Spillde Vattenkylningsvätska över grafikkortet:S

Permalänk
Avstängd

Spillde Vattenkylningsvätska över grafikkortet:S

Tjena, jag hade tömt mitt system i flera timmar har tillochmed använt en flaska som jag pumpa runt luft så att all vätska försvann, men tro f*n så lyckas det ändå komma ut Cirka 15 droppar ur radiator J*veln som droppade rakt på PCB't på grafikkortet. kommer mitt grafikkort överleva detta om jag låter det torka i typ 3 dagar?

Hjälp :(!

MvH Adam

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattat det bör det klara sig så länge det inte har gåt ström igenom kortet medans det var blött.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

Som jag uppfattat det bör det klara sig så länge det inte har gåt ström igenom kortet medans det var blött.

Aa asså det va ju när jag tömde systemet så det kan omöjligt gått igenom ström, sladden var utdragen sen en dag tillbaka:P,

Men hur ska jag göra? föna med hårfön eller låta det lufttorka ISF räcker det o vänta i 5 dagar?

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Lägg det i ungen, 50 grader och ca 30 min så är det nog torrt

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ta det jävligt lungt, själv skulle jag låtit det ligga och torka i 2-3 dagar innan jag försökte använda det igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nessur:

Ta det jävligt lungt, själv skulle jag låtit det ligga och torka i 2-3 dagar innan jag försökte använda det igen.

har en beställning som kommer på onsdag, så 5 dagar bör räcka för att vara på säkra sidan

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Mitt system läckte medans datorn var igång, fick skruva i skruven och torka av det och fungerar bra än idag

Edit: Oj vilken dålig mening.

Mitt system började läcka medans datorn var igång pga en nippel i radiatorn inte var påskruvad 100% Det kom några droppar ner på grafikkortet så jag skruvade till nippeln lite och torkade av grafikkort och körde vidare

Kanske bara var tur men det har fungerat bra med sedan dess. Detta var väl ca 8-9 månader sen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ceogar:

Mitt system läckte medans datorn var igång, fick skruva i skruven och torka av det och fungerar bra än idag

hur mycket spillde du? för jag spillde ganska mycket:(

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

hur mycket spillde du? för jag spillde ganska mycket:(

Hmm var väl mer än några droppar, pappret blev ganska blöt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ceogar:

Hmm var väl mer än några droppar, pappret blev ganska blöt.

tror det kom vätska mellan blocket och PCT't

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

kolla om vätskan du använder leder ström det finns ju dom som inte gör det. annars torka det i ugn eller luft torka i ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns någon vattenkylningsvätska som leder ström

Men kom det in på baksidan av blocket så kan det vara värt att torka. Mitt vatten hamnade bara på baksidan av pcb:n.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

Om det är glykol i vätskan borde den inte väl leda ström?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Om det är glykol i vätskan borde den inte väl leda ström?

Jag har Feser ONE UV Red

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Jag har personligen spillt en hel del på mitt översta grafikkort samt mitt dedikerade ljudkort vid läcktestning och annat knep och knåp. Torka av med rikligt av papper och låt en pappersbit ligga där ett tag som kan suga åt sig resten av vattnet. Jag hade inte orkat vänta längre än ett dygn personligen. Har du tråkigt så kan du ju läcktesta lite extra medan du väntar, det är ju redan blött liksom.

Hur som helst, om grafikkortet var strömlöst när det blev blött så klarar det sig garanterat. Du får vänja dig vid att det kommer några droppar på grafik- och moderkort, det är sådant som händer och är för det mesta helt ofarligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hraf:

Jag har personligen spillt en hel del på mitt översta grafikkort samt mitt dedikerade ljudkort vid läcktestning och annat knep och knåp. Torka av med rikligt av papper och låt en pappersbit ligga där ett tag som kan suga åt sig resten av vattnet. Jag hade inte orkat vänta längre än ett dygn personligen. Har du tråkigt så kan du ju läcktesta lite extra medan du väntar, det är ju redan blött liksom.

