SSD Installation av Windows

Permalänk

SSD Installation av Windows

Tjena, imorgon ska jag köpa en SSD-disk på stan tänkte jag.. Det ända jag undrar är: När jag installerar windows på den, hur ska jag få bort mitt windows 7 från min hårddisk utan att formatera? Alltså så jag inte har windows på både SSD och min hårddisk för det ska man verkligen inte ha sa Linus i någon youtube video.

Jag vill inte formatera för att jag inte kan! Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av CALLEPERFECT:

Tjena, imorgon ska jag köpa en SSD-disk på stan tänkte jag.. Det ända jag undrar är: När jag installerar windows på den, hur ska jag få bort mitt windows 7 från min hårddisk utan att formatera? Alltså så jag inte har windows på både SSD och min hårddisk för det ska man verkligen inte ha sa Linus i någon youtube video.

Jag vill inte formatera för att jag inte kan! Tacksam för hjälp

Du vill alltså behålla dina filer på hårdisken men inte windows 7?
Jag hade plockat ut hårddisken ur datorn, installerat ssd:n, stuckit in i bios och kontrollerat ahci-mode och sedan in med nytt Windows 7. När du sedan har installerat (eller känner för det) kan du stoppa i hårdisken men se till att komma in i bios och ändra (/kolla) om ssd:n ligger först i boot-ordningen. När du är inne i Windows 7 kan du radera de mapparna du inte vill ha som windows katalogen. Vissa filer går inte radera och de får ligga kvar för jag tycker inte det är värt jobbet att plocka bort dem.

Skriv inte med versaler eller fet text.

edit: Glömde achi-mode

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla bort din gamla disk, i med ssd, ställ om till ahci i bios , installera, koppla i din gamla disk, klart

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CALLEPERFECT:

Tjena, imorgon ska jag köpa en SSD-disk på stan tänkte jag.. Det ända jag undrar är: När jag installerar windows på den, hur ska jag få bort mitt windows 7 från min hårddisk utan att formatera? Alltså så jag inte har windows på både SSD och min hårddisk för det ska man verkligen inte ha sa Linus i någon youtube video.

Jag vill inte formatera för att jag inte kan! Tacksam för hjälp

Du kan inte på något annat sätt så vitt jag vet.
Det är jättelätt att formatera!

Först installerar du windows på din SSD. Sen när allt ät klart så startar du upp datorn med det windowset som ligger på SSD'n. Du går in på "Den här datorn", högerklickar på din andra hårddisk och väljer formatera.
Ställ in "filsystem" på NTFS (standard) och "storlek på allokeringsenhet" till 4096 byte.
Avbocka "snabbformatering" och tryck på starta.

Pritscreen:

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Babben, jag testade att gå in där nu och klicka formatera men då stog det: Det går inte att installera den här volymen för den innehåller Windows-versionen. Men tänk om det är så ända fast jag lagt ett windows på SSD? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CALLEPERFECT:

Babben, jag testade att gå in där nu och klicka formatera men då stog det: Det går inte att installera den här volymen för den innehåller Windows-versionen. Men tänk om det är så ända fast jag lagt ett windows på SSD? :S

Det är inte därför, du får den varningen eftersom du är inloggad i windows på den hårddisken. Om du skulle kunna formatera den när du använder den så vet jag inte hur det skulle sluta haha. När du väl har din SSD och har installerat windows på den så kommer du kunna formatera din gamla hdd.

Lycka till.

Edit: Jag hoppas du förstår vad det innebär att formatera men för säkerhets skull så skriver jag det här.
När du har kört en formatering så kommer ALL data på den hårddisken du formaterade vara borta. Det är inte omöjligt att återskapa om man skulle råka formatera något av misstag men det är inget jag skulle förlita mig på utan var säker på att du är redo att förlora all data. Du kanske spelar lite spel och vill ha kvar spar-filerna, så det kan vara en god idé att flytta över dem från den gamla till SSD'n innan du formaterar.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du vill alltså behålla dina filer på hårdisken men inte windows 7?
Jag hade plockat ut hårddisken ur datorn, installerat ssd:n, stuckit in i bios och kontrollerat ahci-mode och sedan in med nytt Windows 7. När du sedan har installerat (eller känner för det) kan du stoppa i hårdisken men se till att komma in i bios och ändra (/kolla) om ssd:n ligger först i boot-ordningen. När du är inne i Windows 7 kan du radera de mapparna du inte vill ha som windows katalogen. Vissa filer går inte radera och de får ligga kvar för jag tycker inte det är värt jobbet att plocka bort dem.

Skriv inte med versaler eller fet text.

edit: Glömde achi-mode

vad är "ahci-mode"? OM man får fråga?
//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

vad är "ahci-mode"? OM man får fråga?
//Alex

S-ata läget. Windows kommunicerar med disken med s-ata. Är inte det aktiverat kommunicerar man med ide. För att förenkla för de som kör xp brukar ide vara igång per default. För vid xp får man med diskett läsa in s-ata drivrutiner. En ssd presterar bättre och har även trimstöd över s-ata medan en hårdisks prestanda skillnad är försumbar.

Permalänk

räcker det med 60gb? det jag har på datorn är typ msn, windows 7, steam, cs 1.6 och COD mw2 och skype, voiplay och internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CALLEPERFECT:

Babben, jag testade att gå in där nu och klicka formatera men då stog det: Det går inte att installera den här volymen för den innehåller Windows-versionen. Men tänk om det är så ända fast jag lagt ett windows på SSD? :S

Det kommer fungera perfekt när du installerat om, precis som Wishy sa

Skrivet av CALLEPERFECT:

räcker det med 60gb? det jag har på datorn är typ msn, windows 7, steam, cs 1.6 och COD mw2 och skype, voiplay och internet

60gb lär räcka. Jag har en partiton på 100gb för Zombie Panic Source, WC3, alla spore, serious sam HD, Halo 1, garrys mod, crysis 1, CS:S, CC Red alert 3, Champions Online samt tonvis med program! Den är dock nästan full, men med så lite program lär det räcka med 60gb.
Kör på Win 7 Ultimate 64-bit

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CALLEPERFECT:

räcker det med 60gb? det jag har på datorn är typ msn, windows 7, steam, cs 1.6 och COD mw2 och skype, voiplay och internet

Obs. Tänk på att internet är väldigt stort. Räcker nog inte med en 60GB disk för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Obs. Tänk på att internet är väldigt stort. Räcker nog inte med en 60GB disk för det

Hahah, där var du kul
Nu ska vi inte reta han för hans okunnighet!
Det fanns en tid vi också startade internet när vi startade datorn, eller hur?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Hedersmedlem

*Capslock i trådrubriken och fetstil genom hela inlägget borttaget*

Det ser trevligare ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro