sökes tips på strategi. vill bygga, kriga, gärna rymd och single play.

Permalänk

sökes tips på strategi. vill bygga, kriga, gärna rymd och single play.

Minns för många år sedan att jag spelade imperium galactica 2. Det var okej, hoppade över att se och styra striderna. Dock förlorade jag jämnt mot någon super alien som kom efter ett tag.

Jag vet inte, skulle vilja ha något spel jag kan sitta och bygga ett imperium i, i lugn och ro, bara starta upp och köra lite när det blir tråkigt sen återuppta vid nästa tillfälle... börjar bli för gammal för 20minuters intensivkrigandet med starcraft osv, hehe.

Nu behöver det inte vara rymd. Fundera lite på testa civilisation.

Finns säkert gamla guld-spel, men vad kan titlarna tänkas vara?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

prova total war serien. rome total war är en bra starta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jo jag körde det också när det var nytt. Men hoppade man över att se/styra striderna så kändes det inte som om man byggde så värst mycket utan bara följde ett förutbestämt spår, inte att man skapade något själv. Fast jag kanske bara skulle höjt svårhetsgraden eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Minns för många år sedan att jag spelade imperium galactica 2. Det var okej, hoppade över att se och styra striderna. Dock förlorade jag jämnt mot någon super alien som kom efter ett tag.

Jag vet inte, skulle vilja ha något spel jag kan sitta och bygga ett imperium i, i lugn och ro, bara starta upp och köra lite när det blir tråkigt sen återuppta vid nästa tillfälle... börjar bli för gammal för 20minuters intensivkrigandet med starcraft osv, hehe.

Nu behöver det inte vara rymd. Fundera lite på testa civilisation.

Finns säkert gamla guld-spel, men vad kan titlarna tänkas vara?

Tack på förhand.

Impressions byggarserie kommer passa dig perfekt. Jag gillar Caesar III bäst men Pharoah och Zeus är också roliga. Förvisso spel med ett antal år på nacken men dom håller bra än och finns att köpa riktigt billigt.

Civilization givetvis, även om det har krigsinslag (man kan vinna fredligt också)

Guild II är förvisso inte ett imperiumspel, men kanske ändå passar, utspelar sig på medeltiden och är en slags simulator, otroligt djupt och mäktigt.

När det gäller rymd så älskade jag Outpost (men det fick dåliga betyg..), men det är från 1993-1994, Outpost II är från 1997, man bygger upp en koloni i rymden och fokus är på byggandet.

Permalänk
Medlem

Sins of a solar empire med alla expansionerna är guld. Visserligen är det krig i det och det är även RTS så man kan väl inte slappa av allt för mycket. Men tempot låter precis som det skulle passa dig. En stor bana kan ta flera dagar att spela igenom. Jävligt mycket strategi om man spelar mot lite svårare AI. Samt att AIn inte är dum i huvudet som dom flesta strategispel utan ger dig en rejäl match.
Är även fruktansvärt roligt att spela med några kompisar också om du nu skulle vilja göra det någon gång. Förutsatt att ni har mycket tid över när det väl skall spelas eftersom det tar sin tid att spela en bana som sagt var.

Kolla in reviw videos på internet och du kommer vilja testa:P

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Rise of Nations har du fast utan rymd där kan du bygga i lugn och ro om du ändrar lite i inställningar så kan du bygga fet imperium utan krig.

Permalänk

Hehe de e X3: Terran conflict du skall söka dig till.. Där kan du verkligen snacka om att bygga imperium! ta över hela rymden vettja, bygg rymdstationer, lek pirat, kriga, förhandla med mera.. Sjukt jäkla bra spel

Edit: lite klipp på spelet

http://www.youtube.com/watch?v=L0gZ-pvktqg
http://www.youtube.com/watch?v=kX4fbsdpjQg&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=s2QpfYpbPwQ&feature=relmfu

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem

sim city?

