Rådgivning om laptop för studier/gaming

Permalänk
Medlem

Rådgivning om laptop för studier/gaming

Behovet av en laptop i samband med studier har anlänt och jag behöver nu rådgivning av er alla om vilken som bör passa mig bäst!

Vad jag är ute efter är en dator som det går snabbt att arbeta på, och som dessutom klarar de senaste spelen på en fin nivå. Vill inte släppa spelandet helt och hållet även om studier kommer att prioriteras.

Själv har jag två förslag; jag vet dock inte så mycket om datorers innehåll och vad som bör uteslutas/medhavas, så jag kan lika väl vara helt ute och cykla, men åsikter och förslag uppskattas till 110% !

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641097

eller ...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641155#extra

Utöver dessa två finns det ett hav av andra laptops, jag är trött på att kolla vidare så därför slänger jag upp denna tråden och hoppas på att ni kanske har några förslag med guld i kanten!

(Priset jag kan sträcka mig till är max 12000kr)

Tacksam för alla förslag och all hjälp!

mvh Kalle

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen en i7 processor då?

Jag hade isf köpt denna, uppdaterade Nserien. http://www.dustinhome.se/asus-n55sf-ci7-20-8gb-750-gt555m-156...
nyare grafikkort och ny design enda jag vet som är skillnaden.
Med student rabatt (800kr) så kostar den bara 9200kr

Permalänk
Medlem

Desto snabbare den arbetar desto bättre

Den ser riktigt snygg och slim ut, gillar designen.
Skulle den då klara t.ex. Crysis 2 på höga inställningar?

Permalänk
Avstängd

Nej det skulle den inte! är ju inga direkt höjdarkort det där! som sitter i.
Ska du ha en laptop som klarar av crysis 2 på höga settings lär du leta efter några andra.

Permalänk
Medlem

Okej .. hmm Skulle du kunna länka ngt förslag tro?

Permalänk
Permalänk

Hej kan ja låna tråden en bit isåfall vilken av dessa är värd mest,
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3759160 5000kr
eller
http://cdon.se/hemelektronik/packard...gt540-14561869 6000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av RsSpelensMakt:

Hade gärna köpt den om den inte var så ful >.< Finns det ingen annan, mer slimmad o snygg laptop med samma innehåll? Hade varit perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapzyl:

Hade gärna köpt den om den inte var så ful >.< Finns det ingen annan, mer slimmad o snygg laptop med samma innehåll? Hade varit perfekt!

Ful? Hur vacker som helst ju, om du ska hitta en snyggare design så får du allt gå till Alienware! (du kan ju alltid leta på komplett för "slimmade" skal)

Visa signatur

Computer science major | Web programming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tej:

Ful? Hur vacker som helst ju, om du ska hitta en snyggare design så får du allt gå till Alienware! (du kan ju alltid leta på komplett för "slimmade" skal)

Den är väl snygg på ett gaming-vis, men vill gärna inte ge intrycket av att jag sitter och spelar data på högskolan om du förstår vad jag menar hehe. Men kan man få den med ett annat chassi hade jag nog inte tackat nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapzyl:

Den är väl snygg på ett gaming-vis, men vill gärna inte ge intrycket av att jag sitter och spelar data på högskolan om du förstår vad jag menar hehe. Men kan man få den med ett annat chassi hade jag nog inte tackat nej

Kolla på en ASUS g74SX. De finns med samma prestanda fast ett helt annat utseende.

Permalänk

Varför inte köra på en liten netbook för studierna och en stationär för spel.

Bärbara och spel fungerar inte helt enligt mig. Finns så många problem med överhettning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Varför inte köra på en liten netbook för studierna och en stationär för spel.

Bärbara och spel fungerar inte helt enligt mig. Finns så många problem med överhettning.

Om jag nu skulle köra på det då istället, har du något förslag på en snabb och billig laptop? Då bortser vi alltså från allt som har med gaming att göra. Endast hastighet för kanske massa hemsidor samt microsoft office och musik/film igång samtidigt. etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tej:

Hur folk kan tycka att Alienware faktiskt ser bra ut förstår jag verkligen inte.

Ont: Kolla upp Clevo-datorer (t.ex. G150 på från kobalt computers, eller X-256C från pc-konsulten, samma modell men olika återförsäljare), dom kanske ser lite tråkiga ut, men man får dem för ett bra pris och man slipper det flashiga som kommer med alla andra gaming-datorer.

Har själv beställt en F-512 från pc-konsulten som jag ska hämta ut imorgon, och kan inte säga annat än att servicen har varit grym! Jag mailade och frågade om jag kunde få hårddisken där dvd-brännaren ska sitta och det kunde dom fixa för 400kr (en HDD-caddy som behövs kostar ca 400kr), och de kunde även sätta på bättre kylpasta för 50kr extra. Imorse fick jag mail om att HDD-caddyn var slut, men att jag kunde få datorn imorgon och möta upp dem då de får in caddyn så att de kan sätta in den.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite och är också sugen på en stationär + en mutlimedia laptop.

