Logitech lanserar solcellsdrivet tangentbord designat för Mac

Permalänk
Melding Plague

Logitech lanserar solcellsdrivet tangentbord designat för Mac

Logitech introducerar Wireless Solar Keyboard K750 för Mac, ett tangentbord vars batterier laddas med solceller och håller upp till tre månader i totalt mörker.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Prislapp: 1500-2000 Kr.

Skämt åt sido, undra hur länge den håller med daglig använding då? Det är väll skapligt intressant.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Såg väldigt bra ut, synd att det inte var bluetooth som på Apple's egna trådlösa.

Permalänk

Jag önskar ett sånt med "windows layout"

Permalänk
Medlem

Hoppas att Apple inte stämmer dem för att det såg ut som deras tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag behåller nog mitt Logitech diNovo Edge, mycket snyggare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Mac-anpassad tangentbordlayout och PVC-fria material som sägs minimera miljöpåverkan.

Well... Energimängden som krävs för att framställa aluminium är väldigt stor. Troligen är detta bara ett tomt säljargument.

Trevligt med solceller är det iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Prislapp: 1500-2000 Kr.

Skämt åt sido, undra hur länge den håller med daglig använding då? Det är väll skapligt intressant.

kommer till Sverige i slutet av augusti till ett rekommenderat pris på 899 kronor inklusive moms. D:

Skrivet av PerZerk:

Hoppas att Apple inte stämmer dem för att det såg ut som deras tangentbord.

Made me lol

Permalänk
Medlem

Snyggt, synd bara att hemma oss mig är det alltid totalt mörker om man inte räknar med skärmen såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Hoppas att Apple inte stämmer dem för att det såg ut som deras tangentbord.

Permalänk
Medlem

tycker det här är mer intressant... iaf för oss med htpc

http://www.logitech.com/sv-se/keyboards/keyboard/devices/8276

Visa signatur

/a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Prislapp: 1500-2000 Kr.

Skämt åt sido, undra hur länge den håller med daglig använding då? Det är väll skapligt intressant.

Jag har Windows-versionen och har aldrig sett batteri-mätaren falla under 100%. Jag har inte datorn i ett speciellt ljust rum, men tangentbordet laddas även av ljuset från lampor, skärmar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag önskar ett sånt med "windows layout"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=756242

Permalänk
Medlem

Hur ofta sitter man i solen med ett tangentbord?

Nae men skämt åsido, som andra sagt, hoppas Apple inte stämmer dem för att deras tangentbord ser precis likadana ut

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Hur bra är räckvidd med en "Unified Reciever" som denna har? För vart jag har min HTPC så fungerar inte mitt "vanliga" logitech MK380 eller vad det heter, tangentbordet fungar rätt ok, men musen reagerar iten så bra, och knapptryckningar missar den ofta.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Fränt produkt.

Detta lär ju komma för möss också men de kan bara laddas medan de inte används.

Tekniker som bör komma är att dra kraft från knappnedtryckningar och värme.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Så det ska vara! Kommer definitivt köpa en Windows variant.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Min bror köpte Windows versionen för ett par veckor sedan.
Är i alla fall snygga men är lite dyra.

Permalänk
Medlem

Hade vart perfekt om den var med Bluetooth och att tangenterna var bakgrundsbelysta.

Permalänk

Har själv K750 till PC. Funkar hur bra som helst och man behöver som sagt inte sitta speciellt ljust för att det ska laddas. Har aldrig haft problem med vare sig räckvidd (testat max ~3 m) eller fördröjning.

Snyggt men dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aalbiion:

Hade vart perfekt om den var med Bluetooth och att tangenterna är bakgrundsbelysta.

Håller med: jag efterlyser också dessa funktioner. Men ser i alla fall lovande ut.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Fasiken jag som köpte det svarta (vilket är väldigt bra förövrigt) för tre månader sen. Nu kommer det vita (jag som valde bort vita för att få den coola soldrivna delen).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Det är bra av Logitech att satsa på lite miljövänligare produkter, vilket fler bör göra. Funderar på att byta ut mitt rejält utslitna Ultra FlatX mot K750 som ser ut att passa mina behov.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Fränt produkt.

Detta lär ju komma för möss också men de kan bara laddas medan de inte används.

Tekniker som bör komma är att dra kraft från knappnedtryckningar och värme.

Värmeenergi är väldigt svårt att göra om till el när det rör sig om så låga temperaturskillnader som från handvärme. I dagens läge krävs det klumpig utrustning som är dyr, eller billigare peltierelement, men dessa är väldigt ineffektiva. Knapptryckningarna skulle man kanske kunna utnyttja dock.

Skrivet av Gender Bender:

Det är bra av Logitech att satsa på lite miljövänligare produkter, vilket fler bör göra. Funderar på att byta ut mitt rejält utslitna Ultra FlatX mot K750 som ser ut att passa mina behov.

