Windows 8 får "samma eller lägre systemkrav"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Klart att RAM är till för att användas, men det ska banne mig inte användas bara för att starta OS:et. Det ska vara minimalt (ex cachning). Där är Windows problem.

Det är väl bättra att det används hela tiden och resurser tilldelas ram när dem behöver dem som det görs i Vista och Windows 7.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är du helt körd i roten eller?
Sitter du med 4+ GB och bara använder 1GB totalt eller? Nej, arbetsminne är till för att användas ellerhur?
(Poäng: varför låta arbetsminnet inte användas till nåt. Inte så att du lider va?)

Vista tog strax över 1GB och 7an gör likadant så där faller din regel i bitar.även om det sägs att 7an är en färdig version av vista så är det fortfarande två olika OS.

Mitt arbetsminne är till för att användas av de spel och program, som jag vill köra på min dator. Det är inte till för att slukas upp av Windows. Om du kollar på systemkraven för många spel, så har de mycket högre minneskrav för Vista än de har för XP, vilket ju beror på att Vista snor mycket mer minne än XP, och dess utom inte vill släppa taget om det när man startade ett krävande spel.
Jag startar inte min dator för att bara sitta i Windows och pilla.

Dock är ju minnespriserna idag så löjligt låga att man kan överdriva arbetsminnet i datorn utan att bli ruinerad, plus att 64bit versionerna av windows klarar av en himla massa RAM. Detta gör problemet i princip obefintligt på nyare datorer.

Windows 8 skall ju dock gå att köra på surfplattor och liknande, så det blir förmodligen inte mer tungdrivet än Windows 7.

Är rätt säker på att Windows 7 hade käkat klart mer minne än vista, om det inte varit för att netbook började bli en så populär dator när sjuan utvecklades, så de helt enkelt inte kunde låta det mumsa i sig bortåt 1,5 - 2 GB ramminne, och nu blir det väl surfplattan som räddar åttan, verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Kan ha att göra med varning vid två olika gränser. Och, två spelklienter igång samtidigt på 4 GB RAM är att ta i. 4 GB är alldeles för lite, vad du än gör!

Inte för Eve där två är ganska litet och fungerar klockrent på Arch. Men en sak jag hoppas med "nya" Windows är automatiska uppdateringar där man skall kunna välja att den inte skall påminna alls om en
Omstart. Blir galen när den startar om för att man inte såg promten pga att bara ena skärmen var på
när man tittade på film.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det vore konstigt om det inte drog mindre nästan om de hänger kvar vid en upphottad vista kärna som får sig ännu ett ryck sedan win7. Någon som vet versionsnumret på kärnan i win8? blir det 6.2 tro eller 6.5 likt win98 som från 95s kärna gick till 4.5.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kommer iaf protestera utanför Microsofts högkvarter om Win 8 tar mer resurser än DOS, inte tillåter ett 3D gränsnitt med hologram utan att man behöver någon 3D-skärm och är gratis.

Nerå men i takt med att vi får kraftigare datorer så ökar systemkraven eftersom de slänger på mer för användarupplevelsen, är det verkligen så konstigt? Sen hoppas jag att det går att slå av dessa grejor och helst av allt så skulle jag vilja ha ett "gaming-mode" med ungefär Safe-Mode fast med alla drivare laddade, bara inte alla onödiga tjänster och bakgrundsprocesser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja det vet jag väl?
Windows i sig använder ca 1GB för mig och troligen många fler, på servern med 2 GB ram tar det ca 700 MB...

Klart, spelar du så används ju minnet, är det inte videominne den "klagar på" ?
Tempfiler, kan ta an del plats ja men har inget med ramminnet att göra eller?

Det är den vanliga Windows low memory promten som poppar upp.

Angående tempfiler så var det Arch jag pratar om där jag har en dynamisk ramdisk som ökar och minskar storlek beroende på storleken av temp mappen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ja ja det där låter väl bra och blir bra, så länge jag slipper se den där start skärmen i win 8 någonsin, så har jag inga problem med win 8, kan man inte bli av med den däremot väntar jag med att köpa det tills nån har hackat bort den, står inte ut med att se eländet ens för en sekund.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att Chrome käkar mer arbetsminne än Windows gör. Jag sitter här på min laptop med enbart MSN och chrome (sex stycken flikar) som aktiva program och jag är en bit över 2.7GiB. Nu har jag visserligen 8GiB, men i alla fall.
Å andra sidan, att Windows kräver 1GiB i sig självt, som man inte kan dra nytta av annars kan man väl ha lite olika åsikter om.

Permalänk
Medlem

hoppas man man återgå till windows classic eller vad man ska säga så man slipper ha surfplatte stil på sin dator.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Trevligt, lägre systemkrafv = mer kraft över till annat
Konsolerna är lysande exempel på hur mycket mer spel man kan få ut på en daterad hgårdvara om man bara har ett minimalt OS som inte tynger ner och snor resurser i bakgrunden, eller bloatware som Steam m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Trevligt, lägre systemkrafv = mer kraft över till annat
Konsolerna är lysande exempel på hur mycket mer spel man kan få ut på en daterad hgårdvara om man bara har ett minimalt OS som inte tynger ner och snor resurser i bakgrunden, eller bloatware som Steam m.m.

Tror mera på att spel till konsol är galet mycket mer optimerat för plattformarna än att operativet är så pass mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja ja det där låter väl bra och blir bra, så länge jag slipper se den där start skärmen i win 8 någonsin, så har jag inga problem med win 8, kan man inte bli av med den däremot väntar jag med att köpa det tills nån har hackat bort den, står inte ut med att se eländet ens för en sekund.

Du menar skärmen som visas bakom texten "välkommen"?

den går att byta med tredje partsprogram. som detta

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det är väl bättra att det används hela tiden och resurser tilldelas ram när dem behöver dem som det görs i Vista och Windows 7.

Det gör det i alla OS. Problemet är att OS:et själv är bloatat och äter minne som inte kan användas.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Säg mig, och vad är poängen med windows 8? Jag såg fördelen från xp till vista och från vista till 7. Men windows 8 har jag inte hört nått intressant om ännu.

Permalänk

Bara jag som inte har någt emot högre krav ifall de tar med ett performance eller gaming mode? Jag menar, vi måste ju ta tillvara på den tekniska utvecklingen.....

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Windows 8 får "samma eller lägre systemkrav"

Japp och det kommer jag tro på när grisar flyger i flock över Scan skrapan...

Hahaha. Den där kommentaren kommer jag att leva länge på XD

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Säg mig, och vad är poängen med windows 8? Jag såg fördelen från xp till vista och från vista till 7. Men windows 8 har jag inte hört nått intressant om ännu.

Håller med.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

En ny generation av windows som drar mindre än föregångaren ??? (obs! vista är den ofärdiga version av 7)
Vad kommer näst: Bilar som kan flyga och har vatten som bränsle ?

En gammal regel: Varje version av windows tar dubbelt så mycket ram minne än föregångaren!! Så har det har det varit i över 20 år och allt annat vore en sensation!

Stämmer för det första inte och om det hade gjort det så spelar det väll ändå ingen större roll. När Xp släpptes så var det inte ovanligt med 256mb ram eller mindre. Skulle den maxa det och på vista köra med 512mb och på win7 på 1gb ram så är väll det ingen fara.

Skrivet av cAWPer:

Säg mig, och vad är poängen med windows 8? Jag såg fördelen från xp till vista och från vista till 7. Men windows 8 har jag inte hört nått intressant om ännu.

Öppnar upp en hel del dörrar för tillverkarna. Tänk om du har en padda eller telefon som kör windows 8 där du använder deras touch-interface (vad det nu heter) sen en dockningstation där du redan kopplat in mus, tangentbord och skärm. Vips så har du en portabel dator med ett användarvänligt standard ui från windows. Ett fullt möjligt senarium som jag skulle bli riktigt besviken på om ingen skulle utnyttja.

EDIT: och om inte viktigast så väntar man på ett arm stöd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

(obs! vista är den ofärdiga version av 7)

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Säg mig, och vad är poängen med windows 8? Jag såg fördelen från xp till vista och från vista till 7. Men windows 8 har jag inte hört nått intressant om ännu.

Ser du fördelen att från Windows 95 till 98?
Gör du inte det är då så okunnig att ingenting du säger kan tas på allvar.
Ser du fördelen så är din fråga bara dum och trollig.

Om man sitter på Windows 7 idag så är det kanske inte värt att lägga 1500 spänn för att uppgradera, men det var det inte från XP - Vista eller Vista - 7 heller.

Permalänk
Medlem

Märker knappt någon skillnad mellan vista och windows 7, mitt w7 drar ca 2.3gb ram vid uppstart. Det drar 3.93gb i skrivande stund.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Är du helt körd i roten eller?
Sitter du med 4+ GB och bara använder 1GB totalt eller? Nej, arbetsminne är till för att användas ellerhur?
(Poäng: varför låta arbetsminnet inte användas till nåt. Inte så att du lider va?)

Vista tog strax över 1GB och 7an gör likadant så där faller din regel i bitar.även om det sägs att 7an är en färdig version av vista så är det fortfarande två olika OS.

Sen när är testande i praktiken = körd i roten ?? Installerade Win7 64 på 3 av mina system ca 3 månader efter den släpptes. Jämförde de sedan med win XP som hade varit installerat på dem (på andra HD)
1. En gammal dell dim 5000 med 1GB ddr2 400 , p4 3.2 med emt64, nvidia6800gt 256MB, 250GB wd sata. (stod och skräpade i ett hörn)
2 En AMD64x2 5000+, 2GB ddr2 667, nvidia 8800gt 512MB, 320GB seagate sata
3 En AMD64x2 5600+, 4GB ddr2 800, nvidia 9800gtx 512MB, 1TB samsung.

1 var i praktiken oandvändbar i win7, xp gick men seg. 2 Fungerade med bara win 7 men seg sirap när alla nytto prog var inne, xp flöt fint. 3 Helt ok. Lite seg i vissa spel, men det är nog grafikkortets fel.

Har numera AMD phenom x4 955, 6GB ddr3 1600, nvidia460 1GB, ssd 120GB som spelburk. Inga problem

Emigrerade från amiga till pc för 18 år sedan, mao har upplevt allt från dos 6.0 och win 3.0 till dagens.
Har dessutom arbetat professionellt med IT- och Datorer i 20 år. Kolla signatureren så fårstår du när jag började med datorer.

Varje ny generation av windows kräver minst det dubbla minnet än sin förgångare

Ps Vistan räknar jag som en taskig beta av 7 ds

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av wasidop:

Märker knappt någon skillnad mellan vista och windows 7, mitt w7 drar ca 2.3gb ram vid uppstart. Det drar 3.93gb i skrivande stund.

2,3GB? Du har nog lite skit i autostart.... Tvivlar även på att Windows någonsin kommer upp i 3,93GB.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Märker knappt någon skillnad mellan vista och windows 7, mitt w7 drar ca 2.3gb ram vid uppstart. Det drar 3.93gb i skrivande stund.

Och jag kan nämna många skillnader från Vista --> 7:an många småsaker, men oj vad underbart! Finns även flera stora! Fattar inte att man kan sitta med Vista (eller XP) idag när 7:an finns!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ser du fördelen att från Windows 95 till 98?
Gör du inte det är då så okunnig att ingenting du säger kan tas på allvar.
Ser du fördelen så är din fråga bara dum och trollig.

Om man sitter på Windows 7 idag så är det kanske inte värt att lägga 1500 spänn för att uppgradera, men det var det inte från XP - Vista eller Vista - 7 heller.

