Permalänk
Medlem

3D med ATI!

Jag måste få veta hur ska man få 3d med ett ati-kort??

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk

5

de går väll inte ? tror jag inte allafall ! rätt mig om jag har fel !

Permalänk
Medlem

med 90% säkerhet så är svaret nej. sry

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd

Det går men vart du får tag på det vet jag ej...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Har själv funderat över samma sak. Står ju på hemsidan att 6950 är 3D-kompatibel.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Moderator
Moderator

Det går, men, det är inte riktigt så bra paketerat som Nvidias variant.

http://www.amd.com/us/products/technologies/amd-hd3d/Pages/su...

Du behöver mycket riktigt en speciell panel/tv/skärm och en tredjeparts glasögon enligt ovan tabell. Det är möjligt att fler alternativ funkar men det där är vad AMD lovar.

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=3d%20glas%C3%B6gon%20s...

Komplett.se ovan har glasögon och säkert skärmar också. Happy hunting.

Många som hann posta in emellan... :)
Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

http://www.iz3d.com/
http://www.ddd.com/
För filmer HDMI 1.4 eller display port 1.2 på monitorn + att du behöver glasögonen från tex samsung eller vilken monitor du nu vill använda.

Permalänk
Medlem

Finns väl inget 3Dgrafikkort som inte kan rita upp 3D? Skaffa en 120Hz skärm och ett par brillor.
3D ingår väl i Eyefinity?

Permalänk
Medlem

Du har nog rätt men att det skulle bara stödja 3 olika skärmar låter ju nästan inte troligt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Finns väl inget 3Dgrafikkort som inte kan rita upp 3D? Skaffa en 120Hz skärm och ett par brillor.

Det verkar inte vara så lätt, eller??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjonsson:

de går väll inte ? tror jag inte allafall ! rätt mig om jag har fel !

men om det inte skulle gå så juger ju ati om att t ex mitt 6950 kan köra i 3d

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av PerZerk:

Nej, Eyefinity är enbart en lösning för flera skärmar likt NVidias SurroundView. AMD klarar dock inte mig veterligen 3D över flera skärmar á 3DVision Surround.

Skrivet av simpan77:

men om det inte skulle gå så juger ju ati om att t ex mitt 6950 kan köra i 3d

Det klarar 60 Hz 3D (aka 3DTV) men inte 120 Hz 3D. Det senare är i princip enbart möjligt med 3DVision.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Om man saxar ur detta från ATI,s egna info om deras produkter är stereoscopic 3D (2x60Hz =120Hz)inget problem.

AMD HD3D is a technology designed to enable stereoscopic 3D support in games, movies and/or photos. Additional hardware (e.g. 3D enabled panels, 3D-enabled glasses/emitter, Blu-ray 3D drive) and/or software (e.g. Blu-ray 3D discs, 3D middleware, games) are required for the enablement of stereoscopic 3D. Not all features may be supported on all components or systems - check with your component or system manufacturer for specific model capabilities and supported technologies.

AMD HD3D technology is enabled on ATI Radeon HD 5000 Series GPUs and above using Catalyst 10.10 or later, however Bu-ray 3D playback is only supported on AMD Radeon HD 6000 series GPUs and above.

ATI har sedan tagit fram ett verktyg för att underlätta sökandet efter den rätta hårdvaran.
http://www.amd.com/us/products/technologies/amd-hd3d/Pages/ho...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av kilko:

Om man saxar ur detta från ATI,s egna info om deras produkter är stereoscopic 3D (2x60Hz =120Hz)inget problem.

Kollar du deras lista över kompatibla monitorer saknas också i princip varenda 120 Hz-skärm som existerar... förutom ViewSonics med deras egna glasögon för 3DTV (60 Hz 3D via HDMI 1.4 = 2x30 Hz).

Enligt ViewSonic är det 3DVision som gäller för 120 Hz 3D med samma skärm.

För Acer HS244HQ gäller förresten samma sak, HDMI 1.4 med 2x30 3DTV-system.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Kollar du deras lista över kompatibla monitorer saknas också i princip varenda 120 Hz-skärm som existerar... förutom ViewSonics med deras egna glasögon för 3DTV (60 Hz 3D via HDMI 1.4 = 2x30 Hz).

Enligt ViewSonic är det 3DVision som gäller för 120 Hz 3D med samma skärm.

För Acer HS244HQ gäller förresten samma sak, HDMI 1.4 med 2x30 3DTV-system.

Var får du detta ifrån ?
Redan tex radeon 5870 har ju
Integrated dual-link DVI output with HDCP'12
12.Playing HDCP content requires additional HDCP ready components, including but not limited to an HDCP ready monitor, Blu-ray or HD DVD disc drive, multimedia application and computer operating system.

Nu ändrade du ditt inlägg och mitt blev väldigt skevt i alla fall bara att hoppas att det poppar en HDMI lösning för 3d som är bättre än vad den är idag oavsett grafikkort då dvi känns väldigt off idag i alla fall för mig.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av kilko:

Var får du detta ifrån ?
Redan tex radeon 5870 har ju
Integrated dual-link DVI output with HDCP'12
12.Playing HDCP content requires additional HDCP ready components, including but not limited to an HDCP ready monitor, Blu-ray or HD DVD disc drive, multimedia application and computer operating system.

Nu ändrade du ditt inlägg och mitt blev väldigt skevt i alla fall bara att hoppas att det poppar en HDMI lösning för 3d som är bättre än vad den är idag oavsett grafikkort då dvi känns väldigt off idag i alla fall för mig.

Varför tror du AMD enbart listar 60 Hz 3D-lösningar i sin egen kompabilitetslista?

Grejen är den att AMD enbart stöder 3D via HDMI 1.4a och DP 1.2, och dessa klarar inte 120 Hz 3D. Att de har DL-DVI bestrider jag inte - men de stöder inte 3D via det.

Den lösningen som eventuellt kommer för 120 Hz 3D via HDMI är att använda dubbla 1.4a-kablage, men det fungerar enbart om kortet har dubbla 1.4a-utgångar samt stöder att köra dem som dual link, vilket återigen dagens Radeonkort inte gör.

Visa signatur