Permalänk

HTC Desire Z

Vad tror ni om denna telefonen?

Jag har bokat den på katshing hoppas den släpps den 15 oktober...

I dagsläget har jag en SE x10 den stora och den kan ta sig i röven med sitt 1.6 donut

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Har förbeställt på Dustin Home och kan knappt vänta

tror att den kommer vara riktigt trevlig, lite orolig över hur bra slidern för tangentbordet är dock, men har haft både en N900 och x10 mini Pro och inte haft några problem med dem.

Den kommer att vara minst lika snabb om inte snabbare är vanliga Desire (och den är ju inte direkt slö ), trots att den kör i 800MHz, men då har Z:an också 2nd gen Snapdragon.

Finns en hel del bra information om den på både Swedroid och på XDA forumet

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Skrivet av Alu:

Har förbeställt på Dustin Home och kan knappt vänta

tror att den kommer vara riktigt trevlig, lite orolig över hur bra slidern för tangentbordet är dock, men har haft både en N900 och x10 mini Pro och inte haft några problem med dem.

Den kommer att vara minst lika snabb om inte snabbare är vanliga Desire (och den är ju inte direkt slö ), trots att den kör i 800MHz, men då har Z:an också 2nd gen Snapdragon.

Finns en hel del bra information om den på både Swedroid och på XDA forumet

Ja jag har också läst att den kommer vara snabbare p.g.a. G2.

Tyvärr är det ganska dött ang telefonen på swedroid just för att den inte kommit ut

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk

Telefonen är bra och snygg men liksom vanliga HTC Desire så lider den lite av kort batteritid. Så du får räkna med att ladda den ofta. Jag köpte en HTC Desire vid månadsskiftet augusti/september och jag tycker att den har dålig batteritid. Jag har tittat på de nya modellerna från HTC (Desire HD och Desire Z) samt de lite äldre Android modellerna. Jag har jämfört batteritiderna mot Desire och det jag har funnit är följande.

Dessa telefoner har längsta batteritiden, i fallande ordning.

Wildfire
Capacity: 1300 mAh

Talktime:
WCDMA: Up to 440 mins
GSM: Up to 490 mins

Standby time:
WCDMA: Up to 690 hours
GSM: Up to 480 hours

Legend
Capacity: 1300 mAh

Talktime:
WCDMA: Up to 440 mins
GSM: Up to 490 mins

Standby time:
WCDMA: Up to 560 hours
GSM: Up to 440 hours

Hero
Capacity: 1350 mAh

Talktime:
Up to 420 minutes for WCDMA
Up to 470 minutes for GSM

Standby time:
Up to 750 hours for WCDMA
Up to 440 hours for GSM

Desire HD
Capacity: 1230 mAh

Talktime:
WCDMA: Up to 320 mins
GSM: Up to 550 mins

Standby time:
WCDMA: Up to 490 hours
GSM: Up to 420 hours

Desire
Capacity: 1400 mAh

Talktime:
WCDMA: Up to 390 mins
GSM: Up to 400 mins

Standby time:
WCDMA: Up to 360 hours
GSM: Up to 340 hours

Notera att det är de annonserade batteritiderna som står på HTCs webbplats som jag har jämfört. Den HTC telefon som har längsta batteritiden i dagsläget är alltså Wildfire. Men det förvånar mig lite att Hero som är 2009 års modell står sig så bra i jämförelsen också.

De olika modellerna har längre batteritider på både 3G och 2G nätet jämfört med sina konkurrenter, men de måste ha överlag längre batteritider för att de ska placera sig högre än sina närmsta konkurrenter. Jag har gjort så att jag har gett en poäng för varje typ av mätning som respektive telefon har gett bättre resultat på. Så om en modell har en kortare taltid vid 3G än sin närmsta konkurrent men har istället längre taltid vid 2G och längre väntetid så betyder det att den får fler poäng och presterar alltså överlag bättre vad gäller batteriprestandan.

Här har jag inte tagit med HTC Desire Z men dess batteritider motsvarar de hos Desire HD. Det förvånar mig att HTC inte har inkluderat ett större batteri eller i alla fall ett batteri med högre kapacitet i det här två nya modellerna. För batteri behöver de ha, för de behöver ju elektricitet för att fungera.

Till dess att komponenterna drar mindre energi så måste vi fortsätta att installera större och större och större batterier i våra telefoner. Tills vi når en gräns, så som Apple tycks ha nått nu med sin senaste iPhone 4G som har ett lika stort batteri som själva telefonen, och då tvingas man tänka om.

Är det någon som är sugen på att bära två eller fyra extra batterier på kroppen som är kopplade med sladdar till telefonen? Hur ballt det än låter så tror jag inte att det är den rätta vägen att gå.

Jag räknar in korta batteritider i en av de absolut största nackdelarna med dagens alla "smarta" telefoner. Batteriet hos min Desire räcker förresten i högst 48 timmar efter en laddning och då krävs att man knappt använder den. Men drar man igång ett spel eller tittar på en film, eller ens bara surfar på webben eller kollar på bilder (jag läser en del comic books och e-books) så rinner batteriet iväg och det fort!

Anledningen till att Desire HD och Desire Z lyckas upprätthålla samma batteritider som Desire är nog för att processorerna i dessa är nedklockade från 1000 MHz till 800 MHz. I min bok är det inte att göra komponenterna strömsnåla. Men tills vi, eller de som designar och utvecklar telefoner och ny teknik, tills vi vet bättre så har vi inget annat val. Med så stora skärmar som dessa telefoner har så måste man kompromissa på någon punkt för att batteriet överhuvudtaget ska kunna ge ström åt telefonen.

Du får alltså vara uppmärksam på att batteritiderna är nästan sjukligt korta hos dessa telefoner. I övrigt har jag inget att invända mot Desire Z. Jag hade personligen valt Desire HD för att den är så snygg och jag föredrar att ha få rörliga delar min erfarenhet är att det går sönder lättare, men det är nog mer en personlig preferens, du kanske gillar Desire Z just för att den har ett litet tangentbord även om det är mycket litet.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

bara så du vet så kmr det uppdatering till 2.1 tror jag det e till din mobil nu i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Anledningen till att Desire HD och Desire Z lyckas upprätthålla samma batteritider som Desire är nog för att processorerna i dessa är nedklockade från 1000 MHz till 800 MHz. I min bok är det inte att göra komponenterna strömsnåla.

Om du läst på något om dessa mobiler innan du skrev ditt inlägg så:

1. Desire HD har en 1GHz CPU och Desire Z har en på 800MHz. Desire Z är inte nerklockad utan chippet som används i telefonen kör som standard på 800MHz.

2. Detta verkar många ha missat helt, vilket är konstigt då informationen finns på nätet, men:
Både Desire HD och Desire Z har andra generationens Snapdragon som är byggda på 45nm teknik istället för 65nm teknik, som det är i vanliga Desire. Därav så är de mer strömsnåla och ska därav inte behöva lika stort batteri som tex vanliga Desire.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

bara så du vet så kmr det uppdatering till 2.1 tror jag det e till din mobil nu i oktober

Om det är HTC Desire du pratar om så är det 2.2 som kommer till den. Desire kommer med 2.1 från butik.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Anledningen till att Desire HD och Desire Z lyckas upprätthålla samma batteritider som Desire är nog för att processorerna i dessa är nedklockade från 1000 MHz till 800 MHz. I min bok är det inte att göra komponenterna strömsnåla. Men tills vi, eller de som designar och utvecklar telefoner och ny teknik, tills vi vet bättre så har vi inget annat val. Med så stora skärmar som dessa telefoner har så måste man kompromissa på någon punkt för att batteriet överhuvudtaget ska kunna ge ström åt telefonen.
.

Du vet väl att 800MHz i Z:an presterar bättre i test än 1GHz snapdragon som är i Desire.
Det är inte bara mhz som avgör prestandan.

Permalänk
Skrivet av Alu:

Om det är HTC Desire du pratar om så är det 2.2 som kommer till den. Desire kommer med 2.1 från butik.

Han menar till min sony ericsson x10 vilket jag inte bryr mig ett skit om för det skulle kommit för längesendan men de har skötit fram de...

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Han menar till min sony ericsson x10 vilket jag inte bryr mig ett skit om för det skulle kommit för längesendan men de har skötit fram de...

Aha :), jo har en x10 mini liggandes här hemma så jag vet precis vad du menar

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Skrivet av Alu:

Aha :), jo har en x10 mini liggandes här hemma så jag vet precis vad du menar

Mm ser verkligen framemot denna telefonen då jag har haft

Acer Liquid februari till maj
Sony x10 maj till nu

Innan dess hade jag en sony x1 och den sög ännu mer haha..

Men efter att ha lekt lite med polares desire så kan jag inget annat än att säga att den är överlägsen i snabbhet och funktionalitet då det aldrig laggar eller buggar...

