Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rösta om SweClockers officiella musmatta

Permalänk
Medlem

När får man köpa mattorna då??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av decee:

Jojo, men grejen är att jag hittade en brush som var EXAKT likadan som den du använt. Verkar lite otroligt att igenom en slump så har ni framställt en sådan som ser på pricken likadan ut, lite FÖR otroligt.
Du borde kolla det brush-set jag länkade.

http://img689.imageshack.us/img689/753/jageintedum.jpg

Att du använt brushes stör mig inte om det nu var tillåtet (vilket jag tycker verkar konstigt då det skulle vara från scratch), men att du absolut nekar är det som kanske biter mig lite i vänster lilltå.

Brushes är hela kategorin med brushes i photoshop. Brushes är ett verktyg likaså som text tool, gradient tool och andra filter. Det de här verktygen skapar kan ingen göra från skratch! Utan det är färdiga algoritmer.

Hur många har inte använt sig av tex 100px brushen i photoshop för att göra sitt bidrag?
Har de gjort den brushen från scratch? Nepp det är någon på Adobe som suttit och gjort de.

Hur många har lagt till effekter och filter till sina bidrag(Som också går att göra på ett par klick?)? Har de gjort effekterna och filtrarna själva? Nepp det är någon på adobe som gjort de.

Photoshop är ett verktyg som är tillåtet att använda! Det som Sweclockers Reglerna syftade på är att man kan inte söka fram ett wallpaper på google och klistra på sweclockers-loggan och säga "Mamma titta vad jag har gjort"

Verktyget brushes är till för att spara tid när man designar, precis som filters, effekter och många andra verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Brushes är hela kategorin med brushes i photoshop. Brushes är ett verktyg likaså som text tool, gradient tool och andra filter. Det de här verktygen skapar kan ingen göra från skratch! Utan det är färdiga algoritmer.

Hur många har inte använt sig av tex 100px brushen i photoshop för att göra sitt bidrag?
Har de gjort den brushen från scratch? Nepp det är någon på Adobe som suttit och gjort de.

Hur många har lagt till effekter och filter till sina bidrag(Som också går att göra på ett par klick?)? Har de gjort effekterna och filtrarna själva? Nepp det är någon på adobe som gjort de.

Photoshop är ett verktyg som är tillåtet att använda! Det som Sweclockers Reglerna syftade på är att man kan inte söka fram ett wallpaper på google och klistra på sweclockers-loggan och säga "Mamma titta vad jag har gjort"

Verktyget brushes är till för att spara tid när man designar, precis som filters, effekter och många andra verktyg.

Håller med. Klart som fan man får använda Photshop eller Gimp eller vad man nu vill. Ingen förväntar väl sig att man ska göra allt från grunden utan att få använda filter eller effekter överhuvudtaget?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Att få använda brushes tycker jag är en självklarhet, det har väl alla gjort i sina bidrag?
Har man rätten till att använda en viss brush i ett sånt här syfte så tycker jag det är korrekt iaf..

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

1, 2 och 6:an är helt klart läckrast imo. Kul att beskåda den talang som finns här på forumet. Vart min röst faller finner jag irrelevant, men att äga den så småningom vore helt klart intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Det var inte tillåtet att låna eller stjäla grafik, grafik är inte det samma som en brush. Det man skapar med en brush är grafik.

Har för mig att frågan kom upp i tävlingstråden och där var svaret nej, man fick inte använda nedladdade brushes :S

Edit: found it

Skrivet av Fyren:

Detta med att man ska ha skapat allt själv, förutom loggan. Betyder det tex. att jag inte kan använda en "free to use" bild för att skapa en brush med? Som här:http://www.photoshopstar.com/basics/making-grunge-brushes/

Eller det kanske är OK om man använder färdiga brushes, som är free to use då såklart.

Behöver verkligen ett kvalificerat svar här, helst från någon som mod eller liknande.

Skrivet av Andreas D:

Nej, en "brush" är i praktiken copy/paste. Du måste ha skapat allt utom logotypen själv så att vi kan trycka och sälja mattan utan att oroa oss för upphovsrättsliga problem.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Som Lofman säger och som ovan är bevisat så är det tydligt att bidrag 2 har använt brushes som han själv inte tillverkat, så antar att det bidraget då blir diskat.

Tack. Editat posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Som Lofman säger och som ovan är bevisat så är det tydligt att bidrag 2 har använt brushes, så antar att det bidraget då blir diskat.

Dock handlar det inte om användandet av "brushes" utan användandet av material som inte är egenskapat.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk

Tvåan är ett fantastiskt konstverk. Ettan och sexan är riktigt bra också.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Tycker att sexan är absolut snyggast, verkar rätt säkert att 2an vinner dock.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Bidrag 6 utan att tveka.
Snyggast gjord, störst djup men ändå med en simplicitet och gjord med eftertanke!

Permalänk
Skrivet av Lofman:

Dock handlar det inte om användandet av "brushes" utan användandet av material som inte är egenskapat.

Tror att du varken har skapat fontsen, gradient tool algoritmen eller photoshops brushes själv. Utan det är andra som gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Tror att du varken har skapat fontsen, gradient tool algoritmen eller photoshops brushes själv. Utan det är andra som gjort.

Det handlar ju inte om det...

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Skrivet av Lofman:

Det handlar ju inte om det...

Det är precis vad det handlar om, Brushen som du länkade till hade jag som mall och ritade själv en exakt likadan. Jag använde mig av 1px pen tool och ritade pixel för pixel. Det är ingen exakt kopia då nyanserna skiljer sig och sen att den inte är lika stor.

Vill du så kan jag ladda upp min egen producerade brush så att du kan jämföra med orginalet och se om du blir något smartare.

Såvitt jag vet har jag producerat den själv.

Tackar för alla som röstade för mitt bidrag och längtar till första musmattan:)

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

Det är precis vad det handlar om, Brushen som du länkade till hade jag som mall och ritade själv en exakt likadan. Jag använde mig av 1px pen tool och ritade pixel för pixel. Det är ingen exakt kopia då nyanserna skiljer sig och sen att den inte är lika stor.

Vill du så kan jag ladda upp min egen producerade brush så att du kan jämföra med orginalet och se om du blir något smartare.

Såvitt jag vet har jag producerat den själv.

Tackar för alla som röstade för mitt bidrag och längtar till första musmattan:)

Så vad du säger är att du plagierade någon annans arbete?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte bestämma mig för om jag ska lägga min röst på nr 1 eller nr 6.. :S

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av Klappkossa5000:

Så vad du säger är att du plagierade någon annans arbete?

Nepp jag skaffade inspiration, Referat och återgivningar av andras verk är aldrig plagiat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Jag kan inte bestämma mig för om jag ska lägga min röst på nr 1 eller nr 6.. :S

Omröstningen är ändå stängd så....

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ni försöka diskutera utan att förolämpa varandra? Det vinner både ni och forumet på.

*Tråd rensad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ge någon lite tvål och tråd så står han bara där och ser dum ut, ge det till Macgyver och han blåser såpbubblor innan du hinner säga hej.

Samma sak gäller en designer, det är inte vilka verktyg man använder sig av utan det är hur man använder de.

ord borttaget pga referering till raderat inlägg
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lofman:

Har för mig att frågan kom upp i tävlingstråden och där var svaret nej, man fick inte använda nedladdade brushes :S

Edit: found it

Det är det här jag pratar om när SC startar en tävling.Vissa får och andra inte helt klart!
Jag fattar inte varför man inte kan hålla sig till sina egna regler man satt?
Ena tävlingen är okej med copy/paste fast reglerna säger annat lol vilket ställe!Dock inte helt rättvist då det finns dom som följer reglerna som skrivits och iom ett handikapp!

Tycker bara det är sorgligt !
Men det är min åsikt!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Precis! Ge någon lite tvål och tråd så står han bara där och ser dum ut, ge det till Macgyver och han blåser såpbubblor innan du hinner säga hej.

Samma sak gäller en designer, det är inte vilka verktyg man använder sig av utan det är hur man använder de.

Bland det klokaste jag läst på detta forum. Bra referens med

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OnlyCasanova:

Samma sak gäller en designer, det är inte vilka verktyg man använder sig av utan det är hur man använder de.

Sant

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk

Jag finner det lite konstigt att tvåan faktiskt leder, ta inte illa upp nu, den är riktigt välgjord och jag skulle inte kunna skapa någonting i närheten av det där, men ändå så undrar jag vem som vill ha en plottrig färgklump där det står "SWEC" på datorbordet.

