Permalänk

tele2-kabel hastighet!

Käste en äldre tråd där alla skrev om sina hastigheter med telia-ADSL.
Själv fick jag tele2-kabel en vecka sedan och tycker att mina hastigheter inte alls kommer upp till era. När jag laddar hem från DC hamnar jag oftast under 20Kbyte/s, När jag hittar en bra användare hamnar jag mellan 20 & 30Kbyte/s.
Jag antog att era hastigheter var i kbyte/s och telia-ADSL 500kbit/s.
Är det jag som har fel inställningar i datorn eller ska d vara sådana hastigheter???
Testade TPTEST och fick följande resultat:
TCP: UDP:
sändning: 32.66 kbit/s 41.32 kbit/s
mottagning: 499 kbit/s 546 kbit/s

tillgänglig bandbredd:
sändning: 80%
mottagning: 92%

Är detta resultat OK eller är det sådana hastigheter för 512kbit/s anslutningar??????

Tack för svar

Permalänk
Inaktiv

Det resultat du får i TPtest får väll ses som oki när det gäller mottagning.
Sändnign verkar det inte direkt snabbt.

Allternativt test.
Testa att pinga ftp.sunet.se å testa att ladda ner lite av en linux dist för att kolla hastighet.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: tele2-kabel hastighet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkestar
Käste en äldre tråd där alla skrev om sina hastigheter med telia-ADSL.
Själv fick jag tele2-kabel en vecka sedan och tycker att mina hastigheter inte alls kommer upp till era. När jag laddar hem från DC hamnar jag oftast under 20Kbyte/s, När jag hittar en bra användare hamnar jag mellan 20 & 30Kbyte/s.
Jag antog att era hastigheter var i kbyte/s och telia-ADSL 500kbit/s.
Är det jag som har fel inställningar i datorn eller ska d vara sådana hastigheter???
Testade TPTEST och fick följande resultat:
TCP: UDP:
sändning: 32.66 kbit/s 41.32 kbit/s
mottagning: 499 kbit/s 546 kbit/s

tillgänglig bandbredd:
sändning: 80%
mottagning: 92%

Är detta resultat OK eller är det sådana hastigheter för 512kbit/s anslutningar??????

Tack för svar

Som sagt, sändning är för lågt, mottagning är precis så det ska vara.

Permalänk
Medlem

Är det Tele2 genom kabeltv som du har?

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk

kommunikation mäter man i bit och lagring i byte, så vi inte blandar ihop oss här...

Permalänk
Medlem

jag har också tele2-kabel och jag ligger runt 20 kbyte/s och på t.ex kazaa så beror det ju naturligtvis på vilken uppkoppling den jag tankar från har men runt ca 40 kbyte/s, högsta är väl ungefär 80 kbyte/s!

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk
Medlem

testade med TPTEST nu och fick följande resultat:
sändning 82.80 kbit/s, 98.26 kbit/s
mottagning: 538.43 kbit/s, 3.19 mbit/s

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150