Finns det någon chans att man kan hitta en stationär med ungefär samma (eller bättre) prestanda som denna datorn för runt 8k?

http://pc-konsulten.se/contents/sv/p36.html

..Då kan jag nämligen investera i båda stationär och bärbar, vilket hade varit "lé ultimate"

Permalänk
Medlem

Jag ska också börja plugga till hösten och är inne på samma spår som dig.. En bekväm stationär att ha hemma och en liten, smidig laptop att ha till grupparbeten/arbete i skolan.

För och nackdelar för de olika alternativen:

En stark, bra laptop:
+Kan använda en dator till allt
+Skönt att arbeta på en snabb dator
+Ergonomiskt, sexigt
-Jobbigt att släpa på en laptop 15" eller mer
-Kan kännas jobbigt att ha en dyr dator med sig till offentliga platser

Sationär + Laptop:
++Kan ha en smidig laptop att bära med sig
+Behöver inte oroa dig lika mkt för att laptopen ska bli stulen eller dyl.
+Får en bättre dator till film/spel iom stationär
+Ergonomiskt att jobba vid en stor dator hemma
-Laptopen är inte lika hållbar
-Laptopen är förmodligen inte lika skön att arbeta med (inte lika ergonomisk)
-Laptopen är seg att surfa/streama filmer på

Permalänk
Medlem
Skrivet av NavelUdd:

Jag ska också börja plugga till hösten och är inne på samma spår som dig.. En bekväm stationär att ha hemma och en liten, smidig laptop att ha till grupparbeten/arbete i skolan.

För och nackdelar för de olika alternativen:

En stark, bra laptop:
+Kan använda en dator till allt
+Skönt att arbeta på en snabb dator
+Ergonomiskt, sexigt
-Jobbigt att släpa på en laptop 15" eller mer
-Kan kännas jobbigt att ha en dyr dator med sig till offentliga platser

Sationär + Laptop:
++Kan ha en smidig laptop att bära med sig
+Behöver inte oroa dig lika mkt för att laptopen ska bli stulen eller dyl.
+Får en bättre dator till film/spel iom stationär
+Ergonomiskt att jobba vid en stor dator hemma
-Laptopen är inte lika hållbar
-Laptopen är förmodligen inte lika skön att arbeta med (inte lika ergonomisk)
-Laptopen är seg att surfa/streama filmer på

Jo du, jag har tänkt på det också. Fast egentligen kommer jag inte föra över arbeten på en stationär när jag väl kommer hem för att göra det belvämligare i t.ex. Skrivandet stunder. Så oavsett om jag skaffar en stationär så kommer den att endast stå för underhållning (spel, film och dylikt). Även om tanken att upprätta ett "studie kontor" med en kraftig stationär där hemma är frestande så måste man erkänna för sig själv att en laptop tyvärr är nödvändig till högskolan. Investerar man i en stationär skärm också så kan man iofs använda laptopen som en stationär där hemma, bara att koppla in mus och tangentbord. Enda nackdelen jag tänker på är att en stationär är alltid kraftigare än en laptop, den är ju trots allt ditt lilla kärnkraftverk i hemmet :). Just nu lutar det åt en hunkig(bra) laptop. Får helt enkelt se vad som dyker upp på hemsidorna.. Svårt val faktiskt :/ Ska dock se över dina för och maxarnas igen innan jag gör ett slutligt val, dem var till nytta! Tack för tipsen

Permalänk
Medlem

(skriver på iphone atm, ursäkta stavfelen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapzyl:

Jo du, jag har tänkt på det också. Fast egentligen kommer jag inte föra över arbeten på en stationär när jag väl kommer hem för att göra det belvämligare i t.ex. Skrivandet stunder. Så oavsett om jag skaffar en stationär så kommer den att endast stå för underhållning (spel, film och dylikt). Även om tanken att upprätta ett "studie kontor" med en kraftig stationär där hemma är frestande så måste man erkänna för sig själv att en laptop tyvärr är nödvändig till högskolan. Investerar man i en stationär skärm också så kan man iofs använda laptopen som en stationär där hemma, bara att koppla in mus och tangentbord. Enda nackdelen jag tänker på är att en stationär är alltid kraftigare än en laptop, den är ju trots allt ditt lilla kärnkraftverk i hemmet :). Just nu lutar det åt en hunkig(bra) laptop. Får helt enkelt se vad som dyker upp på hemsidorna.. Svårt val faktiskt :/ Ska dock se över dina för och maxarnas igen innan jag gör ett slutligt val, dem var till nytta! Tack för tipsen

Tänkte också så först, att man bara koppla in mus och tangentbord till laptopen och så.
Några polare har dock sagt till mig att det är jobbigt slit när man kommer hem och är trött, att behöva packa upp och koppla in istället för att bara sätta på datorn och luta sig tillbaka. Vidare känner jag att det väger tungt att det är jobbigt att ha en så dyr laptop med sig till t.ex. skolan. Blir man efter skolan sugen på att dra vidare på fest eller liknande kan det vara en stor börda att ha en så värdefull dator att släpa på.

Vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NavelUdd:

Tänkte också så först, att man bara koppla in mus och tangentbord till laptopen och så.
Några polare har dock sagt till mig att det är jobbigt slit när man kommer hem och är trött, att behöva packa upp och koppla in istället för att bara sätta på datorn och luta sig tillbaka. Vidare känner jag att det väger tungt att det är jobbigt att ha en så dyr laptop med sig till t.ex. skolan. Blir man efter skolan sugen på att dra vidare på fest eller liknande kan det vara en stor börda att ha en så värdefull dator att släpa på.

Vad tror du?

Att koppla om grejerna när jag kommer hem kan jag stå ut med fast fest-scenariot är dock tankeställande.. Får isf typ skaffa en pansarväska med hänglås på, hehe. Nej men visst, det kan ju faktiskt bli ett problem. Kan vara en risk man isf får ta.. Fast å andra sidan kommer tentor och arbeten gå före festande, så när man väl har tid att gå på fest så kommer det nog bli välplanerat så man är beredd på omständigheterna (hoppas jag).

Permalänk
Medlem

Hur jobbigt kan det vara att dra ut en sladd eller två? Man kan ju dessutom ha trådlöst tangentbord osv.
Jag sitter i samma sits som ni, och har (mer eller mindre) kommit fram till att det bästa nog är att köpa en hyffsat bra bärbar.
Visst, den kostar mer och man vill inte att den ska bli snodd, men folk sitter ju med macbooks överallt och dom oroar sig inte
Jag tror bara att man kommer bli förbannad när allt går sjukt segt om man köper en snik-laptop.

Som sagt så kan man ju istället bara köpa en snygg 22"-skärm eller liknande hemma. Då slipper man dessutom en ful jävla låda och massa sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Hur folk kan tycka att Alienware faktiskt ser bra ut förstår jag verkligen inte.

Ont: Kolla upp Clevo-datorer (t.ex. G150 på från kobalt computers, eller X-256C från pc-konsulten, samma modell men olika återförsäljare), dom kanske ser lite tråkiga ut, men man får dem för ett bra pris och man slipper det flashiga som kommer med alla andra gaming-datorer.

Har själv beställt en F-512 från pc-konsulten som jag ska hämta ut imorgon, och kan inte säga annat än att servicen har varit grym! Jag mailade och frågade om jag kunde få hårddisken där dvd-brännaren ska sitta och det kunde dom fixa för 400kr (en HDD-caddy som behövs kostar ca 400kr), och de kunde även sätta på bättre kylpasta för 50kr extra. Imorse fick jag mail om att HDD-caddyn var slut, men att jag kunde få datorn imorgon och möta upp dem då de får in caddyn så att de kan sätta in den.

Fasiken, priserna ser ju rikigt bra ut på pc-konsulten men är det verkligen seriöst? Sidan ser ju ut sådär.
Intresserad av samma dator som du köpt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stirrah:

Hur jobbigt kan det vara att dra ut en sladd eller två? Man kan ju dessutom ha trådlöst tangentbord osv.
Jag sitter i samma sits som ni, och har (mer eller mindre) kommit fram till att det bästa nog är att köpa en hyffsat bra bärbar.
Visst, den kostar mer och man vill inte att den ska bli snodd, men folk sitter ju med macbooks överallt och dom oroar sig inte
Jag tror bara att man kommer bli förbannad när allt går sjukt segt om man köper en snik-laptop.

Som sagt så kan man ju istället bara köpa en snygg 22"-skärm eller liknande hemma. Då slipper man dessutom en ful jävla låda och massa sladdar.

Så sant så sant, och jag kommer köpa en kraftfull bärbar förmodligen. Är riktigt sugen på denna:
http://pc-konsulten.se/contents/sv/p40.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobCar:

Fasiken, priserna ser ju rikigt bra ut på pc-konsulten men är det verkligen seriöst? Sidan ser ju ut sådär.
Intresserad av samma dator som du köpt..

Ja dem verkar seriösa. Jag mejlade dem och fick svar efter fem minuter, då mejlade jag min skype och mitt mobil nr och en minut senare ringde dem upp mig på skype och snackade på. Jag antar att dem är nya på marknaden och försöker komma igång, men det betyder ju inte att deras varor är sämre än andras Jag vet bara att dem bygger sina laptops själva, men det medföljer väl garanti antar jag(?).

