Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Trådlös gaming mus

hej

vad har ni att säga om trådlösa gaming möss? vilken skulle ni rekommendera och varför?

har haft mina ögon på en mamba eller rat 9 men det borde finnas fler som är lika bra.

/robin

Permalänk

R.a.t 9:
Har inte haft den, men skulle vilja testa.
Har haft r.a.t 7 som är en trådad version av r.a.t 9 ?
Tyckte den var av högkvalite, mycket hållbar. Du kan justera mycket, bredd, längd och 3 olika stöd för lillfingret. Knapparna känns underbara. 2 sidknapp + en precision knapp + tummscroll.
Dock så failar den på sensorn. Fungerade inte på vissa ytor/musmattor som jag hade. Känns tung. Gillade inte scrollkänslan.
R.a.t 9 kanske har bättre sensor ?

Razer mamba:
trådad och otrådad med fin ställ
Har en just nu. Den är ganska skön att hålla i den. Dock bara 2 sidknappar. Glider perfekt på scarab <3 fungerar som palm och claw. Snygg.
Dock gillar jag inte scrollen så mycket här heller, känns som om den kommer gå sönder. Sidknappar känns underbar, men gillar inte dem vanliga klickkänslan på höger och vänsterknapp, vill ha mer motstånd. Batteriet räcker inte så långt

Razer naga epic:
trådad och otrådad med ok ställ
Håller på att sälja den utmärkt mmorpg mus, 12 sidknappar, snygg, 3 olika stöd för lillfingret (vanlig, claw och palm). Mindre än mamban.
Synd att det är svårt att komma åt dem flesta knapparna, den första och andra radern är ok att komma åt, knapparna är ganska små. För mig fungerar endast palm och vanliga stödet, claw stödet känns konstig (jag är en claw-user) Annars är den en ganska skön mus. Kanske fungerar bra för andra spel, jag kör bara fps

Logitech G700:
trådad och otrådad. 4 sidknappar, underbar klickkänsla. Underbar scroll (2 läge för scroll) med sidscroll. Ganska hård material. Var lite oskön för handen efter lång användandet, fick ont i handen. Den har allt jag vill ha på en trådlös mus, synd för formen, batteriet var ganska kort för min del, fick dra fram sladden när batteriet var slut. Ah ett plus är att den använder endast 1 AAA batteri

Gigabyte Aivia M8600:
Köpte den nyligen, trådad och otrådad med snygg ställ, 2 batterier, 50h varderad in-game. Ganska udda design, men så oskön var den inte. Fungerar både för vänster och högerhänd.
2 sidknappar på både sidorna. Scrollen har en perfekt känsla, med sidscroll. Sidknapparna sitter perfekt där dem ska sitta, du kan lätt komma åt den 3e sidknapp på andra sidan med. Enda negativa med denna mus är designen inte lika skön som mamban men det funkar, tycker den ser snyggare än mamban har lite av samma material som g700.
Första musen med dpi knappar som är LÄTTA att komma åt

Permalänk

Jag har en Logitech MX Performance. Sjukt skönt grepp, jättebra mus överlag. Här är min recension:

Översikt

En jättebra mus! Om du ska köpa en trådlös mus att ha till din dator som du kopplar in i TV:n (och du sitter i soffan några meter ifrån), så är det här perfekt mus, då den har ca. 10-15 meters räck vidd. Den är skön att hålla i och har bra inställningsmöjligheter. Fungerar även för gaming, dock är det inte rekommenderat att använda trådlösa möss för gaming pga. den något sämre responstiden. Detta är dock mest om man lirar snabba FPS spel som t.ex. Counter-Strike och är väldigt kräsen.

Design & Ergonomi

I överlag är det en väldigt skön mus att hålla i och den har en slimmad, moder, väldigt snygg design. Den är ganska stor, men det gillar jag, eftersom jag använder "Palm Grip" och då blir det lättare att bre ut handen över hela musen. Alla knappar sitter perfekt placerade. Den har dock två små missar:

1. Den stora in gjutningen där tummen ska vara är inte helt korrekt formad. Där tummen börjar är den på musen en liten utåt svacka som gör att början av tummen i riktigt har någon stans att vila. Detta kan vara lite obehagligt om man är väldigt kräsen. Detta är iaf. inte något som jag stör mig på.

2. Där man har lillfingret och ringfingret på högra sidan av musen sluttar musen lite för mycket neråt, vilket gör att det inte blir fullt stöd för fingrarna och det kan bli lite trångt om man har stora fingrar. Det kan också bli lite svettigt mellan lillfingret och långfingret om det är varmt, eftersom ringfingret i princip ligger på lillfingret. Detta är dock inte ett alls problem om man har pekfingret på vänsterklick, långfingret på scroll och ringfingret på högerklick. Då finns det gott om plats för lillfingret att vila.

Knappar & Funktioner

När man köper musen, får man med en skiva, där det finns mycket inställningar att ändra på om man vill. Man kan ändra alla knappar till i princip vad som helst. Det finns totalt 8 knappar på musen:

1,2. Vänster & Högerklick - fungerar som vanligt, men om man vill kan man ställa in dessa knappar till i princip vad som helst, men det verkar ju dumt.

