Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det här normalt resultat för WD1002FAEX?

Permalänk

Är det här normalt resultat för WD1002FAEX?

Tja!

Jag gjorde ett test av min WD1002FAEX i HDD Tune 2.55. Jag fick 21,6 MB/s som minimum, 134,9 MB/s som max och 98,8 MB/s i snitt. Åtkomsttiden blev 13,8 ms. Är det här normala värden för en WD Caviar på 1 TB och med SATA2?

Vad menas med "burst rate"?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

din kurva är normal med 55mb/sek som minimum. dock i början av testet så måste ju hårdisken ha sovit alt viloläge ? testa köra testet igen ifall du har samma konstiga kurva... går o ställa in i option att testet ska ta längre tid så slipper du nog problemet om det nu är ett problem?

acesstiden är normal, som bäst har jag sett 11.x ms för en black edition. min 500gb BE ligger runt 14ms

Permalänk

Detta fick jag med min 1.5tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Tja!

Jag gjorde ett test av min WD1002FAEX i HDD Tune 2.55. Jag fick 21,6 MB/s som minimum, 134,9 MB/s som max och 98,8 MB/s i snitt. Åtkomsttiden blev 13,8 ms. Är det här normala värden för en WD Caviar på 1 TB och med SATA2?

http://img36.imageshack.us/img36/9219/20110628hddtune.png

Vad menas med "burst rate"?

Citat:

Burst Rate
The burst rate is the highest speed (in megabytes per second) at which data can be transferred from the drive interface (IDE or SCSI for example) to the operating system.

Min:

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Tackar för svaren!

Jag vet inte om det hade någon betydelse för resultatet, men jag hade initierat hårddisken någon minut innan jag startade testet. Det är möjligt att den hann gå in i viloläge innan testet började. Jag har gjort ett nytt test nu. Jag fick 53,6 MB/s som minimum, 135 MB/s som max och 99,9 MB/s i snitt. Accesstiden blev 13,8 ms. Burst rate blev 135,9 MB/s.

Är det att föredra att disken är tom och oformaterad när man gör sånt här test? Den här hårddisken är nyinstallerad och innehåller inga volymer eller partitioner. Jag kan tänka mig att det påverkar resultatet.

Någon som vet vad "burs rate" är för nåt?

På den vågrätta axeln i diagrammet är graderad 0 till 100%, den vänstra lodräta är graderad 0 till 150 MB/s. Den högra är graderad 0 till 45 ms. Hur ska man tolka det? Ökar den gradvis storleken på datafragmenten eller hur fungerar det här testet?

Vilka andra test kan man göra?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Man testar aldrig en disk där man har OS om man vill ha riktiga resultat. Stäng ner allt onödigt innan test. Annars får du spikar i kurvan å du vet inte om de kommer från störningar från OS'et.

HD Tune och liknande tester kör block I/O dvs filsystemet är aldrig inblandat.

The burst rate is the highest speed (in megabytes per second) at which data can be transferred from the drive interface (IDE or SCSI for example) to the operating system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Är det att föredra att disken är tom och oformaterad när man gör sånt här test? Den här hårddisken är nyinstallerad och innehåller inga volymer eller partitioner. Jag kan tänka mig att det påverkar resultatet.

Nej, det borde inte påverka testet hur mycket data du har på hårddisken. HD Tune testar bara läshastigheten, så testet läser förmodligen bara en klump data någonstans på disken, inte någon särskilt fil.

Skrivet av ElectroGeeza:

Någon som vet vad "burs rate" är för nåt?

Burst rate är den högsta hastigheten som data kan överföras över hårddisk-interfacet till OS:et, dvs. det mäter prestandan från hårddiskens buffer till OS:et.

Skrivet av ElectroGeeza:

På den vågrätta axeln i diagrammet är graderad 0 till 100%, den vänstra lodräta är graderad 0 till 150 MB/s. Den högra är graderad 0 till 45 ms. Hur ska man tolka det? Ökar den gradvis storleken på datafragmenten eller hur fungerar det här testet?

Det är två olika diagram i ett. Den vänstra axeln visar överföringshastigheten, och hör till den blå linjen. Den högra axeln visar åtkomsttiden, och hör till de gula prickarna (åtkomsttiden som visas i textrutan till höger, t.ex. 13.8 ms, är genomsnittet av de gula prickarna).

Men dina värden ser väl rätt så normala ut i alla fall, så det finns nog inget att oroa sig över.

Permalänk

Tackar för svaren! Det känns tryggt att alla värden är inom de normala gränserna.

Men en sak oroar mig. Hur mycket ska tempen ligga på? Den gick upp till 55 grader C på min igår och då började HDD Tune varna för hög temp. Finns det något smart program man kan använda för att övervaka HDD tempen med? Typ något som lägger sig i meddelandefältet eller som en gadget i Windows Sidebar?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk