Permalänk
Skrivet av BigPinky:

Say what? De två korten plus allt annat som kommer därtill under belastning drar aldrig så lite. Plus det faktum att ju mer watt du har på nätagget ju mindre pressar du det. Ganska vilseledande statement som jag inte tycker stämmer alls...

Citat:

a fast nu var det väl ändå frågan om det plus en OC:ad i7 processor plus tillbehör. Eller har ja fel. att då använda sig av ett nätagg på säg 500 är inget att rekommendera. Därför anser jag det vara vilseledande.

Testet är MED hela systemet inräknat http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Det är dessutom den förra generationens Intelprocessor, den nya drar lite mindre watt. Han rekommenderade inte ett 500W nätagg, han sa att systemet drar max 480W eller mindre eftersom det är den nya arkitekturen han ska köpa.

Definitivt två ASUS med Direct CU II kylare.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Testet är MED hela systemet inräknat http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Det är dessutom den förra generationens Intelprocessor, den nya drar lite mindre watt. Han rekommenderade inte ett 500W nätagg, han sa att systemet drar max 480W eller mindre eftersom det är den nya arkitekturen han ska köpa.

Definitivt två ASUS med Direct CU II kylare.

Strunta i Bigpinky, vill han leva i förnekelse och förneka riktiga mätningar, så låt han göra det.:)
Iallafall eftersom han skall köra dem i crossfire så bör han (rätta mig om jag har fel) andvända referenskylaren istället då de blåser ut luften där bak, medans asus eftermaknadskylare blåser varm luft på det andra grafikkorten vilket gör att den andra grafikkortets temperatur ökar.

Permalänk
Skrivet av davidolw:

Strunta i Furuliden, vill han leva i förnekelse och förneka riktiga mätningar, så låt han göra det.:)
Iallafall eftersom han skall köra dem i crossfire så bör han (rätta mig om jag har fel) andvända referenskylaren istället då de blåser ut luften där bak, medans asus eftermaknadskylare blåser varm luft på det andra grafikkorten vilket gör att den andra grafikkortets temperatur ökar.

Så du tycker att Emil och Jonas hoppar runt i en fantasi värld och låtsas testa grafikkort? Vad har du rökt, jag vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Strunta i Furuliden, vill han leva i förnekelse och förneka riktiga mätningar, så låt han göra det.:)

Okej, tack för all info!
Ram minnerna jag har tagit, 2133 mhz snabbaste jag kunde hitta. Är det värt och ha så snabba eller kan man lika gärna använda typ 1600 mhz. Och även till alls er som gjort kumdvagnar till mig. Varför tar ni intels ssd när den läser och skriver nästan dubbelt så sakta som den jag valde men ändå är det samma pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K Kylare: Noctua NH-U14S GPU: EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB SC SLI Mobo: ASUS Maximus VI Formula PSU: Corsair AX 1200W PSU RAM: Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB SSD: Corsair SSD Force Series GS 360GB CHASSI: Corsair Obsidian 650D Midi Tower Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX Hörlurar: Sennheiser HD 700

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BigPinky:

Ja fast nu var det väl ändå frågan om det plus en OC:ad i7 processor plus tillbehör. Eller har ja fel. att då använda sig av ett nätagg på säg 500 är inget att rekommendera. Därför anser jag det vara vilseledande.

Sweclockers använder en I7 950 i sina tester som är överklockad till 3,8 ghz, har du också rökt det david röker?
Jag rekommenderade ett 650 watts nätagg, ni borde nog sluta röka.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet själv utav asus-kortet men den kylaren tror jag kan ställa ill med problem p.g.a storleken... Skulle köra med xfx personligen. Någon annan här på forumet har säkert bättre kunskaper inom området men skulle ändå rekommendera att du kör på xfx korten. Du kommer inte bli besviken.

Visa signatur

gg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigPinky:

Har ingen erfarenhet själv utav asus-kortet men den kylaren tror jag kan ställa ill med problem p.g.a storleken... Skulle köra med xfx personligen. Någon annan här på forumet har säkert bättre kunskaper inom området men skulle ändå rekommendera att du kör på xfx korten. Du kommer inte bli besviken.

Okej

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K Kylare: Noctua NH-U14S GPU: EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB SC SLI Mobo: ASUS Maximus VI Formula PSU: Corsair AX 1200W PSU RAM: Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB SSD: Corsair SSD Force Series GS 360GB CHASSI: Corsair Obsidian 650D Midi Tower Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX Hörlurar: Sennheiser HD 700

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Så du tycker att Emil och Jonas hoppar runt i en fantasi värld och låtsas testa grafikkort? Vad har du rökt, jag vill ha

Blev förvirrad tills jag insåg att jag skrivat fel namn, jag menade bigpinky (hoppas jag skrev rätt namn nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

Okej, tack för all info!
Ram minnerna jag har tagit, 2133 mhz snabbaste jag kunde hitta. Är det värt och ha så snabba eller kan man lika gärna använda typ 1600 mhz. Och även till alls er som gjort kumdvagnar till mig. Varför tar ni intels ssd när den läser och skriver nästan dubbelt så sakta som den jag valde men ändå är det samma pris?

Intel ssd=inga problem
Har en 510 en 320 och en ocz Vertex3, gissa vilken som har mest problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Blev förvirrad tills jag insåg att jag skrivat fel namn, jag menade bigpinky (hoppas jag skrev rätt namn nu).

Alltså ja har aldrig påstått eller menat att syoss behöver ett monsteragg eller att Jonas och Emil lever i en fantasivärld. Det enda jag har menat är att gpu-tillverkarna rekommenderar en viss watt på aggen och att en burk med de komponenter som syoss har visat kräver en viss mängd för att det ska hålla och att nätagget inte ska belastas i onödan och därför hålla i längden. Att korten drar lite är jag mycket medveten om men bara därför ska man inte har för lite effekt på agget. Framför allt förstår inte jag varför du undrar vad jag röker då jag röker varken cigg eller cannabis.

Mitt första inlägg var lite väl aggressivt och det vill jag be om ursäkt för. Menade inte att komma in i diskussionen på det viset!

Visa signatur

gg

Permalänk
Skrivet av davidolw:

Bäst du redigerar ditt tidigare inlägg så att man inte missuppfattar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av syoss:

Okej, tack för all info!

Ta 1600mhz minnen, bara onödigt att köpa dyrare minnen, blir ändå ingen skillnad i prestanda.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

2 HD 6870 + en klockad I7 drar 480 watt ungefär, så vad baserar du det på?

432 watt från agget. då sweclockers testar vid väggen. så får du ta 480*0,9(nättagets effektivitet)=432. så det funkar fint på ett 500 watts agg. ännu bättre med sandybridge då belastningen kommer hamna på ca 400 watt. så en belastning på ca 80% vid 100% load. vilket den aldrig kommer upp till vid normala förhållanden.
ta 1600mhz minen då du inte kommer märka någon skillnad sen tycker jag du ska kör på 6950 i cf

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Intel ssd=inga problem
Har en 510 en 320 och en ocz Vertex3, gissa vilken som har mest problem...

Vad har du för problem med dom andra då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ta 1600mhz minnen, bara onödigt att köpa dyrare minnen, blir ändå ingen skillnad i prestanda.

Okej, ska man tänka på cl? Och är moderkortet jag valt bästa för min setup med socket 1155

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

Vad har du för problem med dom andra då?

Ska funka nu med ny firmware på ocz .Har haft plötsliga blåskärmar med ocz disken...
Intels ssd diskar har fungerat klanderfritt från start.
320 måste vara den mest prisvärda ssd`n idag. visserligen bara sata2 3gb/s,men jag märker ingen större prestanda skillnad mot vertex 3..bättre siffror men i praktiken ingen större skillnad för mig iaf..
Jag rekomenderar intel 320!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Ska funka nu med ny firmware på ocz .Har haft plötsliga blåskärmar med ocz disken...
Intels ssd diskar har fungerat klanderfritt från start.
320 måste vara den mest prisvärda ssd`n idag. visserligen bara sata2 3gb/s,men jag märker ingen större prestanda skillnad mot vertex 3..bättre siffror men i praktiken ingen större skillnad för mig iaf..
Jag rekomenderar intel 320!!