3,4. Scrollhjulet och en knapp bakom. Om man trycker på knappen bakom, så blir scrollhjulet lösare och går att rulla jättesnabbt. Om man trycker tillbaka, blir scrollhjulet normalt. Om man trycker hjulet ganska hårt åt sidan, flyttas markören när man skriver, eller bläddrar åt sidan i ett långt horisontellt dokument. Detta är dock lättare att göra genom att bara trycka ner scrollhjulet och flytta musen åt sidan.

5. En "Zoom" knapp, strax ovanför tummen. Syftet med den (förinställt) är att man ska kunna använda den som ett förstoringsglas och zooma in/ut varsomhelst på skärmen genom att trycka på knappen och scrolla. Om man är på skrivbordet och zoomar, så blir ikonerna mindre/större. Om man är i Google Chrome browsern, funkar funktionen lika dant som att hålla in Ctrl och scrolla. Men om man gillar Macro knappar, så funkar denna jättebra eftersom den är lättillgänglig.

6. Programväxlaren - Den nedre delen av tummstödet. Trycker man på den, så kommer givetvis programväxlaren upp. För er som inte vet vad det är, så finns det något kommando för det vanligtvis (t.ex. Ctrl+Någonting), men det använder jag aldrig, så jag vet inte vad det är. Det gör iaf. så man ser en liten bild av alla fönster som är uppe och om du trycker på något av fönsterna så växlar du till det programmet. En jättebra funktion för er som håller på med mycket samtidigt.

7,8. Sidoknapparna på vänstra sidan, ovanför Zoom. De gillar jag mycket. De kan ha många bra funktioner, t.ex. Volym +/-, Play/Paus, Kopiera/Klistra in, mm.

Den har också en On/Off knapp i botten av musen, som är jättebra om man t.ex. ska ifrån datorn en kort stund, eller kollar på ett videoklipp. Det sparar mycket batteri.

Men som sagt, alla knappar går att ändra till nästan vad som helst, så det är bra om man gillar Macro. Andra inställningar man kan ändra i programmet är t.ex. sensitivity, Mouse Acceleration och Spelidentifiering. Det gör att musen identifierar om man spelar och man kan då ställa in lite andra inställningar till "Spelläget".

Overall en jättebra mus, varmt rekommenderad!:)

Visa signatur

"Because I am hard you will not like me. But the more you hate me the more you will learn. I am hard but I am fair. There is no racial bigotry here. I do not look down on niggers, kikes, wops or greasers. Here you are all equally worthless."

- Sgt. Hartman, Full Metal Jacket

Permalänk
Medlem

vilka svar tackar så mycket. känns som att jag får ta och åka till någon affär och känna på dom.

Permalänk
Medlem

Mamba är ju otroligt dyr och har hört den har grova problem så som att den skippar rörelser osv. Annars kan du testa Razer Orochi vilket ligger på kanske 700kr fast är en asbra mus har ja hört.

Roccat har ju också sin Roccat pyra wireless vilket verkar vara en asbra mus, bra pris, bra speccs, bra prestanda. kan vara ngt att kolla upp. har själv funderat på en sån.

Permalänk

Jag har en Razer Mamba, sämsta mus jag testat, den missar mycket rörelser man gör precis som du säger knivad.
Sen känns det konstant som den laggar efter när man använder den (windows 7 64 senaste drivisar på mamban).
När man går från trådlös till trådad på den så är det inga problem, däremot när man ska gå från trådad till trådlös tillbaka (efter man laddat) så blir det ofta problem att få musen att fatta att den numera ska köra trådlöst.
Razer Mamba är verkligen inget jag kan rekommendera om du vill köra trådlöst.

Permalänk

Är inte Sidewinder X8 sladdlös?
Dock så skulle jag aldrig någonsin köpa en sladdlös mus.

Visa signatur

-----=====Jigglypuff=====-----

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden då jag var helt säker på att jag skulle köpa en G700 men blev lite osäker nu och har även kollat på Rat 9 och Razer Orochi. Ska ha den till laptop så en liten mus kanske är en fördel om man ska ha den med sig. Någon som testat dom två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av treehorn:

Bumpar denna tråden då jag var helt säker på att jag skulle köpa en G700 men blev lite osäker nu och har även kollat på Rat 9 och Razer Orochi. Ska ha den till laptop så en liten mus kanske är en fördel om man ska ha den med sig. Någon som testat dom två?

Jag är inne på samma spår som du men jag gillar forfarande G700. Testade Razer Naga och den var så himla skön för mina stora händer. Men, den är ju så ful och jag har sett väldigt många klagomål på att Razermössen faller sönder efter 1 år. Jag vill dessutom inte ha någon mus som ser ut som en mangafigur med spelloggor, sikten och grafitti på. G700 har allt jag söker förutom att Naga var skönare. Svårt :S

Visa signatur

Whales are nice!