Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Byta hdd i laptopen! (har 2.5tums WD 1TB extern)

Permalänk

Byta hdd i laptopen! (har 2.5tums WD 1TB extern)

Som sagt! i laptopen sitter det idag en 2.5tums hdd en på 320GB, tänkte byta den mot den som sitter i min western digitals 1Tb usb 3 kabinett!

men innan jag bräcker upp den externa o byter är det någon som provat detta, och vad ska jag tänka på?

eller är det ett done deal!?

Permalänk
Medlem

De flesta 2,5" diskar är 9,5 mm, men 1TB diskar är 12,5 mm.
Om din laptop inte är förberedd för tjockare diskar passar den inte. Du får försöka se om det finns 3 mm tillgodo i hårddiskfacket.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Gör som jag! Köp en relativt stor SSD (128gb i mitt fall) och sätt i bärbara, och använd sen din externa för lagring av film och spel!
Man får plats med förvånandsvärt mycket på en 128gb ssd, i mitt fal 6-7 spel samt operativ och office.

Kan verkligen rekommendera de iaf!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

De flesta 2,5" diskar är 9,5 mm, men 1TB diskar är 12,5 mm.
Om din laptop inte är förberedd för tjockare diskar passar den inte. Du får försöka se om det finns 3 mm tillgodo i hårddiskfacket.

Håller på att flytta massa filer nu för att kunna göra bytet, men det ser ut som det ska vara väl tilltaget under:)

Skrivet av slobodan87:

Gör som jag! Köp en relativt stor SSD (128gb i mitt fall) och sätt i bärbara, och använd sen din externa för lagring av film och spel!
Man får plats med förvånandsvärt mycket på en 128gb ssd, i mitt fal 6-7 spel samt operativ och office.

Kan verkligen rekommendera de iaf!

Tanken har slagit mig! men då denna laptop enbart används till surf och nedladdning så känns en ssd väldigt onödigt, och jag vill ju åt det utökade utrymmet!

Permalänk

Någon som kan söka info om disken som sitter i denna? jag hittar inget speciellt! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=734670

Permalänk
Medlem

WD påprisjakt

Finns inte mycket att välja på. Kanske kan du i enhetshanteraren få fram diskens modellbeteckning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

07301008 är det enda andvändbara ja får fram där! ska googla o se va jag hittar!

Permalänk
Skrivet av Michelangelo:

Håller på att flytta massa filer nu för att kunna göra bytet, men det ser ut som det ska vara väl tilltaget under:)

Tanken har slagit mig! men då denna laptop enbart används till surf och nedladdning så känns en ssd väldigt onödigt, och jag vill ju åt det utökade utrymmet!

Jo de är klart, fast hela datorn blir så mycket rappare och mer alert med ssd att de ändå känns värt de, iaf för mig. Detta, plus att priset för ssd sjunkigt mycket på senare tid gjorde de till ett självklart val för mig!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, 1tb 2.5" är ofta tjockare än vad laptops klarar. Vissa usb3 externa har usb3 native, alltså inte Sata när du öppnar skalet utan en usb port.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Vive la liberté!

WDs externa 2,5 går inte att plocka ur chassit och sätta i laptops. Dels är de tjockare än standard 2,5 och dels sitter USB-porten direkt på hårddisken. Det sitter alltså inte ett SATA-USB kretskort mellan som man kan plocka bort, utan det sitter en USB port direkt på hårddisken, vilket gör att du inte kan koppla den till laptopens SATA-uttag.