Okej:) Hur kan man inte märka om ocz läser/skriver nästan dubbelt så fort?:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

Okej:) Hur kan man inte märka om ocz läser/skriver nästan dubbelt så fort?:D

Ja du säg det...Körde as benchmark och inte är den dubbelt så snabb iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Ja du säg det...Körde as benchmark och inte är den dubbelt så snabb iaf...

Ok men snabbare ifa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

Ok men snabbare ifa?

Den är snabbare .....tycker 320 duger bra dock..webbhallen säljer 120gb för 1500kr!!

Permalänk

Köp INTE något kort från Radeon, ATi eller vad dom nu heter. Fyfan vad dåligt det är, kortet är kanske kraftfullt osv, men på software sidan är det inget än massor med problem. Krashar, får bluescreen, ush. Ångrar att jag köpte 5970, från och med nu blire bara nvidia..

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Den är snabbare .....tycker 320 duger bra dock..webbhallen säljer 120gb för 1500kr!!

okej men jag fattar inte varför man inte tar 2 st 80 gb och kör raid 0?

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av syoss:

okej men jag fattar inte varför man inte tar 2 st 80 gb och kör raid 0?

För att TRIM inte fungerar i RAID (alls!), och SSD utan TRIM blir bra jävla segt när man använt systemet ett par veckor.

Ja, jag har dubbla SSD - nej, jag kör inte RAID. Jag kör en utökad logisk enhet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

För att TRIM inte fungerar i RAID (alls!), och SSD utan TRIM blir bra jävla segt när man använt systemet ett par veckor.

Ja, jag har dubbla SSD - nej, jag kör inte RAID. Jag kör en utökad logisk enhet.

Okej, tycker du också att man ska satsa på intel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syoss:

Okej, tycker du också att man ska satsa på intel?

Jaa!och nvidia....har 6870 i en burk
Och ett 560ti i en annan,gillar nvidia
Mer,prestanda och mjukvaran e bättre
Och lättare att hantera tycker jag!
Nvidia-lööve it.....

Permalänk

Får man som jag som precis kommit in i tråden fråga hur den befintliga kundvagnen ser ut för att ge synpunkter och förmedla idéer?

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

Får man som jag som precis kommit in i tråden fråga hur den befintliga kundvagnen ser ut för att ge synpunkter och förmedla idéer?

Såhär ser det ut nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Du borde ta 2x HD 6950.
Då behöver du inte så starkt nätagg heller, ett på 650w skulle räcka gott och väl.http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Folk säger att man ska ta nvidia för amd krånglar med mjukvaran.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av f.a:

Jaa!och nvidia....har 6870 i en burk
Och ett 560ti i en annan,gillar nvidia
Mer,prestanda och mjukvaran e bättre
Och lättare att hantera tycker jag!
Nvidia-lööve it.....

Nejmen vad konstigt, visste du om att det kan bero på att de ligger i olika prisklasser?
GTX 560 Ti:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=815047
HD 6870:http://www.dustinhome.se/pd_5010548986.aspx.
Med AMD fungerar det utmärkta spelet Shogun 2 även bättre, eftersom AMD samarbetar med Creative Assembly som gör det spelet, och det märks kan jag lova.

Edit: Prisskillnaden är 400kr, och kolla skillnaden i prestanda, är det värt det?http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Skrivet av syoss:

Du borde ta 2x HD 6950.
Då behöver du inte så starkt nätagg heller, ett på 650w skulle räcka gott och väl.http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...
Notera även att Sweclockers använder en 4-kärnig I7 från förra generationen klockad till 3,8 ghz.

Skrivet av syoss:

Folk säger att man ska ta nvidia för amd krånglar med mjukvaran.

AMD har bättrat sig MYCKET på den fronten, och om man kollar på internet så är det ungefär lika mycket problem med båda, dock så har min vän både AMD och nVidia och nVidia krånglar mest, samma med mig, jag har ett nVidia och hans AMD fungerar mycket bättre.
Plus att AMD nu har något liknande program som nVidias "The way it's meant to be played" så på den fronten är de också lika, OCH så skalar crossfire bättre än SLI.

Nu kommer säkert Zcenicx och f.a hoppa på mig för att de fortfarande lever kvar i "The good old days" när nVidias drivrutiner krossade AMD's.

Visa signatur