Super Flower gör passivt kylt nätaggregat med 80 Plus Platinum

Permalänk
Melding Plague

Super Flower gör passivt kylt nätaggregat med 80 Plus Platinum

Super Flower är på jakt efter den heliga graalen och visar upp ett nätaggregat med smått fantastiska specifikationer, eller vad sägs om upp till 500 W helt utan fläkt och till 90 procents verkningsgrad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett sånt vore ju sjukt värt att satsa på i en HTPC

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Ett sånt vore ju sjukt värt att satsa på i en HTPC

Min tanke precis.
Montera en passivt kyld Llano, samt en SSD så kommer man undra
om datorn är igång över huvudtaget.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Skulle vara gött att ha en sådan i en surfburk. Eller en riktigt kraftfull HTPC. Annars brukar man väl klara sig på 150W och neråt i en sådan.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

jag har aldrig gillat ordet utterly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Min tanke precis.
Montera en passivt kyld Llano, samt en SSD så kommer man undra
om datorn är igång över huvudtaget.

Smartare att använda pico-PSU isf.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter dyrt, men väldigt trevligt.
Ännu en fördel med hög verkningsgrad, med andra ord.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Inte illa alls. Men ska det verkligen vara "den hela graalen" eller?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Ser riktigt trevligt ut, frågan är om prislappen är lika trevlig.

Edit: 138$ låg det på, ett svensk pris landar säker runt tusenlappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Skrivet av fatalbert541:

jag har aldrig gillat ordet utterly.

....ooooch knatter, knatter, PLING! intresseklubben antecknar flitigt!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Ser riktigt trevligt ut, frågan är om prislappen är lika trevlig.

Källartikeln säger ca. 185 dollar, vilket är väldigt dyrt för ett 500W nätagg. Men passiva nätagg har ju alltid varit dyra.

Det verkar ju vara ett riktigt trevligt nätagg i alla fall, men jag föredrar nog semi-passiva nätagg framför passiva. Helt passiva nätagg har för många nackdelar (dyra, måste ha någon slags kylning ändå), och det går oftast att bygga en lika tyst dator med ett semi-passivt nätagg.

Permalänk
Skrivet av perost:

Källartikeln säger ca. 185 dollar, vilket är väldigt dyrt för ett 500W nätagg. Men passiva nätagg har ju alltid varit dyra.

Det verkar ju vara ett riktigt trevligt nätagg i alla fall, men jag föredrar nog semi-passiva nätagg framför passiva. Helt passiva nätagg har för många nackdelar (dyra, måste ha någon slags kylning ändå), och det går oftast att bygga en lika tyst dator med ett semi-passivt nätagg.

Frågan är ju ändå om det inte kommer sjunka innan det kommer hit ens.

Permalänk
Medlem

Gött, dock lär väl priset inte vara lika roligt.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Majtin:

Frågan är ju ändå om det inte kommer sjunka innan det kommer hit ens.

Om det kommer hit
Jag skulle gärna vilje se fler av Super Flowers nätagg de de har ganska många platinum agg i bagaget. Bl.a. ett 1000W och även ett 1300W (men som ej blivit certifierat än), båda platinum.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majtin:

Frågan är ju ändå om det inte kommer sjunka innan det kommer hit ens.

Det billigaste fläktlösa nätagget jag hittade i Sverige är ett icke-modulärt 300W från FSP som kostar 850 kr. Övriga fläktlösa nätagg ligger runt 1100 - 1400 kr, se prisjakt. Det kraftigaste ligger då på 460W med 80+ Guld. Så jag skulle gissa på att prislappen för detta nätagg lär hamna på runt 1500 kr, om det ens kommer till Sverige.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom Sverige är i EU går det faktiskt att beställa från andra länder Både UK och Tyskland är betydligt trevligare än Svenska företag och accepterar alla visa kort och skickar inom hela EU.

Låter ytterst intressant och priset är helt OK med. Om man kan bränna 300€ på chassi är det inte så farligt att lägga halva det på en bra PSU

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så använder NZXT och KingWin nätagg byggda på Super Flower. Så det finns mer än en chans att det skulle kunna hitta hit till Sverige. Finns egentligen bara en enda konkurrent just nu för passiva nätagg; Seasonics x-FL serie, 400W och 460W. Dom är också 80+ Guld vilket gör att dom slåss i samma liga i stort sett. Om man kolla prisjakt så är där en 5-8 butiker som listar Super Flower, men ingen har några tillgängliga för leverans.. Det kanske ändrar sig snart?!
Super Flower har också ett 80+ Platinum på 550W med semi-passiv fläkt ala Corsair AX- och Seasonic X-serie. Finns en del recensioner på det också ute på nätet. Kolla vidare på Jonnyguru. Har också fått väldigt bra recensioner.
Man ska nog ha nån chassi fläkt som hjälper till att flytta luften inne i chassit, speciellt om man bygger hyffsat kraftig dator/HTPC med fläktlös CPU och GPU också! Annars blir all varm luft stillastående inne i lådan och tempen stiger.. och stiger..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

....ooooch knatter, knatter, PLING! intresseklubben antecknar flitigt!

