Permalänk
Melding Plague

Antec Solo II

Tidlösa chassin är Antecs melodi och nya Solo II är inget undantag. Jonas Thörnqvist undersöker den senaste versionen och upptäcker flera viktiga förbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Just det att det är baserat på en fem år gammal modell är ett återkommande problem i Antecs lineup, kan jag tycka. Nu är visserligen P280 påväg men innan dess så är deras nuvarande modeller, P183 och P193 pinsamt utdaterade. Trist bara att alternativ som FD Define R3 och Define XL håller så låg kvalitet i jämförelse.

Solo II verkar annars vara ett rätt okay chassi, kanske ska tipsa flickvännen om det när hon ska uppgradera sin mATX-burk.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

För detta överstigande priset så finns det bra mycket bättre alternativ, major fail där tycker jag..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har han börjat med ett engelskt uttal av sweclockers nu efter sommaren?

Permalänk
Entusiast

Jonas, du borde sätta cirka 5 sekunders tystnad under test av ljudet på chassin, kan vara halvsvårt att höra ibland.
Något jag personligen saknar under många test.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det enda jag störde mig på i recensionen var att "stilrent chassi" sätts som ett plus.

Stilrent innebär bara att något håller sig till en viss stil. Om den stilen sen är rymdskeppfuturistiskt, sobert, avskalat eller barock spelar ingen roll. Ett chassi med blinkande lampor i olika färger och en herrans massa piggar som sticker ut överallt kan vara stilrent i ett rum som går i den stilen.

Man kan tycka att chassit är snyggt, sobert elelr något annat. Men att kalla det stilrent stämmer helt enkelt inte.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett trevligt chassi. Synd att det inte finns plats för kabeldragning på baksidan bara.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Tycker detta chassie var en av de fulaste jag sett av dessa "stilrena" xP

Höjdpunkten var ju hålet gjort för CPU kylare: Äntligen!

Skrivet av sirnicke:

Är det bara jag eller har han börjat med ett engelskt uttal av sweclockers nu efter sommaren?

Nej, jag har också lagt märke till det. Nu när man blivt van vid det svenska uttalandet så låter det englelska helt fel om man frågar mig, haha.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Ser ut som ett trevligt chassi. Synd att det inte finns plats för kabeldragning på baksidan bara.

Om det hade funnits det hade det varit ett mycket trevligt chassi!

Permalänk
Medlem

Om man får fråga vår egen Jonas, hur ser vattenkylningsmöjligheterna ut i framsidan av burken? Skulle en 120.1 rad få plats under hårddiskburen, går det att ta bort hårddiskburen alls och isf finns det möjlighet för en 120.2 rad?

Såg inte ut som det när frampanelen togs bort men det skadar ju inte att fråga. Chassit såg schysst ut annars!

Permalänk
Medlem

Bra review som alltid 1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det enda jag störde mig på i recensionen var att "stilrent chassi" sätts som ett plus.

Stilrent innebär bara att något håller sig till en viss stil. Om den stilen sen är rymdskeppfuturistiskt, sobert, avskalat eller barock spelar ingen roll. Ett chassi med blinkande lampor i olika färger och en herrans massa piggar som sticker ut överallt kan vara stilrent i ett rum som går i den stilen.

Man kan tycka att chassit är snyggt, sobert elelr något annat. Men att kalla det stilrent stämmer helt enkelt inte.

Gnäll gnäll gnäll...stilrent datorchassi är avskalat men du har inte hängt här så länge men för dom flesta andra så är Fractal Design ett stilrent chassi och ett med plexi och luckor som försöker efterlikna en transformersrobot är inte det.

Trist med chassit, hade varit trevligare med nätdelen i botten och lite kabeldragning men annars så såg det väldigt bra ut och Antec har som sagt bra standard på sina chassin. Sjunker det 200kr så ska jag ta mig en rejäl funderare om man ska byta från P182 till detta.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Rådström:

Om man får fråga vår egen Jonas, hur ser vattenkylningsmöjligheterna ut i framsidan av burken? Skulle en 120.1 rad få plats under hårddiskburen, går det att ta bort hårddiskburen alls och isf finns det möjlighet för en 120.2 rad?

Såg inte ut som det när frampanelen togs bort men det skadar ju inte att fråga. Chassit såg schysst ut annars!

Om man monterar in den på sniskan så går en 120.1-radiator in ganska precis i fronten under hårddiskburen.
Hårddiskburen är popnitad så det blir att ta fram borren om det ska gå in en 120.2-radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det enda jag störde mig på i recensionen var att "stilrent chassi" sätts som ett plus.

Stilrent innebär bara att något håller sig till en viss stil. Om den stilen sen är rymdskeppfuturistiskt, sobert, avskalat eller barock spelar ingen roll. Ett chassi med blinkande lampor i olika färger och en herrans massa piggar som sticker ut överallt kan vara stilrent i ett rum som går i den stilen.

Man kan tycka att chassit är snyggt, sobert elelr något annat. Men att kalla det stilrent stämmer helt enkelt inte.

