Filmer hackar alltid vid snabba rörelser

Permalänk
Medlem

Filmer hackar alltid vid snabba rörelser

Har ett gäng filmer i x264 mkv format och samtliga av dom hackar så fort bilden rör sig snabbt. Det jag menar med hack är inte att datorn inte hänger med, för den drar inte mycket CPU alls. Det måste ha något med bildfrekvensen att göra, men jag är absolut ingen expert på det här området.

Min TV som är kopplad till datorn är en LCD TV som kör upplösningen 1360x768 @ 60Hz. Är det 60Hz som är problemet. Filmer visas väl oftast i under 30 fps? Går inte det ihop med en uppdateringsfrekvens på 60Hz?
Om så är fallet, hur ska jag ställa in mediaspelare/TV för att få slut på det här problemet?

Om inte det jag sagt är något som påverkar, vad kan det vara då?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det är antagligen på grund av svepfrekvensen (om det ens heter så nuförtiden med tanke på att det inte längre fungerar som med gamla go'a CRT? Nåja, vi kallar det för bildfrekvensen då!). De flesta filmer har en bildhastighet på 24000/1001 (alltså ungefär 23,976) bilder per sekund, och om din TV då visar 60 bilder per sekund, så kommer du uppleva det du beskriver som "hack".

Detta går att lösa med att ändra bildrekvensen på din TV till 24Hz (23Hz står det på vissa, och skall då vara ungefär 23,976Hz), om det är så att din TV har stöd för detta.

Vilken tillverkare och modell rör det sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det är antagligen på grund av svepfrekvensen (om det ens heter så nuförtiden med tanke på att det inte längre fungerar som med gamla go'a CRT? Nåja, vi kallar det för bildfrekvensen då!). De flesta filmer har en bildhastighet på 24000/1001 (alltså ungefär 23,976) bilder per sekund, och om din TV då visar 60 bilder per sekund, så kommer du uppleva det du beskriver som "hack".

Detta går att lösa med att ändra bildrekvensen på din TV till 24Hz (23Hz står det på vissa, och skall då vara ungefär 23,976Hz), om det är så att din TV har stöd för detta.

Vilken tillverkare och modell rör det sig om?

Tack, det verkar vara som jag misstänkte och som det du beskriver. Tyvärr har min gamla TV så många år på nacken att den inte klarar 24 Hz.
Det är en Fujitsu-Siemens VQ32-1T

Som lägs kan jag ställa 25 Hz, men endast interlaced. Alternativet är 50Hz progressive.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Filmer är nästan alltid i 24Hz och det är likadant på en modern platt TV.
Om man vill slippa detta hackande finns det spelare som kan visa uträknade mellanbilder tex http://mirillis.com/en/products/splashpro.html har testat och jo det hela går som i smör utan hackande, men vet inte om jag helt gillar det, är man uppväxt med att film ska bete sig på ett visst sätt så känns det lite konstgjort när hackadet vid tex snabbare panoreringar försvinner

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Filmer är nästan alltid i 24Hz och det är likadant på en modern platt TV.
Om man vill slippa detta hackande finns det spelare som kan visa uträknade mellanbilder tex http://mirillis.com/en/products/splashpro.html har testat och jo det hela går som i smör utan hackande, men vet inte om jag helt gillar det, är man uppväxt med att film ska bete sig på ett visst sätt så känns det lite konstgjort när hackadet vid tex snabbare panoreringar försvinner

Skitbra! Ska genast ta och kolla in den. Men bara för att kolla inna jag gör det. Mediplayer classic är min favorit mediaspelare, vill inte jättegärna byta ut den, kan inte den detta som du beskriver?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att det du upplever som konstgjort är antagligen p.g.a. att spelaren interpolerar bilderna och lägger till bilder, vilket man upplever som en mjukare uppspelning - detta är inte samma sak som att visa filmen med rätt bildhastighet på en TV med rätt bildfrekvens. Ifall TV:n och enheten som spelar upp videon är korrekt inställda, och videon är korrekt inspelad samt uppspelad, så kommer man enbart förlora dessa "hack", men filmen i sig bör inte upplevas ett dugg snabbare eller ge en känsla av att vara "konstgjord" (lite hur det ser ut när man kollar på en "100Hz TV" med deras "TrueMotion" och allt vad det heter, där allt ser ut som en dålig dokusåpa).

Ifall du vill snabba upp filmen, för att få bort dessa hack, så kan du även göra detta i XBMC. Det finns en inställning under Playback för att synka videon till din TV:s bildfrekvens.