Permalänk
Medlem

Ny Gamingburk ~15k

Hej,

Tittat lite på inet och plockat ihop detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/748404/2011-08-17

Har tänkt köpa till ett till GTX 580 för SLI vid ett senare tillfälle.

Vad tror ni? Tacksamm för förbättrings förslag!

Mvh
/dtl

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Paket 1 behöver bättre nätagg för SLI senare.

Paket 2 fattar jag inte varför du har en i7 2600k eller 16 GB RAM...

För övrigt tycker jag att en SSD till en spelburk inte är någon höjdare. Du laddar spelet en gång sen ligger det mesta på RAM och du får inte mycket ut utav din SSD. Kommer bero på vad för spel man lirar också såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Paket 1 behöver bättre nätagg för SLI senare.

Enligt sweclockers test drar 580 SLI 676 watt från väggen alltså 608 watt från komponenterna. Anser du att 750W nätagg inte räcker för detta?

Om inte annat finns väl 7års Garanti från Corsair på att den kan ge 750W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Enligt sweclockers test drar 580 SLI 676 watt från väggen alltså 608 watt från komponenterna. Anser du att 750W nätagg inte räcker för detta?

Om inte annat finns väl 7års Garanti från Corsair på att den kan ge 750W?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med att de drar 608W från komponenterna. Men i vilket fall, två stycken GTX 580 kommer dra runt 550-600W sen så tillkommer CPU, SSD, HDD, Fläktar och andra tillbehör som du kanske kopplar in. Med allt detta så blir ditt nätagg kraftigt belastat. Räkna med minst 100W till CPU. Ett nätagg är som mest effektivt vid 50-60% last.

Permalänk
Medlem

750W för GTX 580 i SLI är väl kanske på gränsen. Tror efter vad jag har läst att i alla fall 850W är att rekommendera, speciellt vid överklockning. Antar att du ska göra det?

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chricke46:

För övrigt tycker jag att en SSD till en spelburk inte är någon höjdare. Du laddar spelet en gång sen ligger det mesta på RAM och du får inte mycket ut utav din SSD. Kommer bero på vad för spel man lirar också såklart.

Du installerar i princip alltid Windows på SSDn.. oavsett om det är en speldator eller inte.

Sen håller jag med om nätagget, 850W känns vettigare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hej igen, tack för svaren!

Ja, låter vettigt att uppgradera till 850 minst. Överklocka processorn ska jag självklart göra.

Hur verkar burken prestanda/pris-mässigt? Får jag mycket dator för pengarna?

Mvh
/dtl

Permalänk
Medlem
Skrivet av DTL:

Hej igen, tack för svaren!

Ja, låter vettigt att uppgradera till 850 minst. Överklocka processorn ska jag självklart göra.

Hur verkar burken prestanda/pris-mässigt? Får jag mycket dator för pengarna?

Mvh
/dtl

GTX 560 Ti SLI ger mer prestanda än ett GTX 580 och kostar ungefär lika mycket. Då skulle det dessutom räcka med 750W, dock går du ju miste om möjligheten att uppgradera till ytterligare ett GTX 580 i framtiden. Å andra sidan känns kanske 8000 bagis lite väl häftigt för bara grafikkorten.

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Sen får du inte glömma att sli presterrar inte bättre än ett singelkort. Satsa på ett GTX 580 så slipper du överhetta chassit.

Permalänk
Medlem

Aikfaans skriver du något vettigt svar i någon tråd någonsin?
Ok att vissa spel har sämre stöd för SLI/CF än andra, men att säga att det inte presterar bättre är ju bara ren nonsens.
Ta tex http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx... BFBC2 i 1920x1200 SLI ger mer än 70% prestanda ökning.. Men det kanske är sammalika för dig -_-....

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Antec KÜHLER H2O 920 | MSI P67A-GD80 | 16GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II SLI | OCZ Agility 3 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | HAF X | OCZ ZX 1000W | BENQ XL2410T 120Hz

Permalänk

Byt till Gigabyte GTX580 SOC så har du 55Mhz till på GPU-klockan... sen då Äkta Windows eller "har du det redan"...

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med att de drar 608W från komponenterna. Men i vilket fall, två stycken GTX 580 kommer dra runt 550-600W sen så tillkommer CPU, SSD, HDD, Fläktar och andra tillbehör som du kanske kopplar in. Med allt detta så blir ditt nätagg kraftigt belastat. Räkna med minst 100W till CPU.

Nej Överklockad CPU av mest strömtörstigaste sort,HDD, CPU fläkt och annat är redan inräknat i Sweclockers test och siffror.

Jämför du förbrukningen mellan Single och SLI ser du en skillnad på 223 Watt efter effektförluster är borträknat. Detta är alltså ungefär vad ett 580 kort drar som mest vid spelande.

Främsta anledningen att man vill ha ett kraftigare nätagg är väl snarast ljudnivån. Om du belastar ett 750W nätagg med 550-650W kommer fläktarna att få gå nära max eller på max och det kan låta endel. Jag rekommenderar förståss också 850W nätagg men 750 kommer garanterat fungera om inte hela systemet är tok-klockat och fyllt av fläktar och HDDs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chricke46:

Paket 1 behöver bättre nätagg för SLI senare.

Paket 2 fattar jag inte varför du har en i7 2600k eller 16 GB RAM...

För övrigt tycker jag att en SSD till en spelburk inte är någon höjdare. Du laddar spelet en gång sen ligger det mesta på RAM och du får inte mycket ut utav din SSD. Kommer bero på vad för spel man lirar också såklart.

Han ville att det skulle gå upp i pris osv, visst skippa SSD och kör på 8GB minne, ta en i5 2500k istället och kör på sli GTX580 for optimal spel prestanda. Fast kan vara ganska skönt med SSD med även om det inte påverkar spelets prestanda...

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||