Intel Ultrabook dyrare än väntat

Permalänk
Melding Plague

Intel Ultrabook dyrare än väntat

Varken Acer eller Asus ser ut att kunna hålla prisgränsen tusen dollar när de första bärbara datorerna baserade på Intel Ultrabook dyker upp i slutet av året.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför måste den ha en prisgräns? Vill man ha en ultrabook för $1000 så söker man väl bara på "ultrabook" och begränsar sig till $1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför måste den ha en prisgräns? Vill man ha en ultrabook för $1000 så söker man väl bara på "ultrabook" och begränsar sig till $1000.

Exakt, vill man köpa en tunn dator i toppsegmentet kan man nog vara villig att betala mer än 8000 kr. Macbook air börjar ju på 10000+ och går upp till 16000, så vill man konkurera så måste man ju få det

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Exakt, vill man köpa en tunn dator i toppsegmentet kan man nog vara villig att betala mer än 8000 kr. Macbook air börjar ju på 10000+ och går upp till 16000, så vill man konkurera så måste man ju få det

Klart att dom får det, men då passar dom inte in i vad intel vill kalla "ultrabook".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

~8000 kr köpte jag en bärbar för, men den är nästan bara till för resor. Asus U36J. Det är ett bra pris för en skaplig bärbar. Allt beror på vad man skall använda den bärbara till om det är värt ett visst pris men ett högre pris för en bättre dator som man tänker använda mer är ju värt det om man har råd.

Sen tycker jag att bärbara slår plattor, så skönt att kunna ha i knät utan att behöva hålla i den osv...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Exakt, vill man köpa en tunn dator i toppsegmentet kan man nog vara villig att betala mer än 8000 kr. Macbook air börjar ju på 10000+ och går upp till 16000, så vill man konkurera så måste man ju få det

9300 kostar den billigaste faktiskt

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

När blev dollar valutan värd 8kr?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av artikel:

Intel har dock stora framtidsplaner för en alternativ ultrakompakt formfaktor med kraftfullare hårdvara som ska vara mer lämpad för avancerade användare.

Vad är en avancerad användare? Åtta ögon, 20 fingrar och en lång näsa kapabel att hantera en touchpad?

Mer seriöst är jag ändå fundersam på vad avancerat har med en ultrakompakt formfaktor att göra. Prestanda per kubikcentimeter behöver inte betyda avancerad användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vad är en avancerad användare? Åtta ögon, 20 fingrar och en lång näsa kapabel att hantera en touchpad?

Mer seriöst är jag ändå fundersam på vad avancerat har med en ultrakompakt formfaktor att göra. Prestanda per kubikcentimeter behöver inte betyda avancerad användning.

Sånt man inte gör på en touchpad..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

När blev dollar valutan värd 8kr?

Den blev värd 8kr mellan slutet av maj-10 fram till början av juli-10 innan den sjönk ner under 8kr strecket igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Palme_570:

Sånt man inte gör på en touchpad..

Så allt var rätt utom den långa näsan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rorax:

Den blev värd 8kr mellan slutet av maj-10 fram till början av juli-10 innan den sjönk ner under 8kr strecket igen

vad jag ser är dollarn värd 6,255kr just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Exakt, vill man köpa en tunn dator i toppsegmentet kan man nog vara villig att betala mer än 8000 kr. Macbook air börjar ju på 10000+ och går upp till 16000, så vill man konkurera så måste man ju få det

Air ligger på 999usd och uppåt. De vill alltså lägga sig prismässigt samma eller precis under air för att kunna konkurrera med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Så allt var rätt utom den långa näsan?

nåt sånt

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

vad jag ser är dollarn värd 6,255kr just nu.

+ MOMS

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad det är för GPU i dessa? Antar att det är något crap Intel och inte någon Optimus lösning.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att Intel i dethär fallet sätter lite standards för datorerna, så utvecklarna får lite press och mål de måste levaupp till, kanske kan vara positivt för utvecklingen framöver.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Air ligger på 999usd och uppåt. De vill alltså lägga sig prismässigt samma eller precis under air för att kunna konkurrera med denna.

Har inte varit så uppdaterad på ett tag och tänkte också på svenska priser, my bad (:

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av caizer:

Någon som har koll på vad det är för GPU i dessa? Antar att det är något crap Intel och inte någon Optimus lösning.

Ifall det är MBA konkurrent i samma storlek så är det endast Intel Graphics 3000 http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-3000.37948.0.h..... Kan bli svårt att få i något annat, möjligen att vi får se kanske amd i de lägre prisklasserna, men jag betvivlar det starkt

Permalänk
Medlem

Synd att den blir dyrare än väntat, såg fram emot asus ux21

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Och så klagar folk på att Apple har höga priser på sina datorer... /slap in face

Permalänk
Medlem

Ser man på, den har sina likheter med Macbook Air. Kanske blir lättare att sälja då?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

När blev dollar valutan värd 8kr?

När började man betala 25% moms i USA?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

När började man betala 25% moms i USA?

Räknar man med lokala pålägg så tror jag Chicago området med omnejd har högsta momsen med 9,75%. På delstatsnivå ser det ut som följande:

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

När började man betala 25% moms i USA?

Samtidigt som dom började betala med SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azimuth:

Samtidigt som dom började betala med SEK.

Herregud, en produkt som kostar 1k$ tror swec kommer att kosta ~8k SEK @ den svenska marknaden, dom säger inte att man får 8000 SEK för 1000 USD.

Right?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Herregud, en produkt som kostar 1k$ tror swec kommer att kosta ~8k SEK @ den svenska marknaden, dom säger inte att man får 8000 SEK för 1000 USD.

Right?

Tror snarare att den kostar 10 000 kronor här. Av vad jag har sett är en dollar = en euro när produkterna kommer till Europa.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Tror snarare att den kostar 10 000 kronor här. Av vad jag har sett är en dollar = en euro när produkterna kommer till Europa.

Precis så är de med dator komponenter, produkter och spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Humper:

Precis så är de med dator komponenter, produkter och spel.

Nja, om man till exempel tittar på 17 2600k, som intel tar $317 för, kostar den ca 2450 kr i Sverige. Detta motsvarar 7,72 kr/dollar, eller 6,18 kr/dollar + 25% moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Tror snarare att den kostar 10 000 kronor här. Av vad jag har sett är en dollar = en euro när produkterna kommer till Europa.

Dock har ju dollarn gått ner så jäkla mycket, men det går ju att koilla.

Ta lite datorer runt 1k$-strecket och se vad de går på i Sverige? Jag väntar ivrigt på resultaten.

Visa signatur

Mjo