+1. Om chassit är snyggt eller inte beror helt på smak och på var det ska stå. Ett r3 passar bra in i ett kontor eller vardagsrum och ett haf passar bra in på ett lan. Utséendet borde inte sättas som plus eller minus.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att måtten ni angett inte stämmer, 275 x 503 x 550 mm. 275 mm är jäkligt brett för ett plåtchassi och nästan lika brett som mitt trächassi. Ni anger kanske kartongens bredd men den korrekta bredden är oförändrad, 206 mm.

Tycker det är jättetråkigt att de inte gett extraplats till kabeldragning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det här chassit hade passat bra i 500-600:- klassen för inte kan man ju med gott samvete rekommendera detta istället för tex R3 eller Arc.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Typhonos:

Vill påpeka att måtten ni angett inte stämmer, 275 x 503 x 550 mm. 275 mm är jäkligt brett för ett plåtchassi och nästan lika brett som mitt trächassi. Ni anger kanske kartongens bredd men den korrekta bredden är oförändrad, 206 mm.

Tycker det är jättetråkigt att de inte gett extraplats till kabeldragning.

Du har helt rätt. Måtten har korrigerats till de rätta.

Permalänk
Medlem

Tycker ni borde ha ett chassi som ni tycker är awesome, sen säger ni om det ni testar är bättre eller sämre. "för andra bra chassin i samma stil, se även ..."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Just det att det är baserat på en fem år gammal modell är ett återkommande problem i Antecs lineup, kan jag tycka. Nu är visserligen P280 påväg men innan dess så är deras nuvarande modeller, P183 och P193 pinsamt utdaterade. Trist bara att alternativ som FD Define R3 och Define XL håller så låg kvalitet i jämförelse.

Solo II verkar annars vara ett rätt okay chassi, kanske ska tipsa flickvännen om det när hon ska uppgradera sin mATX-burk.

Själv äger jag ett Antec Solo, och jag håller med dig. Hjälpte en polare att bygga en dator i ett Define R3, känns inte alls lika gediget som solo! Fronten känns billig plast och sidoplåtarna känns njaa. Visst var väl R3 smidig att bygga i och så men ändå...

Permalänk

För ett stilrent chassi med smarta funktioner finns juh FD Arc för en hundring billigare vilket känns mycket mer lönsamt för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

För ett stilrent chassi med smarta funktioner finns juh FD Arc för en hundring billigare vilket känns mycket mer lönsamt för pengarna.

Dock betydligt lägre kvalitet. Solo II har 1 mm plåtar och det finns inte hos något annat chassi under 1000 kronor. Man får den kvalitet man betalar för.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Trevligt chassi tycker jag det verkar vara! Dock jääävligt synd där med kabeldragningen. Sen hade det varit nice om man kunde skruvat bort hårddiskburen (vilket man kanske kan?), hade haft bra lösning på dom 2 sakerna hade jag nog köpt det.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Finns nog bättre alternativ i samma prisklass. FD Arc ser bättre ut för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer en vit variant

Visa signatur

R-SON

Permalänk

Jonas säger "otroligt" helt otroligt mycket!

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Fast Jonas ljuger faktiskt lite. Ett GTX260 går inte alls in i ett Antec Solo 1. Det vet jag, för när jag byggde dator till min sambo med solo och GTX260 så slutade det med att jag fick ta GTX260 och sambon fick mitt 4870...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Är det bara jag eller har han börjat med ett engelskt uttal av sweclockers nu efter sommaren?

swiiiclockers

Skrivet av Rådström:

Om man får fråga vår egen Jonas, hur ser vattenkylningsmöjligheterna ut i framsidan av burken? Skulle en 120.1 rad få plats under hårddiskburen, går det att ta bort hårddiskburen alls och isf finns det möjlighet för en 120.2 rad?

Ska man köpa ett chassi för runt tusenlappen plus/minus någon hundring och har tänkt sig köra vattenkylt finns det många bättre lämpade kandidater.

Skrivet av Typhonos:

Dock betydligt lägre kvalitet. Solo II har 1 mm plåtar och det finns inte hos något annat chassi under 1000 kronor. Man får den kvalitet man betalar för.

Har några gamla datorer, en i ett Chieftec Dragon fulltower chassi. Det chassit går utmärkt att sitta på om du väger under 150kg. Om du har lite mer normalvikt går det även att stå på om du behöver nå någonting högt upp, även om det kanske inte är att rekommendera (har gjort det någon gång). Riktigt gediget byggt.
Sen att det är sådär för att ha en modern dator i med sin utdaterade design är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Klart det är lite för dyrt, även om det andas kvalitet. Jag skulle dock alla dagar i veckan betala ~1000 spänn för detta chassie än för Silverstone Raven RV03 som känns som rena skämtet i jämförelse.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Fråga till Jonas (Som jag hoppas läser) Borde inte PCI-E-sladdarna från det modulära nätagget få plats bakom moderkortet? tyckte det såg ut som att det inte borde vara nåt problem...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man märker att Jonas är exalterad