damsög dator. startar sen dör efter 2 sek.

Permalänk
Medlem

damsög dator. startar sen dör efter 2 sek.

Hej tyvärr dammsög jag min dator och nu får jag det felet :S prövade att byta moderkort men får typ bara hdd error eller liknande. Prövade att installera om Windows med det gamla moderkortet får bluescreen.

Vad är det som har hänt? Går det och fixa?

Permalänk

låter ju som att Hårddisken e paj?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

mest troligt ESD går tyvärr ej att fixa om du inte har några magiska powers som kan se vilka komponenter som är sönder på moderkortet m.m
har du en extra dator du kan testa dina enheter m.m?

spec på datorn?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken DAM var det som sög?
Men som de andra skrev är det antagligen någon hårdvara som keffar, antagligen minnet och/eller HDD:n.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

att folk aldrig lär sig, komprimerad luft på burk är vad som gäller!
men ja, de låter som ditt moderkort fått sig en stöt.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

låter ju som att Hårddisken e paj?

kanske förklarade dåligt. skriver från min mobil. Men iaf jag dammsög min dator och efteråt så prövade jag att starta den. allt startade fint förutom bilden. sendan efter 2 sekunder dör den. provade att sätta in ett gammalt moderkort. startade upp datorn och får harddisk boot fail.

så tänker att jag kanske måste installera om datorn. när jag försöker installera om datorn så blir det ibland bluescreen under installationen eller så typ efter installationen så blir det harddisk boot fail.

Skrivet av kinnunen4321:

mest troligt ESD går tyvärr ej att fixa om du inte har några magiska powers som kan se vilka komponenter som är sönder på moderkortet m.m
har du en extra dator du kan testa dina enheter m.m?

spec på datorn?

tyvärr kan jag inte testa min andra enheter :/

Spec

ati radeon 5700hd
ssd disk 120 gb corsair
hdd 1tb "kommer inte ihåg märke kan kolla ifall de behövs"
Gigabyte motherboard Ep45-ud3lr
2.66 ghz intel processor
2x2 GB ram minnen Kingston 800 mhz(eller vilken enhet de är)
2x2 gb ram minnen corsair 800 mhz
hdd 500 gb "kommer inte ihåg närke, kan kolla ifall de behövs"
2 cd läsare.

kan man lämna in den på lagning? eller försäkring? btw har inte drulleförsäkring men köpte iaf alla delar från komplett förutom ssd disken som jag köpt på inet

Men när jag håller på att installera om windows 7 så kan jag formatera hårddiskarna och kunde med hjälp av en kompis laptop ta ut fier från ssd disken. får bild när jag har i de gamla moderkortet, så mitt grafikkort kanske fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

att folk aldrig lär sig, komprimerad luft på burk är vad som gäller!
men ja, de låter som ditt moderkort fått sig en stöt.

kanske men varför funkar det inte att installera om datorn när jag bytte moderkort? då borde de ju funka eller något mer som är paj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joollee:

kanske men varför funkar det inte att installera om datorn när jag bytte moderkort? då borde de ju funka eller något mer som är paj?

----------------------------------------------------------
Det kan vara minnesfel, fel på grafikkortet, fel på hårddisken, om du bytte moderkortet och inte kollade övriga delar, utan flyttade med dessa och någon av dem har gått sönder så flyttar du ju med problemet till det nya moderkortet och nu har du också lärt dig att dammsuga datorn är mindre bra att göra många gånger

Gör minnestest
Gör hddtest
Kolla med annat grafikkort.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

bytte du moderkort så kommer du att få harddisk boot fail
oavsett om disken är hel eller inte

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

bytte du moderkort så kommer du att få harddisk boot fail
oavsett om disken är hel eller inte

--------------
Fel, däremot så får man i de flesta fall problem att boota windows, ibland går det att få igång utan problem ifall moderkorten är väldigt lika varandra med exempelvis chipset och övriga detaljer

Men jag tror att killen har problem med något annat..mest troligen esd-skadat minnen,grf eller hdd

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kolla också att dammsugaren inte drog ur/åt upp något. Man ska inte dammsuga datorer men det finns dom som mot bättre vetande gjort det i tiotals år utan problem (för det ska man INTE göra det).

Permalänk

ESD är ju rätt lurigt

ibland kan det komma direkt efter man gjort det med dammsugaren llr flera månader efter, så om något går sönder en månad efter man dammsugit så tänker man ju inte "va inte de en månad sen jag dammsög datorn"

kör med tryckluft...

lämnar du de på lagning kan de bli dyrt (dom tar säkert 1000:- bara för att kolla på den)
du har inte inbygt grafikkort på ngn av moderkorten?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida