Rejäl uppgradering, synpunkter uppskattas

Permalänk

Rejäl uppgradering, synpunkter uppskattas

Hej!

Jag är i färd med att uppgradera mitt nuvarande system. Uppgradera är kanske lite fel ord med tanke att jag kommer byta ut allt utom HDD, PSU och chassi. Min budget ligger på 15-16k. (Skatteåterbäring! <3)

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=938469...
SSD:
http://www.dustinhome.se/pd_5010579654.aspx

Mina riktpunkter som den preliminära listan ovan är baserad på.

• SSD som ny systemdisk

• CPU, Intel

• Ev. någon form av vattenkylning för CPU, relativt enkel lågt underhållskrav

• Moderkort

• Grafikkort (Nvidia)

• Minne, 12-16 GB

Gärna från Komplett, men är öppen för andra om det finns mycket pengar att spara.

Nu har jag plockat ihop (nästan lite godtyckligt) några komponenter som känns bra, men eftersom jag inte känner mig särskilt insatt i det senaste så skulle jag uppskatta eventuella synpunkter på denna lista.

Exempelvis om det är några som är inkompatibla komponenter, överprissatta eller någon annan typ av omotiverbart prissättning jämfört med någon liknande produkt, eller om det finns någon annan produkt ni rekommenderar.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du inte är så insatt i det senaste... hur mkt kunskap har du om datorer? Vad ska du ha datorn till? Precis som jag aldrig skulle försöka sälja en sportbil till en barnfamilj så vill jag inte tipsa dig om komponenter du inte behöver/vill ha.
Men jag tror nog att redan nu så är en i7 inget för dig. Det är inget för de flesta då väldigt få program har stöd för 6 kärnor, därför flyter program o spel bättre på med en i5. i7 är lite grovt sagt till för prestanda på papper och för specifika uppgifter. Lite samma sak med hur mkt minne du ska ha: om du inte vet varför det behövs 12-16 GB minne så behöver du det inte.
Vattenkylning är effektiv kylning men om du inte ska klocka tex så är tystheten den enda anledning till ett köp.

Om det jag sagt inte är nytt för dig så ignorera det bara. Men berätta gärna mer om ändamålen samt hur stor effekt det är på ditt nätagg ifall jag vill tipsa om sli, hur stort chassit är så att grafikkortet går i o så:) Bygger du själv eller ska komplett bygga åt dig?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av hersses:

Du skriver att du inte är så insatt i det senaste... hur mkt kunskap har du om datorer? Vad ska du ha datorn till? Precis som jag aldrig skulle försöka sälja en sportbil till en barnfamilj så vill jag inte tipsa dig om komponenter du inte behöver/vill ha.
Men jag tror nog att redan nu så är en i7 inget för dig. Det är inget för de flesta då väldigt få program har stöd för 6 kärnor, därför flyter program o spel bättre på med en i5. i7 är lite grovt sagt till för prestanda på papper och för specifika uppgifter. Lite samma sak med hur mkt minne du ska ha: om du inte vet varför det behövs 12-16 GB minne så behöver du det inte.
Vattenkylning är effektiv kylning men om du inte ska klocka tex så är tystheten den enda anledning till ett köp.

Om det jag sagt inte är nytt för dig så ignorera det bara. Men berätta gärna mer om ändamålen samt hur stor effekt det är på ditt nätagg ifall jag vill tipsa om sli, hur stort chassit är så att grafikkortet går i o så:) Bygger du själv eller ska komplett bygga åt dig?

Tackar för ditt svar.

Jag har byggt många datorer själv under nästan 10 års tid. Tanken med detta köp är att det ska bli ett rejält kraftpaket nästan uteslutande ämnat för spel (ser BF3 på horisonten), där jag för en gångs skull ska kunna kräma på rejält på inställningarna. Jag tänker också att det ska hålla ett par år innan jag behöver uppgradera igen. Mitt PSU är på 700W, vilket jag tycker borde vara dugligt. Chassit är rymligt trevligt, kan nog få plats själv där, nästan.

Permalänk
Medlem

Oki, då vet jag:)
Eftersom du säger att du bara ska spela på den så föreslår jag i5 fortfarande då spel flyter på bättre än med en i7.
Hittade dessa saker. http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=939019...
Enligt komplett så är det moderkortet slut men bör komma in i lager inom 5 dagar. SSD'n är mkt snabb men om du känner för det så kan du välja en lite sämre variant o sattsa på ett till grafikkort o köra sli. Vi vet ju inte hur krävande bf3 kommer bli;)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Oki, då vet jag:)
Eftersom du säger att du bara ska spela på den så föreslår jag i5 fortfarande då spel flyter på bättre än med en i7.
Hittade dessa saker. http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=939019...
Enligt komplett så är det moderkortet slut men bör komma in i lager inom 5 dagar. SSD'n är mkt snabb men om du känner för det så kan du välja en lite sämre variant o sattsa på ett till grafikkort o köra sli. Vi vet ju inte hur krävande bf3 kommer bli;)

Om du inte ska spela i 3d i 1080x5760 känns 3Gb på grafikkortet overkill.

Sen, vad har du för anledning att ta 510 istället för 320?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Han hade själv valt det kortet i sin varukorg, sen med ssd har jag ingen bra anledning, försökte bara komma upp till hans önskade värde på datorn xD

Visa signatur