Hur som helst, om grafikkortet var strömlöst när det blev blött så klarar det sig garanterat. Du får vänja dig vid att det kommer några droppar på grafik- och moderkort, det är sådant som händer och är för det mesta helt ofarligt.

Aha okej tack för det svaret, det känns betryggande:), har inte fått alla mina delar än så kan inte bygga ihop det så kan lixåväl låta det ligga o torka för att va 110% säker:), har beställt en 1080 Radiator med 18 fläktar hehe

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Aha okej tack för det svaret, det känns betryggande:), har inte fått alla mina delar än så kan inte bygga ihop det så kan lixåväl låta det ligga o torka för att va 110% säker:), har beställt en 1080 Radiator med 18 fläktar hehe

Haha, vad fan ska du kyla egentligen? :s

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Aha okej tack för det svaret, det känns betryggande:), har inte fått alla mina delar än så kan inte bygga ihop det så kan lixåväl låta det ligga o torka för att va 110% säker:), har beställt en 1080 Radiator med 18 fläktar hehe

Vad gäller vätskans förmåga att leda ström så är det inte möjligt för t.ex batterivatten (destillerat vatten) att leda ström då det är "smuts" eller partiklar i vattnet som leder ström och inte vattnet i sig. Så där är ytterliggare en orsak att inte använda kranvatten som leder ström.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ceogar:

Haha, vad fan ska du kyla egentligen? :s

Två Geforce GTX 480 SLI och en mongo klockad Sandybridge på 5,2GHz men det blir 1080+360 som redan sitter i haha:P

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Avstängd

Köpte en Watercool Mo-Ra PRO 1080 för bara cirka 1600:- tyckte detta var ett överkommligt pris för en radiator av denna storlek

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Finns ju en gräns när det bara bli överdrivet och du inte kommer få ut något mer av det hela :/ Hoppas du kommer köra radiatorn med ca 10 fläktar @ 300 rpm

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Köpte en Watercool Mo-Ra PRO 1080 för bara cirka 1600:- tyckte detta var ett överkommligt pris för en radiator av denna storlek

Härliga radiatorer i Mo-Ra serien, har själv en MO-Ra core 420 som kyler mit 5970 samt 955 passivt (med lite hjälp av en gammal swiftec 240 radiator).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ceogar:

Finns ju en gräns när det bara bli överdrivet och du inte kommer få ut något mer av det hela :/ Hoppas du kommer köra radiatorn med ca 10 fläktar @ 300 rpm

Köpt en Kaze Q12 med tvådelade tre pinns så jag kan ha totalt 24 (2 per kanal) med Scythe GT 1850 RPM 18 stycken

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Varför? Du kommer inte få bättre temperaturer än med två st 360 typ.

Känns bara väldigt väldigt dyrt och kommer låte som in i Hel*****

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ceogar:

Varför? Du kommer inte få bättre temperaturer än med två st 360 typ.

Känns bara väldigt väldigt dyrt och kommer låte som in i Hel*****

jo kommer få bra prestanda enligt alla reviews jag läst OSV

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Köpt en Kaze Q12 med tvådelade tre pinns så jag kan ha totalt 24 (2 per kanal) med Scythe GT 1850 RPM 18 stycken

haha du lär ju skruva fast den i väggen för att den inte ska börja sväva!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

jo kommer få bra prestanda enligt alla reviews jag läst OSV

Kommer bli samma sak som med luft. Det går bara att kyla så mycket jämfört med lufttemperaturen. Ska du lägga ut 1900 kr på gt fläktar också?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Lättast är ju att skicka in den i ugnen på 50C eller så och låta den ligga där iaf en timme. Funkar enligt egen erfarenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ceogar:

Kommer bli samma sak som med luft. Det går bara att kyla så mycket jämfört med lufttemperaturen. Ska du lägga ut 1900 kr på gt fläktar också?

Ajjemän haha

Vad skulle jag annars ha lönen till om man bor hemma haha:)?

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Ajjemän haha

Vad skulle jag annars ha lönen till om man bor hemma haha:)?

Börja dyka =D

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"