Från 4870CF till en 6950 (6970) ?

Permalänk
Medlem

Från 4870CF till en 6950 (6970) ?

Avklarad

Permalänk
Hedersmedlem

Det har även betydelse vad du har för hårdvara i övrigt, dessa skall ju också "hänga med"? Ligger din budget på runt 2500:-? då är det väl GTX570 eller Radeon HD 6950-70 som gäller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

blir nog lite flaskhals typ 10 fps på den klocken du har nu men det blir nog bra iallafall med det kortet du märker nog en ganska bra skillnad på hur det presterar skulle jag tro

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Harddrive:

Frågan är dock om uppgraderingen är värt det. Alltså från CF4870 512mb till 6950 2GB.
Om jag kommer få 5 mer fps t.ex. så kommer det kännas surt, även om nya kortet är tystare och har DX11...

Även om din prolle är snabb så skiljer det en del mellan den och dagens SandyBridge, men som du själv påpekar så är det ingen katastrof ju högre du går upp i upplösningar. Det som ev skiljer korten emellan är att lägstanivån på fps:en i spel kommer att höjas och att du i nyare spel får bättre kräm/fps och snyggare grafik. Men om det är värt 14 -1500:- är det ju bara du som kan svara på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

blir nog lite flaskhals typ 10 fps på den klocken du har nu men det blir nog bra iallafall med det kortet du märker nog en ganska bra skillnad på hur det presterar skulle jag tro

10fps, hur då och i vilket spel? Utvekcla gärna.

OnT: Sitter själv på en gammal rigg som jag testat med mitt 6950, och det fungerar utan anmärkning. Klockat upp cpun till 3.8ghz med en gammal TRUE.

Vad som gäller är att du går balansgången mellan att uppgradera ofta, eller att göra såna investeringar som håller "länge". Dina två 4870 presterar som ett 5870 med 512mb VRAM, och 5870 presterar i sin tur ungefär som ett 6950. Däremot får du fyra gånger mer VRAM, DX11, låg ljudnivå, möjlighet till ytterligare Crossfire(2x6950). Du kommer nog märka en del skillnad, då framför allt i spel som inte klarar flergpuslösningar(typ Witcher eller SC2).

Om jag vore dig skulle jag sälja bort dina 4870 för 800:-(400:- styck), lägga till 2500:- ur egen ficka och köpa ett beggat GTX580 för drygt 3k.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Nja, ett GTX580 är lite overkill för den processorn. Gå på ett HD6950/70 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Ja, jo, kan nog sälja mina gamla kort för 800 och köpa ett beg GTX580, men problemen är:

1) Beg är alltid lite riskabelt, kan finnas dolda fel, garantin gäller inte om man köpt i andrahand, den är inte NY heller.

2) Har letat som en galning efter beg GTX 580 överallt, finns ej. Får köpa via Ebay då, men då måste jag betala frakt och annat, äsch helst Komplett eller Webhallen om du förstår vad jag menar.

3) En 6950 kan låsas upp till en 6970 och en 6970 är i princip lika bra som en GTX580 (580 är dock snabbare, men den drar även mer ström!!) Jag sparar drygt 2000 spänn på att göra detta unlock!

Sant, men:

1) Har själv köpt begagnat väldigt länge. Så länge du har koll på att köparen är sjyst är det inga problem

2) Har du lagt upp en Köpes-annons här på SweC?

3) Att den kan låsas upp är sant, men ett GTX580 skulle både prestera bättre, och håller sig i pris mycket längre(då det redan är begagnat och för att det är Geforce).

Du gör så klart som du vill Jag skrev bara vad jag hade gjort

Skrivet av JackeShan:

Nja, ett GTX580 är lite overkill för den processorn. Gå på ett HD6950/70 istället.

Kanske det, men för framtiden är det toppen. Uppgradering av CPU, mobo och minne om ett år. Inga problem, släng bara i ett till GTX580

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.