Jag tycker personligen att bidrag 1 och 5 är överlägset mest passande för vår underbara webbtidning, dessa passar best ihop med resten av designen på sidan och därför tycker jag det är självklart att de snyggaste, samt mest passande bidragen ska vinna.
Nu är det synd att folk vill ha en musmatta som varken passar med hemsidan eller datorbordet, och jag hoppas verkligen inte att bidrag nummer 2 passar in i någons rum, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Dock handlar det inte om användandet av "brushes" utan användandet av material som inte är egenskapat.

en fråga bara. hur gjorde du din bakgrund eftersom den liknar OnlyCasanova med 6-hörningar. allt annat fattar jag hur man gör.

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Brushes är hela kategorin med brushes i photoshop. Brushes är ett verktyg likaså som text tool, gradient tool och andra filter. Det de här verktygen skapar kan ingen göra från skratch! Utan det är färdiga algoritmer.

Hur många har inte använt sig av tex 100px brushen i photoshop för att göra sitt bidrag?
Har de gjort den brushen från scratch? Nepp det är någon på Adobe som suttit och gjort de.

Hur många har lagt till effekter och filter till sina bidrag(Som också går att göra på ett par klick?)? Har de gjort effekterna och filtrarna själva? Nepp det är någon på adobe som gjort de.

Photoshop är ett verktyg som är tillåtet att använda! Det som Sweclockers Reglerna syftade på är att man kan inte söka fram ett wallpaper på google och klistra på sweclockers-loggan och säga "Mamma titta vad jag har gjort"

Verktyget brushes är till för att spara tid när man designar, precis som filters, effekter och många andra verktyg.

Hur gick det med den där fonten du använder?
Får ni trycka den?
Undrar bara eftersom jag är lite nyfiken

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Thewiruz:

Det är det här jag pratar om när SC startar en tävling.Vissa får och andra inte helt klart!
Jag fattar inte varför man inte kan hålla sig till sina egna regler man satt?
Ena tävlingen är okej med copy/paste fast reglerna säger annat lol vilket ställe!Dock inte helt rättvist då det finns dom som följer reglerna som skrivits och iom ett handikapp!

Tycker bara det är sorgligt !
Men det är min åsikt!

Nu får du ge dig, det enda du gör är att klaga på hur tävlingar fungerar här och hur usel redaktionen är. Vi vet att du tycker det nu, har du inget annat att komma med kan du låta bli att posta fler inlägg i den här tråden.

Givetvis tittar vi på allt som tas upp här kontinuerligt, och vi jobbar självklart mot en lösning som alla är nöjda med. Ni få ge det lite tid, och då menar jag i alla fall några dagar snarare än tjugofem minuter. Det är ingen smal sak att direkt på en bild bland hundratals andra känna igen någon av tusentals färdiga brushes på nätet, eller direkt veta hur en viss text är skapad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3onz:

en fråga bara. hur gjorde du din bakgrund eftersom den liknar OnlyCasanova med 6-hörningar. allt annat fattar jag hur man gör.

Mitt bidrag är gjort i illustrator, och jag gjorde helt enkelt ett litet mönster med typ 8x8 hexagoner, sedan färglade jag dom så att det inte skulle ligga flera stycken med samma gråton bredvid varandra, sen markerade jag och drog till paletten vips så var mitt bakgrundsmönster färdigt.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Man får använda brushes?
Det är bara att grafiken måste vara ditt eget

EDIT: inlägget jag citerade hade tagits bort..

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Nu får du ge dig, det enda du gör är att klaga på hur tävlingar fungerar här och hur usel redaktionen är. Vi vet att du tycker det nu, har du inget annat att komma med kan du låta bli att posta fler inlägg i den här tråden.

Givetvis tittar vi på allt som tas upp här kontinuerligt, och vi jobbar självklart mot en lösning som alla är nöjda med. Ni få ge det lite tid, och då menar jag i alla fall några dagar snarare än tjugofem minuter. Det är ingen smal sak att direkt på en bild bland hundratals andra känna igen någon av tusentals färdiga brushes på nätet, eller direkt veta hur en viss text är skapad.

Käre Emil B,

http://www.dafont.com/defused.font?text=SWEC&psize=l

MVH,
Mathias B