Benq XL2410 subjektiva intryck önskas om ghosting och mslagg

Permalänk
Medlem

Benq XL2410 subjektiva intryck önskas om ghosting och mslagg

Hej, två svårbesvarade frågor men man vet aldrig:

1. Hur märkbar är ghostingen/"spårmönstret" på Benq XL2410T på en skala från 1 till 10?
2. Nån som haft turen att prova flera 120hz-skärmar, och Benq XL2410T och som tydligt märkt av någon effekt av den extremt låga inputlaggen?

T.ex. nån nu utgående Samsung skärm med 120hz saknar i princip spårmönster men har istället 15ms inputlagg - vilket som gör den här frågeställningen intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p-:

Hej, två svårbesvarade frågor men man vet aldrig:

1. Hur märkbar är ghostingen/"spårmönstret" på Benq XL2410T på en skala från 1 till 10?
2. Nån som haft turen att prova flera 120hz-skärmar, och Benq XL2410T och som tydligt märkt av någon effekt av den extremt låga inputlaggen?

T.ex. nån nu utgående Samsung skärm med 120hz saknar i princip spårmönster men har istället 15ms inputlagg - vilket som gör den här frågeställningen intressant.

Fast nu har inte BenQn extremt lågt input lag, lågt ja, men inte extremt. Troligt är att det ligger runt 10-15ma precis som LGn.

Permalänk
Medlem

5ms är väl ganska extremt, om inte http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2410t.htm pratar strunt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av p-:

5ms är väl ganska extremt, om inte http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2410t.htm pratar strunt.

Fast jag vet inte vilken teknik de använder. Som jag förstått det använder sig Digitalversus av en speciell teknik, vilket ger högre input lag-värden, eller mer korrekta om så. Tror det beror på kameran.

Tyvärr har inte de testa BenQn. De har testat 2233RZ - TFT säger 15 - Digitalversus 12.

TFT säger för Dell U2311H 10, Digitalversus 13,2. Det man kan säga är att den har lågt input lag. FlatpanelsHD klassade den som lika snabb som LGs 120hzare - "nära noll i input lag". LGs 120hzare fick på Digitalversus 23,6ms i input lag. Så det är svårt att säga så säkert. Det vi kan med säkerhet säga är att över de bilder som Tftcentral jämfört input lag så är genomsnittsinput laget 5,6ms.

Att du skulle märka av skillnad på de olika 120hzarna tvivlar jag starkt på. I ordentliga blindtest mellan skärmar som skiljer 10 äkta ms tror jag ingen klarar av att märka skillnad.

Permalänk
Medlem

Tack för länken, speciellt eftersom det pekade mig till en recension av LG-skärmen. Har främst sökt på vs-trådar eller allmänt om 120hz och då har LG kommit upp, men utan recensioner eller något om att den skulle ha likvärdig fördröjning så jag sköt på det

Svårt att veta hur tillförlitligt sånt är överhuvudtaget (liksom.. är recensenten en elektroingenjör eller har han konsulterat någon, eller råkar han ha en kamera och har läst lite på wikipedia om bilduppdatering - och hur precis är mätningen med olika tillkortakommanden i tekniken som han inte kan evaluera på ett absolut sätt eftersom han inte är vetenskapligt skolad), så båda kan ju vara fel ute, men att det finns någon form av mätning med olika indikationer åt något håll är ju iaf bra.

Mm men då är den ju iaf kanske inte så sällsynt förträfflig även om det fortfarande talar i Benqens favör, med ganska god marginal. 10 ms skillnad känns sådär. Jag har en IPS som av Tftc är uppmätt till 38~ ibland mer och det känns som att det finns utrymme för att man skulle kunna känna av en tredjedel av den fördröjningen, även om det säkerligen blir mindre markant desto närmare man kommer minimum eller vad man uppmäter på en CRT.

Permalänk

Jag har iaf fall läst (har jag för mig) att Benqen har värst reversed ghosting eller overdrive trailing av alla 120hz skärmar, tror det var flatpanelHD reviewen eller nåt
så det skulle va kul att få synpunkter på det från användare...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]