AMD Bulldozer-efterträdaren Komodo får upp till 10 kärnor, sockel FM2

Permalänk
Melding Plague

AMD Bulldozer-efterträdaren Komodo får upp till 10 kärnor, sockel FM2

Trots att det är ett tag kvar till lanseringen av AMD FX-serien Zambezi/Bulldozer talas det redan om efterträdaren. Kommande Komodo ger upp till tio kärnor och kräver samtidigt en ny sockel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

fan va AMD ska va på o byta sockets nu då :@

Permalänk
Medlem

Nu är de härliga tiderna över där man inte behövde byta moderkort en gång i halvåret :/

Permalänk
Medlem

På tiden att de bryter bakåtkompabliteten tycker jag. Så att sockeln kan ta ett rejält kliv frammåt.

EDIT:

Skrivet av exroz:

Nu är de härliga tiderna över där man inte behövde byta moderkort en gång i halvåret :/

Jag tror att AMD kommer att fortsätta mer bakåtkompatibiliteten med FMx istället. Alltså från FM2 till FM3 kanske.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Måste dock säga Bulldozer>Komodo namn vis
De kanske kan ge intel en match även när det gäller extrem prestanda. Let there be price war!

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul att veta när de har tänkt släppa Komodo.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Man hinner ju verkigen knappt köpa en dator och bygga ihop innan det kommer ut nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Man hinner ju verkigen knappt köpa en dator och bygga ihop innan det kommer ut nytt

Det har man å andra sidan nästan aldrig kunnat göra.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Måste dock säga Bulldozer>Komodo namn vis
De kanske kan ge intel en match även när det gäller extrem prestanda. Let there be price war!

komodo är ju fortfarande Bulldozer

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

komodo är ju fortfarande Bulldozer

Kärnorna verkar få nya kodnamn, Piledriver. Men de är ju såklart bara förbättrade Bulldozer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Trinity och Komodo kommer alltså köra samma sockel.
I praktiken kan du ha samma moderkort från budget till prestanda då.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Så då kommer både Komodo och Trinity få sockel FM2 om vi ska tro denna roadmapen? Trodde inte deras prestanda processor och APU skulle ligga över samma sockel. Har ni en länk till själva nyheten? När jag trycker på länken kommer jag bara till förstasidan och kan inte hitta nyheten.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Dem kommer väl göra som Intels H och P chipsets, en för prestanda och överklockning. Den andra för strömspar och utnyttja grafikkretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så då kommer både Komodo och Trinity få sockel FM2 om vi ska tro denna roadmapen? Trodde inte deras prestanda processor och APU skulle ligga över samma sockel. Har ni en länk till själva nyheten? När jag trycker på länken kommer jag bara till förstasidan och kan inte hitta nyheten.

Skrivet av Oldvikingschool:

Dem kommer väl göra som Intels H och P chipsets, en för prestanda och överklockning. Den andra för strömspar och utnyttja grafikkretsen.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14275-amd-bulldozer-eftertra...

Det kommer väl förmodligen bli som det är med Athlon och Phenom att de båda körs på AM3. Trots att det är ganska stor skillnad mellan den långsamaste tvåkärniga Athlonmodellern och Phenom II X6 1100T.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

http://www.sweclockers.com/nyhet/14275-amd-bulldozer-eftertra...

Det kommer väl förmodligen bli som det är med Athlon och Phenom att de båda körs på AM3. Trots att det är ganska stor skillnad mellan den långsamaste tvåkärniga Athlonmodellern och Phenom II X6 1100T.

Tack för länken Klimpen2. Dåligt förklarat av mig ser jag nu men jag menade en länk till källans nyhet.

Jag trodde bara inte att man skulle kunna köra de på samma sockel.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för länken Klimpen2. Dåligt förklarat av mig ser jag nu men jag menade en länk till källans nyhet.

Jag trodde bara inte att man skulle kunna köra de på samma sockel.

det är väl inte så dumt att köra dem på samma sockel

Sen har jag fått för mig att kommande prestanda processorer ska komma med inbyggd gpu skulle vara ganska sweet om de kunde fixa en strömsparfunktion som stänger av ditt diskreta grafikkort när det inte används och bara köra det inbyggda

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för länken Klimpen2. Dåligt förklarat av mig ser jag nu men jag menade en länk till källans nyhet.

Jag trodde bara inte att man skulle kunna köra de på samma sockel.

Ah, okej. Googles Translate fungerade riktigt kasst på den där sidan. Men jag hittade den tillslut:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=auto&tl=sv&u=ht...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Jag är mest intreserad om man kan köra Trinity eller Komodo på sockel FM1 lite som man tidigare kunnat göra med AM socklarna.
Så AM3+ är ganska kortlivat.

