Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

NAS/Hemservrar - Vilka kan vara bra just nu?

Permalänk

NAS/Hemservrar - Vilka kan vara bra just nu?

Hej.
Jag funderar på dethär med NAS. Tänkte köpa en någon gång. Jag undrar då några saker.

Funktioner:
1. Vilka funktioner brukar finnas på NAS-apparater och hur vet man vad man kan behöva? Vad räknas som funktion? Är RAID eller CIFS funktioner?

Backup:
2. Hur brukar backup-princip fungera mot en NAS? Man kan ju samtidigt inte göra en backup mot den och sedan använda backupen där man redigerar sina bilder/filmer. Antingen backup eller som en central allmänhårddisk? Kan bli ”backupkaos”.

Bygga egen:
3. Vilka saker ska man tänka på när man sätter ihop en egen NAS? Känns som en hel del saker faktiskt, verkar speciellt. Alltså kan man kan ta en gammal P3:a 500 Mhz och installera FreeNAS och få jättesnabbt? Eller hur väljer man optimala komponenter? (hög MB/s och inte jättedyra komponenter)

Prestanda:
4. Man kan ju teoretiskt få 125MB/s i 1Gbit/s nätverk. Man vill ju ha så snabbt som möjligt. Men vilka saker är det som räknas in i ”flaskhals-kalkylen”? Är det NASens processor, RAMminnet, hårddisken? Eller kanske routerns? Eller nätverkets datorers hårddiskar?

Hemmaserver:
5. Hur kan man märka skillnad på NAS/Hemmaservrar? Vad är speciellt?

Att köpa en:
6. Vilka NAS:ar/hemservrar rekommenderar ni och hur snabba är dom vid t ex skriv?

Ju fler svar desto bättre så klart
Om man bara rekommenderar någon/några NAS räcker ju det också!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Jag tycker att My Book Live 3tb + Genie9 Timeline som backup mjukvara är bra kombo för windows.

My book live så kan enkelt få tillgång till Debian och då kan man installera princip vad man vill, enheten är relativt snabb, 40-50mb/s utan större problem.

Vi skickade ut ett nyhetsbrev till våra kunder, läs lite mer på vår hemsida: Du gör väl backup

MVH
Per Peman
Recovery.se

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av munktell:

Jag tycker att My Book Live 3tb + Genie9 Timeline som backup mjukvara är bra kombo för windows.

My book live så kan enkelt få tillgång till Debian och då kan man installera princip vad man vill, enheten är relativt snabb, 40-50mb/s utan större problem.

Vi skickade ut ett nyhetsbrev till våra kunder, läs lite mer på vår hemsida: Du gör väl backup

MVH
Per Peman
Recovery.se

MyBook Live har väl kanske inte det bästa rykte när det gäller prestanda, och att behöva installera Debian för att bara få ut 40-50 MB/s låter inte som någon höjdare i mina öron i alla fall.

1. Det brukar finnas en hel del funktioner, och vad man behöver är helt upp till en själv. RAID är en funktion, så väl som SMB/CIFS.

2. En backup är en säkerhetskopia, det vill säga, du arbetar fortfarande med dina filer lokalt (eller på en annan NAS, alt samma NAS) men att du alltid har en kopia att tillgå om olyckan är framme.

3. Dagens komponenter kostar nästan ingenting. Du får väldigt mycket utrymme med god prestanda för väldigt lite pengar. Nackdelen är att du måste göra research vilka delar som passar med vad. FreeNAS är ju lite extra känsligt i och med att det bygger på FreeBSD som har lite hårdare krav på hårdvaran än andra distar som OpenFiler eller ClearOS. I gengäld får du tillgång till ett gäng roliga funktioner, exempelvis ZFS och iSCSI.

4. Ofta har man flera hårddiskar i en NAS, och då är det sällan de som blir en flaskhals. För konsument-NAS är det i princip alltid processor och minne som begränsar. För en egenbyggd NAS kan det vara programvaran i sig (o-optimerad) men även här spelar processor och minne in.

5. En hemmaserver är ju en NAS fast med ett gäng fler funktioner, exempelvis webserver, NTP-server, kanske en lokal LDAP-authenseringsserver eller en AP. Det är en gråzon vad som är vad skulle jag säga med dagens NAS-enheter.

6. Läs recensioner. Har hört mycket om Synology den senaste tiden, men alltid gillat Thecus. Netgear har också ett par fina enheter.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

MyBook Live har väl kanske inte det bästa rykte när det gäller prestanda, och att behöva installera Debian för att bara få ut 40-50 MB/s låter inte som någon höjdare i mina öron i alla fall.

Tror du blandar ihop Mybook World med Mybook Live, prestandan på Live är betydligt bättre.
Debian är installerat från start, men det går att enabla ssh via webinterfacet, då kan man installera vilka tjänster som helst och få 100% kontroll över enheten (Kräver självklart att man kan linux).

Hårddisken täcker upp alla mina behov och är mycket prisvärd.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem

6. Jag kan rekommendera den här sajten om du vill ha recensioner och prestandajämförelser av färdiga NAS lösningar: http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews
De har också rätt bra tutorials om allt som är nätverksrelaterat.

Som du ser i min sig har en Synology DS211+. Är grymt nöjd med den. Den är kanske inte den mest "prisvärda" på marknaden, men det beror på vad man värdesätter. Jag skrev en lång utläggning om varför jag gillar den här:
#11103603

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av munktell:

Tror du blandar ihop Mybook World med Mybook Live, prestandan på Live är betydligt bättre.
Debian är installerat från start, men det går att enabla ssh via webinterfacet, då kan man installera vilka tjänster som helst och få 100% kontroll över enheten (Kräver självklart att man kan linux).

Hårddisken täcker upp alla mina behov och är mycket prisvärd.

Det verkar faktiskt inte mycket bättre än att WD har shejpat till sig när det gäller deras enklare NAS:ar. Grävde lite i specifikationerna och den verkar använda sig av en 1 GHz Applied Micro APM82181-processor och tillhörande 256 MB DDR2 667 MHz-minne. Inte illa för en singeldisk-NAS i mina öron, eller så har tillverkarna äntligen insett att även hemanvändare kräver lite prestanda ur sin NAS.

Köra in SSH och sedan installera Apache lär vara ett billigt sätt att skapa en hemmawebserver.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har en My Book Live 2Tb.
Funkar väl ok tycker jag. Men har tyckt att den varit sjukt långsam. har tänkt att det jag gjort har ju gått över trådlösa nätverket och det är därför, och inte tänkt mer på det.
Nu flyttade jag två filer som tillsammans var på ungefär 1gb detta tog ca 10 minuter!!!
Detta är alltså flyttat lokalt på hårddisken från en mapp till en annan. Från en "användare" till en annan iofs. Men 10 minuter! helt sjukt kasst.
Jag har en Western digital my book extern hårddisk. flyttar jag en fil i samma storlek från min stationära till denna så tar det ett par sekunder.
Ska det verkligen ta så lång tid att flytta 1gb på en My Book Live?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffy:

Jag har en My Book Live 2Tb.
Funkar väl ok tycker jag. Men har tyckt att den varit sjukt långsam. har tänkt att det jag gjort har ju gått över trådlösa nätverket och det är därför, och inte tänkt mer på det.
Nu flyttade jag två filer som tillsammans var på ungefär 1gb detta tog ca 10 minuter!!!
Detta är alltså flyttat lokalt på hårddisken från en mapp till en annan. Från en "användare" till en annan iofs. Men 10 minuter! helt sjukt kasst.
Jag har en Western digital my book extern hårddisk. flyttar jag en fil i samma storlek från min stationära till denna så tar det ett par sekunder.
Ska det verkligen ta så lång tid att flytta 1gb på en My Book Live?

Flyttar du inom samma share bör det ta sekunder, då uppdateras enbart filpekarna, flyttar du mellan shares så kommer all data kopieras till ditt operativsystem och sen åter tillbaka till nästa share även fast det är samma hårddisk.

För att du skall snabbt kunna flytta mellan shares så måste du ssh'a och manuellt flytta datan, alternativt lägga till en share som inkluderar samliga delnings mappar.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem

Ok, tack för det svaret.
Då kanske man ska ordna om lite då.

Permalänk

Vad spännande ni säger. Vad är filpekare i högre abstraktion? Och vad är shares? T ex?

(tråden kommer lite offtopic kanske^^, men jag rättar till strax..)

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Om du bestämmer dig för att bygga eget med tex Linux finns det många, däibland jag, som kan hjälpa till. Prestandan och mångsidigheten är rätt praktisk.
Saker du bör kolla upp:
-Vad exakt vill du ha den till, något mer än bara lagring?
-Hur mycket tid vill du lägga
-ERC/CCTL/TLER hos diskarna (berör inte md-raid i linux, främst raidkort)
-Head Parking hos diskarna (ska ställas in lite olika beroende på raidlösning)

Jag rekommenderar en hemmabyggd lösning. Raid och kanske rsync till en annan plats på det. Sedan kan jag rekommendera Infiniband om NASen främst är kopplad till en dator. 10Gbit/s är ganska överkomligt och resulterar över Samba i ca 700MB/s. Samba är en rätt stor flaskhals och tar ganska mycket overhead.

Permalänk
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Vad spännande ni säger. Vad är filpekare i högre abstraktion? Och vad är shares? T ex?

(tråden kommer lite offtopic kanske^^, men jag rättar till strax..)

Share menas tex en sambashare. Du ansluter genom att tex i windows klicka map a network drive. Sedan kan den reconnecta varje gång datorn startas så att du får permanent disk som beter sig som en disk i systemet.

Filpekare anger var filen finns. Använder du tex ctrl-x i windows så flyttas inte datan på disken utan enbart var den anger att den finns, därför går det mycket snabbare än att köra ctrl-c, ctrl-v och sedan delete på gamla filen då datan msåte skrivas om och tas bort. Med shares blir effekten liknande Förutom att det blir skyffla data fram och tillbaka över nätverket eller bara flytta datan lokalt på NASen. Notera att det är smidigare att packa upp tex .rar-filer lokalt för att inte skyffla data över nätverket.