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Hur tror ni touchen blir i desire z samt hd ?
Skit iphone som päronen har iaf snabb och känslig skärm samma med htc:s skärmar?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Om det är HTC Desire du pratar om så är det 2.2 som kommer till den. Desire kommer med 2.1 från butik.

menade x10

Permalänk
Skrivet av Alu:

Om det är HTC Desire du pratar om så är det 2.2 som kommer till den. Desire kommer med 2.1 från butik.

Han menade X10 - Men den uppdateringen är framskjuten igen dessvärre.
Desire har 2.2 jusst nu, jag kör Froyo iallafall. Däremot så känns den lite buggig för tillfället.

Stämmer med ny teknik osv osv på Desire HD & Z.
När det gäller batteritiden och "smartphones" så är det helt upp till användaren. Har man som jag Wifi igång kostnant, uppdaterar mailen varje halvtimme. Kollar lite på youtube ibland så tar det ungefär 1 dag för batteriet att börja tryta. Men kör du på 2G nätet och aktiverar endast Wifi när du behöver så klarar du dig säkerligen i 3 dagar iallafall.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

jag har en htc hero, mitt batteri håller max 2 dagar vid lite slösurf, spotify nån timme, kolla mailen då och då samt skicka ett gäng sms

dock är den lite laggig, tillräckligt för att jag har börjat störa mig på det.

undrar, nån här som fått hem sin HD eller Z än som kan uttala sig om batteritiden samt Z's tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Han menade X10 - Men den uppdateringen är framskjuten igen dessvärre.
Desire har 2.2 jusst nu, jag kör Froyo iallafall. Däremot så känns den lite buggig för tillfället.

Stämmer med ny teknik osv osv på Desire HD & Z.
När det gäller batteritiden och "smartphones" så är det helt upp till användaren. Har man som jag Wifi igång kostnant, uppdaterar mailen varje halvtimme. Kollar lite på youtube ibland så tar det ungefär 1 dag för batteriet att börja tryta. Men kör du på 2G nätet och aktiverar endast Wifi när du behöver så klarar du dig säkerligen i 3 dagar iallafall.

Jo jag vet att han menade X10 :), Glimbrink skrev det själv och jag har redan svarat :).
Har en x10 Mini Pro hemma som jag ska kasta ut när jag får min Z.

Gällande batteri har du helt rätt, många inser nog inte hur mycket det drar att ha igång 3G, Wifi mm hela tiden. Jag är en sån som har allt sånt avstängt om jag inte använder det. Vill man starta det är det ett knapptryck bort så det är ju inga problem för min del. Iofs laddar jag min mobil varje dag ändå av ren vana

Skrivet av woobiin:

jag har en htc hero, mitt batteri håller max 2 dagar vid lite slösurf, spotify nån timme, kolla mailen då och då samt skicka ett gäng sms

dock är den lite laggig, tillräckligt för att jag har börjat störa mig på det.

undrar, nån här som fått hem sin HD eller Z än som kan uttala sig om batteritiden samt Z's tangentbord?

Varken HD eller Z går att få tag på i Sverige än så länge, hoppas det blir denna månaden iaf. Vad jag sett på tuben om Tbordet så ska fästena vara gjorda i metall och vara mycket stabila. Gällande batteri så är det svårt att uttala sig då alla använder sin mobil olika. Kör man med alla funktioner som 3G, Wifi, Blåtand mm samt surfar och lyssnar på musik mycket kan du nog inte räkna med att den håller ens 24h.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade av Desire Z (vilket man förmodligen är om man läser i denna tråden ) så verkar det som att en del amerikaner kommer att få sina HTC Vision G2 i denna veckan.

G2 är den amerikanska versionen av Desire Z, den skiljer sig på banden samt storleken på ROM i telefonen.
Vi kan med andra ord hoppas på att de lite trevliga videos på denna telefon medans vi väntar på att Z:an ska dyka upp i Sverige

Tråd med folk som ska få sina G2:
G2 shipped out today. Woo - Page 8 - xda-developers

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk

haha galet vad sugen man mer inte bara för det fysiska tangentbordet utan att den kommer med 2.2 direkt och nya htc sense vilket för mig som har haft x10 med 1.6 är en extremt stor skillnad!!

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

satan va grym den är!!

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Här har jag inte tagit med HTC Desire Z men dess batteritider motsvarar de hos Desire HD.

Stämmer väl inte? Z har ju batteri med högre kapacitet och en lägre klockad processor.

HD: 1230 mAh battery
Talk time: Up to 320 minutes for WCDMA, Up to 550 minutes for GSM
Standby time: Up to 490 hours for WCDMA, Up to 420 hours for GSM

Z: 1300 mAh Battery
Talk time: • Up to 400 minutes for WCDMA • Up to 590 minutes for GSM
Standby time: • Up to 430 hours for WCDMA (Konstigt att denna är lägre :S)
• Up to 430 hours for GSM

Blir nog en Z för mig, tangentbordet är guld vid längre texter och spel via emulator.

Permalänk
Medlem

Dags att skaka lite liv i den här tråden tror jag nog, är nämligen på jaktmark efter en ny lur efter att jag genomlidit mig ett halvår med fiaskot Vivaz.. Har installerat SPBshell för att få den någorlunda användbar, men det räcker inte till.

Så jag kommer nog köpa en ny lur inom en månad eller två (om jag får ett jobb dvs, vilket jag är 90% att jag får) och jag är på jakt efter en solid androidlur, och jag tror jag kommer landa på Desire Z:an.. Skulle inte tacka nej till att få en lite mindre telefon (nånting mellan min vivaz och en desire HD skulle vara lagom) men Desire Z är den som tilltalar mig mest i dagsläget.

Så, ni som har telefonen - vad tycker ni om den? Verkar tangentbordet för slappt/skört eller är det lugnt? är luren rapp? sitter den bra i handen?
Har kollat runt här & där och folk verkar nöjda, men vore roligt att få höra lite direkt info från nån som sitter på den

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twiggeh:

Dags att skaka lite liv i den här tråden tror jag nog, är nämligen på jaktmark efter en ny lur efter att jag genomlidit mig ett halvår med fiaskot Vivaz.. Har installerat SPBshell för att få den någorlunda användbar, men det räcker inte till.

Så jag kommer nog köpa en ny lur inom en månad eller två (om jag får ett jobb dvs, vilket jag är 90% att jag får) och jag är på jakt efter en solid androidlur, och jag tror jag kommer landa på Desire Z:an.. Skulle inte tacka nej till att få en lite mindre telefon (nånting mellan min vivaz och en desire HD skulle vara lagom) men Desire Z är den som tilltalar mig mest i dagsläget.

Så, ni som har telefonen - vad tycker ni om den? Verkar tangentbordet för slappt/skört eller är det lugnt? är luren rapp? sitter den bra i handen?
Har kollat runt här & där och folk verkar nöjda, men vore roligt att få höra lite direkt info från nån som sitter på den

Jag har den inte men jag kände på en på Mediamarkt häromdan. Trotts att det var ett demoex som i alla fall stått framme i en vecka och fått en del stryk känder tangentbordsmekanismen riktigt gedigen. Den "slås" liksom upp, riktigt kraftfullt. Jag gillade dock mekanismen bättre än själva tangentbordet. Den översta raden känndes för nära skärmen och tangenterna var inte jättesköna. Jag antar dock att det är saker man vänjer sig vid. Skärmen kändes som den var i perfekt storlek då jag nådde precis över hela skörmen med tummen i enhandsgrepp. Byggkvalitén var i allmänhet riktigt gedigen och att tangentbordet/underdelen ska sitta lite löst i ihoppfällt läge stämmer visserligen men det var väldigt lite.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem
Skrivet av tirim4:

Jag har den inte men jag kände på en på Mediamarkt häromdan. Trotts att det var ett demoex som i alla fall stått framme i en vecka och fått en del stryk känder tangentbordsmekanismen riktigt gedigen. Den "slås" liksom upp, riktigt kraftfullt. Jag gillade dock mekanismen bättre än själva tangentbordet. Den översta raden känndes för nära skärmen och tangenterna var inte jättesköna. Jag antar dock att det är saker man vänjer sig vid. Skärmen kändes som den var i perfekt storlek då jag nådde precis över hela skörmen med tummen i enhandsgrepp. Byggkvalitén var i allmänhet riktigt gedigen och att tangentbordet/underdelen ska sitta lite löst i ihoppfällt läge stämmer visserligen men det var väldigt lite.

Det där var ju faktiskt riktigt smart ändå! Ska nog ta och glida in till nån storbutik i sthlm och kolla om luren fortfarande är robust om nån månad eller två när jag har råd! isåfall blir det nog ett direktköp i butiken

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

lol

Visa signatur

hej :)