Som sagt, det lutar åt http://pc-konsulten.se/contents/sv/p40.html för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapzyl:

Ja dem verkar seriösa. Jag mejlade dem och fick svar efter fem minuter, då mejlade jag min skype och mitt mobil nr och en minut senare ringde dem upp mig på skype och snackade på. Jag antar att dem är nya på marknaden och försöker komma igång, men det betyder ju inte att deras varor är sämre än andras Jag vet bara att dem bygger sina laptops själva, men det medföljer väl garanti antar jag(?).

Som sagt, det lutar åt http://pc-konsulten.se/contents/sv/p40.html för min del

Jag har fått min från pc-konsulten nu, och är helt nöjd med allting. Det gick mycket snabbare än väntat (jag beställde med den dyrare skärmen, och den ska ta upp till 1,5 vecka extra, men jag fick datorn efter endast 7 arbetsdagar), och supporten har varit riktigt bra och snabb. Jag valde dock att hämta datorn själv, och det vart lite krångligt men det fungerade (jag hade nog otur, då han som sköter överlämningarna var utomlands först, och sen sjuk en dag).

Jag har hittills inga klagomål alls om datorn. Möjligtvis att laddaren är ganska stor, men jag har läst att en Coolermaster USNA 95 ska fungera till den (googla den ifall ni är intresserade av en mindre laddare) så nu har jag beställt en sån, kan återkomma om den fungerar bra senare om det finns intresse.

Permalänk

Håller med om att du bör separera spelandet från studierna, för du vill inte släpa med dig mer än ~1.7 kg i väskan på skolan (talar av erfarenhet). Själv har jag satt gränsen för nästa köp på 1.4 kg, då kräver jag ändå betydligt mer än netbookprestanda!

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Jag har fått min från pc-konsulten nu, och är helt nöjd med allting. Det gick mycket snabbare än väntat (jag beställde med den dyrare skärmen, och den ska ta upp till 1,5 vecka extra, men jag fick datorn efter endast 7 arbetsdagar), och supporten har varit riktigt bra och snabb. Jag valde dock att hämta datorn själv, och det vart lite krångligt men det fungerade (jag hade nog otur, då han som sköter överlämningarna var utomlands först, och sen sjuk en dag).

Jag har hittills inga klagomål alls om datorn. Möjligtvis att laddaren är ganska stor, men jag har läst att en Coolermaster USNA 95 ska fungera till den (googla den ifall ni är intresserade av en mindre laddare) så nu har jag beställt en sån, kan återkomma om den fungerar bra senare om det finns intresse.

Låter bra...
Skulle vara kul med lite bilder på den i real-life?
Känns chassit bra, kvalitetskännsla?
Blir datorn varm lätt tex vid tangenterna?
Fläktljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RolandGarros:

Håller med om att du bör separera spelandet från studierna, för du vill inte släpa med dig mer än ~1.7 kg i väskan på skolan (talar av erfarenhet). Själv har jag satt gränsen för nästa köp på 1.4 kg, då kräver jag ändå betydligt mer än netbookprestanda!

Jasså? whups, hehe Den från pc-konsulten som jag är sugen på att köpa just nu ligger på ca 3,1kg (Opsss?)
Är det verkligen så surt att bära runt på en tung Laptop? Pallar egentligen inte köpa en lättviktare eftersom det innebär mindre prestanda.

Skrivet av RobCar:

Låter bra...
Skulle vara kul med lite bilder på den i real-life?
Känns chassit bra, kvalitetskännsla?
Blir datorn varm lätt tex vid tangenterna?
Fläktljud?

Bra tänkt där Man pallar inte sitta med en jetmotor i ett klassrum, snacka om att folk hade sneat haha

Permalänk
Inaktiv

Jag har en bra att sälja annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte TimelineX? Min 14" är lätt och smidig, men med i5-2410, GT540 2gb är den snabb nog även för spelande.. Jag har kört Black Op:s med allt high och Crysis 2 medium (1366x768) och allt flyter perfekt. Med blåtand, usb 3.0 osv så är den stark nog för att vara en desktop replacement men med 14", mindre än en tum tjock och runt 2kg i vikt så är den även portabel. Visst finns starkare speldatorer, och även ännu mer portabla varianter men det är hur man än vänder och vrider på det en dator som funkar till det mesta. http://www.inet.se/artikel/1969890/acer-aspire-timelinex-4830...
Finns att hitta billigare (en polare säljer sin sping nya för 6k.. 2k rabatt på ny burk. PM:a om det är intressant så förmedlar jag kontakten..)

Jäkligt snygga med..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550