Jag är tveksam till att dessa tangentbord faktiskt är så miljövänliga jämfört med andra tangentbord. Solenergi är visserligen bättre än att hämta el från väggen till återuppladdningsbara batterier, men effektmängden man spar från att slippa hämta ut denna effekt från väggen är inte så stor. Solpanelerna kostar extra energi och material att tillverka dessutom. Hur många år tar det innan man sparat ihop denna energiåtgång med den futtiga förbrukningen ett tangentbord har? En mer reell mijövänlig lösning är att använda trä eller bambu istället för aluminium. Eller att de använder lösningar som tål slitage(exempelvis mekaniska brytare) så att man slipper köpa nytt tangentbord så ofta.
Jag tror att deras påstående om miljövänlighet mer beror på marknadsföring än att detta faktiskt är så miljövänligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Värmeenergi är väldigt svårt att göra om till el när det rör sig om så låga temperaturskillnader som från handvärme. I dagens läge krävs det klumpig utrustning som är dyr, eller billigare peltierelement, men dessa är väldigt ineffektiva. Knapptryckningarna skulle man kanske kunna utnyttja dock.

Jag är tveksam till att dessa tangentbord faktiskt är så miljövänliga jämfört med andra tangentbord. Solenergi är visserligen bättre än att hämta el från väggen till återuppladdningsbara batterier, men effektmängden man spar från att slippa hämta ut denna effekt från väggen är inte så stor. Solpanelerna kostar extra energi och material att tillverka dessutom. Hur många år tar det innan man sparat ihop denna energiåtgång med den futtiga förbrukningen ett tangentbord har? En mer reell mijövänlig lösning är att använda trä eller bambu istället för aluminium. Eller att de använder lösningar som tål slitage(exempelvis mekaniska brytare) så att man slipper köpa nytt tangentbord så ofta.
Jag tror att deras påstående om miljövänlighet mer beror på marknadsföring än att detta faktiskt är så miljövänligt.

Angående miljövänligheten med att tillverka ett tangentbord och om det tjänar in sin faktiska miljöpåverkan efter x antal år är jag också tveksam till. Detta talas det sällan så mycket om dock tycker jag.
Hur som helst, det smidiga är ju att slippa sladdar!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Sötast

Hmm missade jag nyheten när Windowsversionen släpptes eller?

I vanliga fall hade jag nog inte brytt mig om tangentbordet men jag verkar ha köptarmsmånad för tillfället så man blir allt lite sugen...

Undrar om köptarmen är hormonell

Permalänk
Medlem

Det står ju inte Apple på den någonstans, så tvivlar på att alla Macfantaster kommer att köpa den. Hur kan dom skryta att dom har en Mac när deras vänner kommer hem och ser att dom inte har ett Appletangentbord?!

Skämt åtsido. Verkar som en smart idé.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Well... Energimängden som krävs för att framställa aluminium är väldigt stor. Troligen är detta bara ett tomt säljargument.

Trevligt med solceller är det iaf.

Mjo men återvinner man så tar det bara 5 % av den energi som krävs vid framställning.
När du slänger datorn så återvinns delarna.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Hoppas att Apple inte stämmer dem för att det såg ut som deras tangentbord.

Skrivet av SuperSverker:

Hur ofta sitter man i solen med ett tangentbord?

Nae men skämt åsido, som andra sagt, hoppas Apple inte stämmer dem för att deras tangentbord ser precis likadana ut

Nu vet jag inte om ni driver eller inte. Men ni verkar tro att Apple är de enda som stämmer andra företag i världen med tanke på att man bara
ser det här just bara i apple trådar.

Sen kan man väl spekulera i hur stor chansen är att stämma logitech för det här när apple säljer SÅÅÅÅ mycket mer än logitech kommer göra på den
här produkten. Det man stämmer är konkurrenter och det här är knappast en konkurrent. Det är ren marknadsföring till apple att det kommer
en sån här produkt. Visste inte ens att det fanns till PC innan jag såg den här och sökte lite.

Så desto mer produkter det kommer till apple desto bättre för oss med Mac också?

PC har fler tillbehör än mac, iPhone har fler tillbehör än andra. Det går sida vid sida.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Sitter med K750 till pc och det kan vara det bästa t-bord jag någonsin haft tbh. Räckvidden är grym och sitter man inte i ett rejält mörkt rum 24/7 så har man alltid energi för att bordet skall funka. Sitter med det i mitt kontor och har endast ett litet fönster i rummet, lite som Sweclockers gamla kontor, sånt litet fönster.

Designen på PC bordet är nästan den samma som för mac förutom att det är mer svart än vit, men är extremt platt, så gillar man inte laptop tagnenter så kanske man inte skall köra på detta bord.

I vilket fall så är det underbart med ett trådlöst bord som inte går på vanliga batterier, slipper man hålla på att bösa med det. Plus finns en app som heter Solar App där man ser i realtid hur många Lux (ljusstyrka) som bordet tar in samt en mätare där det står hur mycket el som finns i batteriet.

Jag skulle vilja se fler alternativ med Solceller, en mus hade vart fint bland annat. Kan bli lite svårare att lösa dock, om man inte har en dockstation med solceller för själva musen, det kan ju funka.