XP till Vista var en nergradering. Vista och Millenium är 2 saker som microsoft vill glömma.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Jag har Vista. Ta det lungt det smittas inte.

Skämt åsido, jag hatar varenda sekund jag använder Vista. Segare OS får man fan leta efter. Att uppgradera till Win 7 har länge varit något jag vellat men tror nog att jag väntar tills Win 8 kommer.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

XP till Vista var en nergradering. Vista och Millenium är 2 saker som microsoft vill glömma.

Hatet mot Vista är överdrivet.
Det absolut största problemet med Vista var att HP, Dell osv fick igenom sina krav på att Microsoft skulle sänka sina systemkrav vilket gjorde att det var plågsamt att använda på många datorer.
De flesta andra missarna har åtgärdats i Service Pack.

Men när datorers prestanda kom ikapp och dom missarna var åtgärdat så var Vista redan nedsmutsat som varumärke.

Om man har en koll på hur saker och ting fungerar bakom kulisserna i ett operativsystem så är Vista en helt annan generation än XP och fungerar så mycket bättre vad gäller moderna saker vad gäller nätverkshantering, filnamn, systemvägar och massa annat som jag är för okunnig för att ha riktig koll på.

Så även om Vista hade stora missar så var det ett stort steg framåt för Windows.

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Jag har Vista. Ta det lungt det smittas inte.

Skämt åsido, jag hatar varenda sekund jag använder Vista. Segare OS får man fan leta efter. Att uppgradera till Win 7 har länge varit något jag vellat men tror nog att jag väntar tills Win 8 kommer.

Hmm! Minst 6 månader av plågor! Fråga: Gillar du att piska dig själv ? Skämt åsido, uppgradera nu. Du kommer inte att ångra dig.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Säg mig, och vad är poängen med windows 8? Jag såg fördelen från xp till vista och från vista till 7. Men windows 8 har jag inte hört nått intressant om ännu.

Vad var poängen med Vista och Win7 då?

Kan det vara så att utvecklingen av Microsoft Windows fortsätter? Kan ju vara ett möjligt scenario, men vad vet jag.

Jag fattade aldrig varför man skulle köra XP när win2000 fanns, tills jag provade. Samma sak med vista, tills jag provade. Win7 har jag aldrig provat så där fattar jag heller inte poängen. Inte många som fattar poängen?

Det bästa hade nog varit om alla fortfarande kört DOS 6.22 och Win3.11 för workgroups!!! Då hade vi sluppit alla nymodigheter. Sen kunde vi suttit och BBS:at hela nätterna och tankat pixliga bilder på Samanta Fox till varandra

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Hatet mot Vista är överdrivet.
Det absolut största problemet med Vista var att HP, Dell osv fick igenom sina krav på att Microsoft skulle sänka sina systemkrav vilket gjorde att det var plågsamt att använda på många datorer.
De flesta andra missarna har åtgärdats i Service Pack.

Men när datorers prestanda kom ikapp och dom missarna var åtgärdat så var Vista redan nedsmutsat som varumärke.

Om man har en koll på hur saker och ting fungerar bakom kulisserna i ett operativsystem så är Vista en helt annan generation än XP och fungerar så mycket bättre vad gäller moderna saker vad gäller nätverkshantering, filnamn, systemvägar och massa annat som jag är för okunnig för att ha riktig koll på.

Så även om Vista hade stora missar så var det ett stort steg framåt för Windows.

Man kan beskriva vista´s problem med "var försiktig med vad du önskar dig. Det kanske går i uppfyllelse. Och desto fler kockar desto sämre soppa."
Och det var inte hårdvaru tillverkarna som strulade, utan alla små påvar som tjatade och skrek om att just deras system och idé var best. Det intressanta med vista var att beta versionerna var mycket bättre än den färdig. Personligen misstänker jag att microsoft med vilje gjorde så. Bara för att få tyst skrikkören. Win 2008 server hadde inga de problem som Vista hadde

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !