Hur ska jag konvertera och vilket format ska jag använda?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag konvertera och vilket format ska jag använda?

Tjenare! Vet inte vilket underforum som detta passar bäst i, men antar att folket som hänger här har rätt bra koll!

Det är så att jag har en LG Optimus 2x som har nvidia tegra 2 + HDMI-utgång, perfekt för att spela upp HD-filmer på TVn med kan man tycka. Men så är inte fallet.. Nvidia har klantat till det och skippat stöd för MKV, dock klarar telefonen av hårvaruaccelerering av full HD divx/xvid, mpeg4, mp4, m4v, H264 och WMV.

Det jag undrar är vilket av dessa format som jag bör konvertera en 1080p mkv-fil till? Vilket ger bäst bild så att säga?

Hur mycket kbps bör jag köra för att bilden ska se bra ut på en stor HD-tv?

Det ligger lite Demo-filmer på telefonen från början i 1080p i formatet mp4 som ser bra ut på TVn, dock lyckas jag inte få till det. Väljer jag mp4 med h264 så blir filmen en .m4v-fil ochbilden kass. Väljer jag mp4 med mpeg-4 kodek så blir filmen dock just en mp4-fil.

Problemet är att antingen blir bilden värdelös eller så laggar filmen vid uppspelning, jag vill hitta samma inställningar och balans som demofilmerna som låg på telefonen från början, går det att se exakta kodeks osv som de filmer är gjorda i?

Demofilmerna har över 10.000 kbps, konverterar jag med det så laggar det rejält.

Som vanligt lyckas jag skriva för mycket... Det jag undrar är helt enkelt vilket format jag ska köra med och hur mycket kbps som behövs för att det ska se bra ut?

Tack på förhand!:)

Permalänk
Avstängd

MKV är inte ett videoformat utan en container, som avi, som kan innehålla olika typer av video och ljud. Antagligen är de H.264 redan (högupplösta mkv-filer brukar vara det), men problemet är att telefonen inte orkar med att spela upp dem. Du kan nog konvertera till valfritt format som telefonen stöder, men jag tror att det blir mycket lättare om du också konverterar till 720p. Skillnaden är inte stor i realiteten och sitter du på normalt avstånd från TVn så är det i princip omöjligt att skilja på 720 och 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MKV är inte ett videoformat utan en container, som avi, som kan innehålla olika typer av video och ljud. Antagligen är de H.264 redan (högupplösta mkv-filer brukar vara det), men problemet är att telefonen inte orkar med att spela upp dem. Du kan nog konvertera till valfritt format som telefonen stöder, men jag tror att det blir mycket lättare om du också konverterar till 720p. Skillnaden är inte stor i realiteten och sitter du på normalt avstånd från TVn så är det i princip omöjligt att skilja på 720 och 1080p.

Tack för svaret! Men vilken kontainer är vettigast för 720p? Avi, Mp4, m4v, eller divx/xvid? Och vilken kodec?

Spelar det ingen som helst roll, finns det ingen skillnad?

Jag förstår bara inte hur nvidia lyckats få så bra bild och flyt med 1080p?

Permalänk
Medlem

Remuxa bara till mp4, du behöver inte encoda om något.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Remuxa bara till mp4, du behöver inte encoda om något.

Hur gör jag detta? Går det att lösa med handbrake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tack för svaret! Men vilken kontainer är vettigast för 720p? Avi, Mp4, m4v, eller divx/xvid? Och vilken kodec?

Spelar det ingen som helst roll, finns det ingen skillnad?

Jag förstår bara inte hur nvidia lyckats få så bra bild och flyt med 1080p?

Du blandar äpplen, kakor och apelsiner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Container_format_%28digital%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Codec

Permalänk
Medlem

Jag vet skillnaden mellan codec och container, men jag har inte koll på vilka förkortningar som är vilket, trodde mp4 var ett codec innan:)

Men som sagt, hur remuxar man enkelt mkv till mp4??? Har försökt söka..

Permalänk
Medlem

mp4box, finns även ett antal GUI:s som använder det om du inte gillar CLI.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.