Intresseklubben antecknar

Permalänk
Medlem

Detta kan mycket väl bli något för min nästa dator

Permalänk
Medlem

Mkt trevligt med mer passivt.
Kanske kommer lagom tills jag övertalat frugan om att det behövs en ny dator.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant, såvida inte budgeten blir för tight så får det nog bli en sådan om möjligt vid nästa nätdelsbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Min tanke precis.
Montera en passivt kyld Llano, samt en SSD så kommer man undra
om datorn är igång över huvudtaget.

Dagens diskar låter ju inget så ssd behövs ju inte;) Har 4 westerndigtal green som lagring i burken och jag hör dem inte men sätter jag på andra datorn då hör jag hur den gamla ide disken knastrar:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt behovet av fläktlösa nätagg. Utan nätagg som drar ut varmluft ur chassit måste man kompensera med fler alternativt kraftigare chassifläkt. Dock är det alltid välkommet med hög verkningsgrad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Det billigaste fläktlösa nätagget jag hittade i Sverige är ett icke-modulärt 300W från FSP som kostar 850 kr. Övriga fläktlösa nätagg ligger runt 1100 - 1400 kr, se prisjakt. Det kraftigaste ligger då på 460W med 80+ Guld. Så jag skulle gissa på att prislappen för detta nätagg lär hamna på runt 1500 kr, om det ens kommer till Sverige.

Exakt vilket FSP nätagg pratar vi om här? Denna?

http://www.fsp-group.com.tw/english/1_product/2_detail.asp?ma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Dagens diskar låter ju inget så ssd behövs ju inte;) Har 4 westerndigtal green som lagring i burken och jag hör dem inte men sätter jag på andra datorn då hör jag hur den gamla ide disken knastrar:)

Dagens diskar låter visst mycket.

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Vad jag vet så använder NZXT och KingWin nätagg byggda på Super Flower. Så det finns mer än en chans att det skulle kunna hitta hit till Sverige. Finns egentligen bara en enda konkurrent just nu för passiva nätagg; Seasonics x-FL serie, 400W och 460W. Dom är också 80+ Guld vilket gör att dom slåss i samma liga i stort sett. Om man kolla prisjakt så är där en 5-8 butiker som listar Super Flower, men ingen har några tillgängliga för leverans.. Det kanske ändrar sig snart?!
Super Flower har också ett 80+ Platinum på 550W med semi-passiv fläkt ala Corsair AX- och Seasonic X-serie. Finns en del recensioner på det också ute på nätet. Kolla vidare på Jonnyguru. Har också fått väldigt bra recensioner.
Man ska nog ha nån chassi fläkt som hjälper till att flytta luften inne i chassit, speciellt om man bygger hyffsat kraftig dator/HTPC med fläktlös CPU och GPU också! Annars blir all varm luft stillastående inne i lådan och tempen stiger.. och stiger..

Super Flower serier med PE eller FG sist i modellbeteckningen verkar vara platinum-aggregaten, XE verkar vara Gold och HE bronze. Alla de verkar köra med japanska kondensatorer och presterar bra (även om HE verkar ha en lite knepig line-uppdelning). N-serien och A-serien är standard 80 plus och jag hittar inget om komponentkvaliteten där.
P-serien verkar var en riktig budgetserie, där hälften av aggregaten inte ens har aktiv PFC och de är inte 80 plus klassade alls. Så det verkar vara serien man skall undvika.

Det verkar som om de flesta av de aktivt kylda aggregaten använder sig av en tystgående 140mm fläkt, vilket ju är trevligt. Hoppas det kommer lite fler aggregat i butik snart (och lite fler recensioner även på andra serier än de som är Platinum och Gold certificerade)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Nej, det där verkar vara någon annan serie. Jag menade detta, dvs. det billigaste från listan på prisjakt som jag länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Dagens diskar låter visst mycket.

Vad kör du för diskar dåp

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Dagens diskar låter visst mycket.

Det beror ju helt på vilka diskar du talar om. Velociraptor låter mycket, men körs på 10000rpm också, en standard 7200rpm hörs också, men inte alls lika mycket. En 5400rpm disk som WD Green hörs ganska lite.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Långt och trevligt namn har den iaf.

Väldigt kul att det börjar komma ordentliga passica agg med lite kräm i och på det även en så hög verkningsgrad, passiv vattenkylning med det så blir man glad