre

Anledningen till det är att den avlastar sökar "huvudet" från disken. Det kan stängas av med ett program om det händer för ofta. Google efter wdidle3.exe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Anledningen till det är att den avlastar sökar "huvudet" från disken. Det kan stängas av med ett program om det händer för ofta. Google efter wdidle3.exe

tack för den då ska jag testa de använder den bara som lagring nuförtiden ändå men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spcr är väl ganska uptodate, 28 april 2011 har de uppdaterat med mätningar från sin nybyggda mätkammare, så det som står där är nog det bästa du kan hitta av en seriös ljudnivåtestare av datordelar.

Va? Vart hittar du den ? Jag hittar bara en från 2005?
Lust att länka?

//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört av min caviar blue.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag har aldrig hört av min caviar blue.

Nej kanske för att du har ett högljutt nätaggregat, en högljutt grafikkort, och ett chassi som släpper ut allt ljud.

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/artikel/6308673/scythe-himuro-hdd-cooler

Du kan ju köpa en grön disk och en kylare ovan - dämpar ljudet som finns kvar. Jag kör den med en 500gb Seagate 7200rpm och jag hör ingenting i HTPC'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej kanske för att du har ett högljutt nätaggregat, en högljutt grafikkort, och ett chassi som släpper ut allt ljud.

Mitt nätagg är inte högljutt. Fläkten går knappt igång eftersom det är lite överkill för mitt system. Och även om den skulle göra det är agget relativt tyst.

Mitt grafikkort är knäpptyst och även under stresstest går fläkten väldigt sällan över 40%. Kort med eftermarknadskyare är väldigt mycket tystare än kort med referenskylare som oftast har en liten fläkt som pressar luften genom en kåpa och ut ur chassit.

Jag skulle inte heller säga att mitt chassi låter mycket. Det släpper ut ganska mycket ljud men det finns inte mycket ljud att släppa ut. Chassifläktarna är två st 200mm på 700rpm och komponenterna i chassit är tysta. Ett välventilerat chassi ger nästan en tystare dator om man har dyra komponenter i det då de behöver kylning och får de inte tillräckligt med luft kommer cpu- och grafikkortsfläktarna börja varva upp.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Som sagt så är http://www.inet.se/artikel/4303912/2tb-samsung-ecogreen-f4eg tystast pga av att den endast har 3 plattor. Vilket minskar ljudnivån märkbart mycket jämfört mot konkurrenterna.

Det du skriver har inte varit korrekt på snart 1 år. WD lanserade 3-plattors Green under förra sommaren, tror t o m första kom i maj förra året. Alla 2 TB green tillverkade efter augusti 2010 har varit 3-skivors. Idag har flera modeller 750GB/skiva och på god väg mot 1TB.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av am0berg:

Va? Vart hittar du den ? Jag hittar bara en från 2005?
Lust att länka?

//Alex

jag läst föresten fel, alla tester är som äldst sedan 28 april 2010 inte 2011 http://www.silentpcreview.com/Recommended_Hard_Drives

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det kanske den är, men jag föredrar kvalitativa diskar.

Sen, för övrigt... http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html
...så tar jag tillbaka mitt ovanstående

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det kanske den är, men jag föredrar kvalitativa diskar.

Sen, för övrigt... http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html
...så tar jag tillbaka mitt ovanstående

Du tror inte det har hänt saker sedan 2002?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du tror inte det har hänt saker sedan 2002?

Isåfall är skribenten på sidan synsk, då det finns diskar från bra mycket senare än 2002.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Isåfall är skribenten på sidan synsk, då det finns diskar från bra mycket senare än 2002.

Ah, nu ser jag, artikeln är bara ite mer än ett år gammal. Läste inte vidare när jag såg: "Submitted by Mike Chin on Wed, 2002-09-18 11:10". Mitt fel som inte uppmärksammade att länken gick till sida 2.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ah, nu ser jag, artikeln är bara ite mer än ett år gammal. Läste inte vidare när jag såg: "Submitted by Mike Chin on Wed, 2002-09-18 11:10". Mitt fel som inte uppmärksammade att länken gick till sida 2.

Jag läste precis som du först, 2002...tänkte, vafan...det går inte ihop...

Permalänk
Avstängd

Alla diskar på ~5400 rpm är ju tysta? I alla fall nyare diskar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Alla diskar på ~5400 rpm är ju tysta? I alla fall nyare diskar..

Nej.