Permalänk
Medlem

[css] Problem med lager

Jag har försökt skapa en dropdown-meny i css som vid mouse-over ska visa en div.

Diven är stylead med en bakgrund så att det ligger en skugga runt om hela. Jag vill att fliken som du har musen över skall ligga över diven som hoppar upp (så att den övre skuggan inte syns vid just den fliken) men att resten av sidans flikar hamnar bakom diven så att skuggan syns där.

Jag har bråkat halva dagen med z-index för att få till det men det går inge vidare. Antingen hamnar alla flikar över diven eller också försvinner halva flikarnas bakgrund när man för musen över dropdown-fliken.

Någon här som kan hjälpa till?

Här kommer min kod och de bilder jag använder

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" > <head> <title>test</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"/> <style type="text/css"> #ddropdown{ position: relative; z-index: -1; width: 300px; margin-left: -17px; margin-top: 0px; text-decoration: none; } #ddropdown .container2 { clear:left; float:left; width:100%; background-image: url(gfx/categories_list.png); background-repeat: no-repeat; background-position: right top; } #ddropdown .container1 { float:left; width:100%; } #ddropdown .col11 { float:left; width:90%; background: #fff; background-image: url(gfx/categories_list.png); background-repeat: no-repeat; background-position: left top; } #ddropdown .col12 { float:left; width:10%; } #ddropdown .container4 { clear:left; float:left; width:100%; background-image: url(gfx/categories_list.png); background-repeat: no-repeat; background-position: right bottom; } #ddropdown .container3 { float:left; width:100%; } #ddropdown .col21 { float:left; width:90%; background: #fff; background-image: url(gfx/categories_list.png); background-repeat: no-repeat; background-position: left bottom; height: 29px; } #ddropdown .col22 { float:left; width:10%; height: 29px; } #ddropdown .contents { padding-top:30px; padding-left: 30px; } #nav { margin:0px; padding:0px; position:absolute; top: 0px; display:block; } #nav > li { list-style-type:none; float:left; display:block; margin-left:10px; padding:0px; position:relative; height: 38px; width: 100px; background-image: url(gfx/menu_off.gif); background-repeat: repeat-x; color: #fff; } #nav > li:hover div {position: relative; display:block;} #nav > li:hover { background-image: url(gfx/menu_on.gif); background-repeat: repeat-x; } #nav li div { display:none; } #nav > li:hover span{ text-decoration: underline; } </style> </head> <body> <div style="position: relative; z-index: 1; margin: 20px;"> <ul id="nav"> <li><span>Menu 1</span> <div id="ddropdown"> <div class="container2"> <div class="container1"> <div class="col11"> <div class="contents"> innehåll <br /> i kol 1 jeorjgodjrogjdo gjdior gjdio rjgid orjg diiorj gdior gjdiorj gdio jögioö gehrugo hi innehåll <br /> i kol 1 jeorjgodjrogjdo gjdior gjdio rjgid orjg diiorj gdior gjdiorj gdio jögioö gehrugo hi <br />adawd<br />hauiwhdi<br />kawpodko </div> </div> <div class="col12"> </div> </div> </div> <div class="container4"> <div class="container3"> <div class="col21"></div> <div class="col22"></div> </div> </div> </div> </li> <li><span>Menu 2</span></li> <li><span>Menu 3</span></li> </ul> </div> <div style="clear: both;"><br /><br /></div> </body> </html>

categories_list.png

menu_off.gif

menu_on.gif

Permalänk
Medlem

Har kollat detta i fyra olika browsers och kan ärligt säga att jag inte förstår vad det är du vill åstadkomma, kan du skissa upp något som kan förtydliga?

Btw, ingen sexig CSS3?

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Haha nä har ingen sexig css3 tyvärr. Var ett tag sen jag höll på med stylesheets ;P

Bifogar en skiss

Permalänk
Medlem

Hmm, jag får inte ordning på det heller...

Måste du ha det så eller kan du få det snyggt ändå?

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Hehe joo, jag "måste"...

Jag har gjort lite ändringar med bakgrunden men fått ordning på allt nu. Saken är att listor och z-index inte är bästa kompisar.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <title>test</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" /> <style type="text/css"> body{ margin:0; padding:0; width: 100%; background-color: #000; } #menubar{ width: 100%; } .menuitem, .drop-menu{ float: left; margin-right: 20px; padding:0; position:relative; height: 38px; z-index: 2; } .menuitem{ z-index: 1; } .clear{ clear: both; } .menuitem span a, .drop-menu span a{ text-decoration: none; color: #fff; } .menuitem span, .drop-menu span{ color: #fff; font-size: 18px; font-family: Arial; font-weight: bold; padding:10px; /*background-color: #eee;*/ background-image: url(gfx/menu_off.gif); background-repeat: repeat-x; background-position: left top; line-height: 38px; text-decoration: none; } .menuitem span:hover{ color: #fff; text-decoration: underline; background-image: url(gfx/menu_off_hover.gif); cursor: pointer; } .drop-menu:hover span, .drop-menu:hover span a{ color: #000; background-color: #e6e6e6; background-image: none; cursor: pointer; } .drop-menu .dropdown-menu{ display: none; } .drop-menu:hover .dropdown-menu { display: inline-block; width: 300px; background-color: #e6e6e6; border: 1px #000 solid; font-family: Arial; font-size: 12px; color: #000; cursor: auto; position:absolute; left:-1px; top:36px; z-index:-1; padding-top: 8px; padding-left: 10px; } .menuitem span.on{ background-image: url(gfx/menu_on.gif); } </style> </head> <body> <div id="menubar"> <div class="menuitem"><span class="on"><a href="#">meny 1</a></span></div> <div class="drop-menu"><span><a href="#">meny 2</a></span> <div class="dropdown-menu"> Nu ligger denna dro-down under aktuell flik men<br /> över de resterande flikarna. <br /> mer innehåll i dropdown <br /> </div> </div> <div class="menuitem"><span><a href="#">meny 3</a></span></div> <div class="menuitem"><span><a href="#">meny 4</a></span></div> <div class="clear"></div> </div> <div style="margin-top: 20px; background-color: #fff; width: 600px; height: 400px;"></div> </body> </html>