Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

3pin fan uttag, går dem på 12v eller ändras dem automatiskt?

Permalänk

3pin fan uttag, går dem på 12v eller ändras dem automatiskt?

jag har ett asus moderkort med 4st 3pin uttag, vad händer när jag kopplar 3pin fläktar dit, går dem på max eller voltage kontroll? hur tittar man i bioset på inställningarna?

Permalänk
Medlem

Är väl bara att kolla vilka färger kablarna är i?

Gul: 12V
Röd: 5V

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

assså jag menar, moderkortet har väl voltage controll settigns eller nåt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Decster:

Är väl bara att kolla vilka färger kablarna är i?

Gul: 12V
Röd: 5V

Är inte alls säkert att fläktkablar lyder den färgkoden. Finns t.ex många med svart/vit kabel eller helt transparent.
Men för att svara TS så är alla moderkorts fläktuttag i grunden 12V, 3e pinnen på kontakten ger signal om varvtalet. Processorfläkten har ofta idag ett 4-pinnars uttag där 4e pinnen är till för att pulsbreddsmodulera drivspänningen och på såvis styra fläktens varvtal i förhållande till temperaturen för att minska ljudnivån.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

jag har en fläkt i min datorn som är kopplad till en 3pin uttag på moderkortet, hur kmr det sig att fläkten ändras i hastighet beroende på vad jag gör?