HD6870: ASUS "DirectCU" vs. XFX "Dual Fan"

Permalänk

HD6870: ASUS "DirectCU" vs. XFX "Dual Fan"

Hej, såg att komplett nu har bra priser på båda dessa hd6870 kort, och är väldigt osäker vilket som skulle vara bästa valet (för min del).

Till att börja med är jag inte särskilt intresserad av den extra mjukvaran och fabriksöverklockningen från asus, och skulle nog dra tillbaka clockor och spänning till referensnivåer (dubbel strömförbrukning mot några extra fps känns för lite).

Kvar står kylning och ljudnivå...

Tydligen är ljudnivång på xfx kortet extremt lågt (det testade är fabriksöverklockat), men utifrån den höga temperaturen vid belastning verkar det snarare röra sig om lite väl låg fläkthastighet.

ASUS verkar ge bättre kylning mot referenskortet, men ger heller inte någon bättre ljudnivå. Har dock läst andra recensioner som där kortet framhållits som tystare och jag antar att borttagande av fabriksklockningen skulle ge lägre värme (=mindre fläkthastighet).

Lutar en aning mot xfx, men den höga värmen avskräcker (har läst att vissa tycker fläktarna slutar vara särskilt tysta då man går över 45% hastighet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCX Slinger:

Hej, såg att komplett nu har bra priser på båda dessa hd6870 kort, och är väldigt osäker vilket som skulle vara bästa valet (för min del).

Till att börja med är jag inte särskilt intresserad av den extra mjukvaran och fabriksöverklockningen från asus, och skulle nog dra tillbaka clockor och spänning till referensnivåer (dubbel strömförbrukning mot några extra fps känns för lite).

Kvar står kylning och ljudnivå...

Tydligen är ljudnivång på xfx kortet extremt lågt (det testade är fabriksöverklockat), men utifrån den höga temperaturen vid belastning verkar det snarare röra sig om lite väl låg fläkthastighet.

ASUS verkar ge bättre kylning mot referenskortet, men ger heller inte någon bättre ljudnivå. Har dock läst andra recensioner som där kortet framhållits som tystare och jag antar att borttagande av fabriksklockningen skulle ge lägre värme (=mindre fläkthastighet).

Lutar en aning mot xfx, men den höga värmen avskräcker (har läst att vissa tycker fläktarna slutar vara särskilt tysta då man går över 45% hastighet).

Äh, ta det du är sugen på. Kort är konstruerade för att gå lite varma, speciellt när XFX har anpassat sina fläktar till det!

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Antielefant
Skrivet av RCX Slinger:

Till att börja med är jag inte särskilt intresserad av den extra mjukvaran och fabriksöverklockningen från asus, och skulle nog dra tillbaka clockor och spänning till referensnivåer (dubbel strömförbrukning mot några extra fps känns för lite).

Dubbel strömförbrukning är ju inte ens i närheten av rätt. Titta på din källa igen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Zcenicx:

Jag får ursäkta att jag uttryckte mig otydligt: Du har helt rätt vad gäller strömförbrukningen vid belastning. Jag tänkte mer på idle förbrukningen på kortet. I det länkade testet drog referenskortet 1W medan asus version drog 9w. Har sett andra tester att det snarare rör sig om 20W istället för 10W (mycket noggrannare test som även visar på en del ojämnheter mellan mellan kontakterna på asuskortet). Men det skulle nog gå att fix till genom att helt enkelt ta bort fabriksklockningen.

VolvoSwe:

Kommer nog beställa xfx-kortet senare ikväll. Om temperaturen blir för hög är det väll bara att höja fläktarna helt enkelt...

Permalänk
Medlem

jag har ett ASUS HD6870 DirectCU och det är knäpptyst

läste också en del recensioner där det hävdas en "hög" ljudnivå men jag kan inte ens höra kortet i idle, och i load ligger det ändå under mina Antec TriCool fläktar som är ställda på lägsta hastighet

Permalänk

Mitt HD6870 DirectCU är också extremt tyst..är helnöjd!

Permalänk

Tack för svaren!

Erbjudandet på komplett hann gå ut innan jag beställde, så kommer nog satsa på asus-kortet i alla fall (om inget nytt erbjudande uppstår).

En fråga bara: har någon försökt dra ner clockan och spänningen till referensnivån (ska tydligen följa med mjukvara för enkel över/under-klockning)? Hur mycket minksar strömförbrukningen då (i idle)?

edit: skulle det gå att flasha om ASUS-kortet med ATIs bios? Borde ge liknande strömförbrukning... Såvida hårdvaran är kompatibel?