extern hårddisk - hjälp!

Permalänk
Medlem

extern hårddisk - hjälp!

Hej, hoppas jag är i rätt tråd...

Har en gammal WD extern hårddisk med extern strömförsörjning. 320 gig. Jag mitt pucko råkade ha i fel strömkabel, från datorn, med högre volt och ampär. Nu verkar hårddisken ha bränt. En grön lampa som brukar lysa blinkar nu frenetiskt och datorn får ingen kontakt med hårddisken.

Hur troligt är det att själva minnet är skadat? Hur bör jag agera för att rädda det som finns på hårddisken? Att lampan överhuvudtaget blinkar är väl ett "bra" tecken..?

Jag vet inte mycket om sånt här, tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Plocka ur disken och montera den internt.
Förmodligen har kontrollern i kabinettet gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Plocka ur disken och montera den internt.
Förmodligen har kontrollern i kabinettet gått sönder.

Tack! Dock är jag inte så skicklig, som sagt. Vaddå plocka ut disken, var placerar jag den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahak:

Tack! Dock är jag inte så skicklig, som sagt. Vaddå plocka ut disken, var placerar jag den?

Öppna den externa lådan, plocka ut disken, sätt den inne i datorn. Funkar den då så är det kontrollerkortet i kabinettet som är paj.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Öppna den externa lådan, plocka ut disken, sätt den inne i datorn. Funkar den då så är det kontrollerkortet i kabinettet som är paj.

Finns det ett "färdigt" uttag inne i datorn där man sätter i disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahak:

Finns det ett "färdigt" uttag inne i datorn där man sätter i disken?

Först och främst beror det på vilken anslutningstyp den externa disken har. Det finns två typer, den äldre IDE standarden och den nyare SATA standarden. IDE diskar har en bred platt (ofta grå) kabel med 40 eller 80 'hål' i kontakten man stoppar i disken. SATA har en liten kontakt där 'hålet' har en vinkel. I denna tråden visas skillnaden mellan SATA och IDE: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/748165-....

Inne i datorn måste du sen ansluta disken till ditt moderkort med den typen av kabel som överensstämmer med din disk.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Först och främst beror det på vilken anslutningstyp den externa disken har. Det finns två typer, den äldre IDE standarden och den nyare SATA standarden. IDE diskar har en bred platt (ofta grå) kabel med 40 eller 80 'hål' i kontakten man stoppar i disken. SATA har en liten kontakt där 'hålet' har en vinkel. I denna tråden visas skillnaden mellan SATA och IDE: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/748165-....

Inne i datorn måste du sen ansluta disken till ditt moderkort med den typen av kabel som överensstämmer med din disk.

Tack, lämnar allt till min något kunnigare bror... Men tusen tack för att du tog dig tid!