Permalänk

rise of nations. inte rymd men sjukt bra

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem

Empire at War kanske?? Strategi, imperium, rymden

Permalänk

Sins of a solar empire tycker jag är jäkla skoj iaf.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem

Som några tidigare nämnt så är Sins of a solar empire rätt spel för dig.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Kikade lite på youtube angående Sins of a solar empire. Väcker minnen om homeworld som jag spelade förr. Fast spontant känns de lite för avancerade. Kanske dom inte är.

Rise of nations gillade jag skarpt förr. Fast då är vi tillbaka till att det är en 25minuters superspeed fight, kan iofs bli lugnare om det bara är datorn.

Simcity, tja, kanske det... Minns jag försökte mig på typ simcity 2000 vilekt blev klurigt med all kloaker å bröte.. hehe

kanske skulle skrämma igång amigan och köra populus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Kikade lite på youtube angående Sins of a solar empire. Väcker minnen om homeworld som jag spelade förr. Fast spontant känns de lite för avancerade. Kanske dom inte är.

Rise of nations gillade jag skarpt förr. Fast då är vi tillbaka till att det är en 25minuters superspeed fight, kan iofs bli lugnare om det bara är datorn.

Simcity, tja, kanske det... Minns jag försökte mig på typ simcity 2000 vilekt blev klurigt med all kloaker å bröte.. hehe

kanske skulle skrämma igång amigan och köra populus.

Nja klarade du av Simcity så klarar du av Sins of a solar empire. Själva grejen med spelet är att det är ganska mycket strategi precis som i ett turbaserat strategispel även fast det är RTS. Dock så är det ett mellanting eftersom det absolut inte går lika fort som något vanligt 25min RTS utan hastigheten är mitt i mellan turbaserat och RTS. Blir rätt rörigt när man försöker förklara det såhär men det är absolut värt att testa.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Entusiast

Rekommenderar absolut Sins of a Solar Empire själv, det ser komplicerat ut men efter 1-2 matcher så är det väldigt enkelt. Låg inlärningskurva helt klart men samtidigt såpass djupt att man lär sig nya saker hela tiden och känns färskt!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

något som kanske kan locka är "Black & White" serien.
lite civilisations-bygge, Krig o strategi i det hela.

Visa signatur

jag hade en gång ett aktivt liv, Then i took an arrow to the knee...

Permalänk

Sins of a Solar Empire.

Ni pratade på att man skulle ha alla expansioner.

Om jag köper "Sins of a Solar Empire "Trinity" Gold Edition" så borde väl allt vara med anar jag?

Permalänk
Medlem

Om du gillar att bygga så är Anno 1404 något för dig. Du får kriga lite, men fokus ligger inte där dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Sins of a Solar Empire.

Ni pratade på att man skulle ha alla expansioner.

Om jag köper "Sins of a Solar Empire "Trinity" Gold Edition" så borde väl allt vara med anar jag?

Ja alla expansioner är med i den. Kör på den så har du hittat dig ett riktigt roligt spel.

Kan även hålla med stn1337 om Anno 1404. Anno spel har jag spelat rätt så mycket och dom är rätt okej. Inte lika roligt om man skall spela mot kompisar men du ville ju spela singel och då fungerar det suveränt. Dock tycker jag det tog bra mycket mer tid att komma in i det än Sins of a solar empire. I alla fall det nyaste Anno 1404.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Sins of a Solar kan inte gå fel, bra val.

"Det andra" bra Rymd strategispelet enligt mig är Sword of the Stars. Bättre om du gillar de lite längre mer episka matcherna från Imperium galactica 2. Sins of a Solar har om jag minns rätt i branchen förhållande hyfsat korta matcher på 1-3h.

Sword of the Stars går in lite djupare på att forska specifika vapen, designa skepp med just dem och sedan se dem blåsa motståndaren i bitar med dem i 3D strid
Striderna är för övrigt riktigt unika med full realistisk 3d rymd fysik och gott om vapen och teknologier som drar nytta av det. Antimissil point defense kringgås bäst av mycket stora "mass drivers" (kanoner som skjuter solida metallklumpar typ) som skickar fiendeskeppdelar spinnandes åt alla håll och kanter.

Dock är det många expansioner att köpa även till Sword of the Stars, så att vänta tills 2:an släpps nu i september kanske kan vara bättre...