Permalänk
Medlem

Är man loser om man precis köpt moderkort med socket FM1 då eller? Iofs till en HTPC så har väl inget behov av att byta CPU efter ett halvår, men det vore nice om möjligheten fanns

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltid kul med lite ny info Bulldozer NG blir Piledriver och rullar på en FM sockel så med största sannolikhet blir det möjlighet att gå från en Trinity APU till en Piledriver CPU + Southern Islands/Kepler GPU setup på samma moderkort. Gillas!

Annat att notera är att det äntligen blir inbyggt stöd för USB3.0 i chipset på entusiastplattformen. Dock bara 4 st och många år för sent.

Tredje intressanta nyheten är inbyggd sydbrygga i 28nm low-end APUn Wichita. Bör bli superbillig att bygga plattformar runt då det iprincip är en komplett dator i ett enda pyttelitet chip!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Jag är mest intreserad om man kan köra Trinity eller Komodo på sockel FM1 lite som man tidigare kunnat göra med AM socklarna.
Så AM3+ är ganska kortlivat.

jag vet inte riktigt vad am3+ fyller för funktion vad är nytt från am3 egentligen efter som att vissa tillverkare kommer ha am3+ stöd på sina am3 moderkort

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

jag vet inte riktigt vad am3+ fyller för funktion vad är nytt från am3 egentligen efter som att vissa tillverkare kommer ha am3+ stöd på sina am3 moderkort

Det som jag har hört mest om är energisparfunktioner och dylikt.
"certain power-saving features may not work, due to lack of support for rapid VCore switching."
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM3#Socket_AM3.2B

Permalänk
Medlem

powersave är väll bra för server som snurrar 24/7 samt HTPCn som också snurrar 24/7, men min dator som ajg sitter på dagligen och spelar på men stänger av när jag sover och är på jobbet behöver inte ha något powersave funktion, utnyttja pulvret till snabbare maskin istället imo...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Men hur ofta byter man processor inom samma socket-generation egentligen? Måste vara en extremt liten grupp som gör sådant. Det är väl bara bra att byta upp sig när det gäller moderkort så man får tillgång till alla nya portar och standarder som dyker upp titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

powersave är väll bra för server som snurrar 24/7 samt HTPCn som också snurrar 24/7, men min dator som ajg sitter på dagligen och spelar på men stänger av när jag sover och är på jobbet behöver inte ha något powersave funktion, utnyttja pulvret till snabbare maskin istället imo...

utnyttja pulvret? va?

Lägre energiförbrukning vid låg belastning ser iaf jag som väldigt positivt.
Och bättre energihanteringsfunktioner ger inte bara lägre strömförbrukning utan även bättre möjligheter till turbo core och liknande sätt att utnyttja prestandan mer effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

utnyttja pulvret? va?

Lägre energiförbrukning vid låg belastning ser iaf jag som väldigt positivt.
Och bättre energihanteringsfunktioner ger inte bara lägre strömförbrukning utan även bättre möjligheter till turbo core och liknande sätt att utnyttja prestandan mer effektivt.

eller så öppnar du dammluckorna å gör en herrejösses propp som tar mycket mer pulver.. typ som yänkarna gör med sina motorer (ja jo fel liknelse då deras maskiner inte är jätte vassa alltid) att öka motorvolymen istället för att jaga vikt på kolvar, vevstakar och vevaxel osv.. du förstår vad jag menar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Men hur ofta byter man processor inom samma socket-generation egentligen? Måste vara en extremt liten grupp som gör sådant. Det är väl bara bra att byta upp sig när det gäller moderkort så man får tillgång till alla nya portar och standarder som dyker upp titt som tätt.

jag har nog bara gjort det en gång å det var i från Pentium 90mhz till 133mhz....

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

eller så öppnar du dammluckorna å gör en herrejösses propp som tar mycket mer pulver.. typ som yänkarna gör med sina motorer (ja jo fel liknelse då deras maskiner inte är jätte vassa alltid) att öka motorvolymen istället för att jaga vikt på kolvar, vevstakar och vevaxel osv.. du förstår vad jag menar.

du hade lika gärna kunnat prata grekiska, jag fattar ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

du hade lika gärna kunnat prata grekiska, jag fattar ingenting.

That makes two of us.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

eller så öppnar du dammluckorna å gör en herrejösses propp som tar mycket mer pulver.. typ som yänkarna gör med sina motorer (ja jo fel liknelse då deras maskiner inte är jätte vassa alltid) att öka motorvolymen istället för att jaga vikt på kolvar, vevstakar och vevaxel osv.. du förstår vad jag menar.

jag tror du menar att du vill ha färre och stora kärnor istället för fler och små?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry