Rösta fram t-shirt till communityt!

Plocka ut all data ur ADD11H_2114_en-US.iso?

Permalänk

Plocka ut all data ur ADD11H_2114_en-US.iso?

Tja!

Jo, jag kämpar här för att få igång den här skiten. Jag försöker skapa en version av Acronis Disk Director 2011 som är bootbar från USB minne. Jag lyckas inte riktigt trots att jag har följt alla anvisningar från Acronis Knowledge Base och Acronis supporten.

Nu har jag fått den här filen av dem, den heter ADD11H_2114_en-US.iso. Jag tror att den egentligen är avsedd för att "brännas" på en CD eller DVD skiva med typ ImgBurn. Men nu är det ju inte en CD eller DVD jag vill starta från, jag vill istället använda ett USB minne.

Om jag försöker extrahera ADD11H_2114_en-US.iso så får jag ut mappen "[BOOT]" och den innehåller filen "Bootable_NoEmulation.img". Den filen är 2,00 kB (2 048 byte), jämfört med 54,6 MB (57 278 464 byte) som är storleken på källfilen ADD11H_2114_en-US.iso.

Så extraheringen går inte rätt till. Jag har använt PeaZip 2.8.1. Men jag har även provat WinRAR men den lyckas inte ens skapa mappen. Statusfältet bara blinkar till så är den "klar".

Så hur gör jag för att få ut all information ur ADD11H_2114_en-US.iso? Är det ens möjligt om det är sån här bootbar ISO fil?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

1526: Starting Acronis Product from USB Flash Drive
http://kb.acronis.com/content/1526

11763: Acronis Disk Director 11: Creating Acronis Bootable Media
http://kb.acronis.com/content/11763

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag har följt anvisningarna och formaterat USB minnet med Microsoft Diskpart.

cmd
diskpart
list disk
select disk [diskens nummer]
clean
create partition primary
select partition 1
active
format fs=fat32
assign
exit
exit

Sedan har jag startat Acronis Bootable Media Builder genom att starta Acronis Disk Director, välja Tools och sedan Acronis Bootable Media Builder. Där har jag då valt enhet O:\ som är mitt USB minne som destination. Processen avslutades utan problem, och jag fick bekräftelse på att det är klart.

Men om jag då startar om datorn och väljer "USB-HDD" som "First Boot Device" så ser det ut som att datorn försöker starta från mitt USB minne men lyckas inte. Jag får ett felmeddelande. "Non-system disk, press any key" står det, direkt efter "Verifying DMI Pool Data".

Men om jag istället formaterar om USB minnet och placerar ADD11H_2114_en-US.iso direkt på minnet, eller försöker extrahera den till minnet, då händer ingenting. Vid uppstart så stannar det bara vid "Verifying DMI Pool Data".

Det var därför jag ville höra om det finns något sätt att extrahera den här filen, men så att jag får ut all data från den och inte bara ynka 2 KB när källan är över 50 MB. Vad säger ni?... är det möjligt eller inte? Jag börjar bli lite smått tokig på det här.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Rekordmedlem

Ladda hem7zip och extrahera isofilen så får du ut innehållet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ladda hem7zip och extrahera isofilen så får du ut innehållet.

Jag gjorde som du sa, jag tog hem 7-Zip 9.20 (2010-11-18) och installerade (64-bit). Jag provade att högerklicka på ADD11H_2114_en-US.iso och välja Z-zip och sedan "Extract to ADD11H_2114_en-US\". Men det blev samma resultat som med PeaZip. Kanske inte så konstigt med tanke på att PeaZip endast är ett skal, i bakgrunden är det också där Z-zip som står för hela kalaset.

Jag provade också att öppna ADD11H_2114_en-US.iso i 7-zip och precis som i PeaZip så kan jag se mappen [BOOT] och filen Bootable_NoEmulation.img. Men om jag provar att extrahera hela BOOT så blir det bara den filen som extraheras och den är på 2 KB.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Fler förslag?...

Vad tror ni om att bränna ADD11H_2114_en-US.iso till CD och sedan kopiera från CD till USB minne?... det är bara en vild ide jag fick, men jag vet inte om det är värt försöka ens. Det här är sånt som man inte ser normalt sett i Windows Explorer (Utforskaren). Så man måste nog använda något speciellt program för det.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Fler förslag?...

Vad tror ni om att bränna ADD11H_2114_en-US.iso till CD och sedan kopiera från CD till USB minne?... det är bara en vild ide jag fick, men jag vet inte om det är värt försöka ens. Det här är sånt som man inte ser normalt sett i Windows Explorer (Utforskaren). Så man måste nog använda något speciellt program för det.

att bränna den som skiva vore samma sak som att mounta den i ett iso program, så tror inte de är någon idé.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Om img:en är bootbar så ska du inte extrahera någonting. På linux kan du använda kommandot 'dd' för att kopiera img-datan rakt in i ett USB-minne, det borde gå att fixa till windows också.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Om img:en är bootbar så ska du inte extrahera någonting. På linux kan du använda kommandot 'dd' för att kopiera img-datan rakt in i ett USB-minne, det borde gå att fixa till windows också.

Hur gör du detta på Linux?

Vad skriver du före 'dd' och vad skriver du efter det?

Vilka variabler, växlar, etc. använder du?

Kan du inte skriva ner en lista med kommandon du använder? Jag är intresserad av att testa den här metoden. Jag har någon TLS version av Ubuntu installerad på datorn, som jag sällan använder. Jag kan testa med den.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hur gör du detta på Linux?

Vad skriver du före 'dd' och vad skriver du efter det?

Vilka variabler, växlar, etc. använder du?

Kan du inte skriva ner en lista med kommandon du använder? Jag är intresserad av att testa den här metoden. Jag har någon TLS version av Ubuntu installerad på datorn, som jag sällan använder. Jag kan testa med den.

dd if=din_img.img of=sdx
där X:et är den bokstav som motsvarar usb-enheten, exempelvis sdb. Inte sdb1 eller liknande. All data raderas så var ordentlig när du sätter of. Om enheten automountas ska den unmountas innan dd körs.

Kör dmesg | tail direkt efter att du kopplat in usb-minnet för att identifiera enhetsnamnet.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

dd if=din_img.img of=sdx
där X:et är den bokstav som motsvarar usb-enheten, exempelvis sdb. Inte sdb1 eller liknande. All data raderas så var ordentlig när du sätter of. Om enheten automountas ska den unmountas innan dd körs.

Kör dmesg | tail direkt efter att du kopplat in usb-minnet för att identifiera enhetsnamnet.

Den får alltså inte vara mountad när man ska köra dd? Kommer den då att mounta den själv när så behövs? För jag tänker den måste väl vara mountad för att kunna skriva till den?

Hur vet jag om den är mountad eller inte? Är det därför du föreslår dmesg | tail eller är det bara för att kolla så att det är rätt enhet? Är det etiketten som visas då?

Vad skriver jag för att unmounta den?

Är det skillnad på att mounta en fil och en enhet i Linux? Jag menar, ska man inte mounta image filen i en virtuell enhet, typ sda och sedan välja att kopiera från sda till sdb? Eller kan man skriva filens namn direkt som källa (eller mounta den först eventuellt) och sdb som destination?

dd if=ADD11H_2114_en-US.iso of=sdb

Är det så det ska vara om USB enheten är sdb? Alltså image filen som input file och USB enheten som output file?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Den får alltså inte vara mountad när man ska köra dd? Kommer den då att mounta den själv när så behövs? För jag tänker den måste väl vara mountad för att kunna skriva till den?

Hur vet jag om den är mountad eller inte? Är det därför du föreslår dmesg | tail eller är det bara för att kolla så att det är rätt enhet? Är det etiketten som visas då?

Vad skriver jag för att unmounta den?

Är det skillnad på att mounta en fil och en enhet i Linux? Jag menar, ska man inte mounta image filen i en virtuell enhet, typ sda och sedan välja att kopiera från sda till sdb? Eller kan man skriva filens namn direkt som källa (eller mounta den först eventuellt) och sdb som destination?

dd if=ADD11H_2114_en-US.iso of=sdb

Är det så det ska vara om USB enheten är sdb? Alltså image filen som input file och USB enheten som output file?

Nej, den ska inte vara mountad när du skriver till den. Kommandot 'mount' ansluter ett externt filsystem till rotsystemet och gör dess filer åtkomliga under ett konkret namn. Eftersom du vill skriva över USB-minnets hela filsystem – ett krav för att det ska bli bootbart – kan du inte ha det mountat samtidigt. Det skulle bli lite som att försöka skaka en matta du står på.
Om ISO-filen i fråga är avsedd att brännas till CD innehåller den bootinformation som du definitivt vill ha på din enhet. Att öppna ISO:n i detta läge innebär att du kommer åt filerna men går miste om denna information. Det är relativt vanligt att man försöker kopiera filerna direkt från en ISO till en CD och sedan undrar varför man inte kan få den att boota. Med dd-kommandot skriver du hela ISO:n rakt in i USB-minnet vilket är det du är ute efter.

Om du kör Ubuntu ligger det troligtvis en daemon (analogt med Windows-service) som automatiskt mountar ditt USB-minne när du stoppar in det. För att avmontera det använder du kommandot umount, men det går antaligen lika bra att högerklicka på det och välja avmontera från ett grafiskt gränssnitt.

Notera att jag inte är helt hemma på linux så jag reserverar mig för vissa fel. Troligtvis finns här någon som kan korrigera om jag skrivit något helt uppåt väggarna.

Slutligen, ja, det du skrev i slutet ser ut att vara korrekt!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet