iMac 27' - Svårt att välja..

Permalänk

iMac 27' - Svårt att välja..

Hej allihopa.

Nu blir det till att köpa en iMac 27 tum.. Har dock lite svårt att bestämma mig vilken variant jag ska köpa.
Var inne på att köpa den billiga standardvarianten för 15500:- men insåg att jag kanske skulle ångra mig om jag inte valde den dyra på en gång. 17995:-

Med datorn kommer jag spela en del. Spel som Starcraft2 och i höst kanske BF3.
Är inte sådär jätte känslig med att allt ska spelas på bästa grafik. Har kollat runt på internet och youtube efter en del speltester med 27 standardvarianten men hittar ingen sådan. Alla verkar vara av custom plockade varianter.

Så är det någon som har iMac 27' för 15500:- som använder den för att spela?
Någon som har den dyrare (eventuellt testat båda varianterna) och som kan berätta för mig om det är stor skillnad, och isf värt att lägga dessa 2500 extra??

Är mycket fundersam och skulle därför behöva alla råd som kan fås

Permalänk

Ska du spela, ta den varianten med det snabbaste grafikkortet. Grafikkorten i iMac är inte några prestandamonster plus att de har hög upplösning att driva så att snåla här kommer du säkerligen att ångra.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Håller med ^. Ska du spela så är det lika bra att kasta äpplet hårt och köpa den dyrare varianten.

Brotip: Glöm inte att du får 10% rabatt om du eller någon du känner pluggar på gymnasiet eller högre via mecenatkortet.

Permalänk

Tack för svaren..
2500 känns mkt nu, men kommer nog i längden ångra köpet om jag inte köper den dyrare direkt!
Tack för brotip

Permalänk
Medlem

Tänk på att det inte finns någon Mac idag med inbyggt stöd för USB 3.0. Om man vill ha en Mac idag med USB3 så är det att bygga en Hackintosh som gäller. Det blir också billigare.

Eller köpa en MacBook Pro med expansionsport.

Permalänk
Skrivet av Vatten:

Tänk på att det inte finns någon Mac idag med inbyggt stöd för USB 3.0. Om man vill ha en Mac idag med USB3 så är det att bygga en Hackintosh som gäller. Det blir också billigare.

Eller köpa en MacBook Pro med expansionsport.

iMac har både FW800 och Thunderbolt, så USB3 känns överflödigt. Sedan är det ganska svårt att bygga en hackintosh med den aktuella formfaktorn.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

iMac har både FW800 och Thunderbolt, så USB3 känns överflödigt. Sedan är det ganska svårt att bygga en hackintosh med den aktuella formfaktorn.

Jag tipsade bara att Apple släpar på den punkten om det skulle vara viktigt för djurparken23. Sedan så är USB3 nya standarden, FW är utdöende och kommer ersätts av USB3 och Thunderbolt. Det är så det lutar åt nu.

När Apple släpper in stöd för USB3 är nog när Intel har integrerat det i sina kretsar.

I den kompakta varianten finns det inte Hackintosh. Dom minska som kan byggas med samma prestanda är med mini-ITX-moderkort. Montera den på baksidan av en vit skärm?

Diskussion över så det inte blir en "vem har rätt"-tråd.

Permalänk

Av vilken anledning säger Mac Buyers Guide att den e Neutral nu: http://buyersguide.macrumors.com/

Här om dagen när jag kollade var pluppen grön och sa: BUY NOW!!!
Bara undra om det kan va nåt nytt på G eller om den ändrats till Gul för att den funnits på marknaden i snart 3 månader?

Permalänk

Den har bara gått över i den mittre tredjedelen av medeltiden mellan uppdateringar. Med andra ord, mid product cycle, den är varken precis uppdaterad eller i görningen att bli uppdaterad. 229/3 ≈ 76.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ursäkta för lite OT men här är mitt tips.

P.S Är ingen Mac-hater.

Men om du lägger de 18k på datordelar istället och köper till w7 eller fixar något linux så kmr du nog kunna köra BF3 i mycket högre grafikinställning än med imacen, även göra mer generella grejjer bättre, snabbare etc.

Sen så förlorar du väl designen etc antar jag, men det är klart mer prisvärt att köpa delarna separat sedan bygga ihop. Om du inte kan själv så finns det ett paket man kan lägga till på inet t.ex. där de bygger ihop och testar datorn åt dig och ser så den fungerar för 1k tror jag eller något i den stilen.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"