Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Microstuttering och dåligt SLI stöd har jag inte stött på med min 560ti SLI. Konstigt nog brukar det oftast stå nån form av crossfire i signaturen på dem som nämner detta.. finns det ett sammanhang?

Åja, starta upp Heaven eller BFBC2 och det kommer finnas microstuttering en masse, Nightvision-flickering i Crysis 2 med SLI är ju också ett känt problem. Båda teknikerna är mer eller mindre identiska (Alternate Frame Rendering), så några stora skillnader har jag svårt att se. Har ägt ett par 9600GT, och det var också diverse problem här och där.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Rekommenderar er att läsa följande artikel (vilket även är från augusti 2011, så den är färsk):

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-stutter-cr...

benchmarks kollar på average framrate, och brukar inte ofta ta upp micro stuttering problemen.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Röstade på ett 580, sen när du har pengar, eller behov så upgraderar du med ett till

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

We chose this title and hardware combination because it yields a frame rate very close to 30 FPS. That's where the micro-stuttering phenomenon, if it exists at all, is rumored to be most aggravating. intressant och väldigt intressant läsning må jag säga.. det är ytterst sällan som min fps droppar under eller strax över 30. faktum är att det aldrig sker i stort sett och det är kanske därför jag inte upplever detta som ett problem? inte ens i heaven eller bad company 2 som nämndes ovan.. eller kan min relativt låga upplösning med spela in.. hmm 1680x1050. För jag skulle ju aldrig sitta och rekommendera SLI om jag själv upplevde det som problematiskt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

På vilket sätt ska man märka av microstuttering? Jag har inte riktigt fatet vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Det innebär att frames genereras oregelbundet, vilket får det se ut att det "hackar", resultatet blir att 30 fps kan se ut och kännas som 20 fps.

"Frankly, there haven't been any revolutionary developments in the fields of frame rate consistency and micro-stuttering, even though we have seen improvements from Nvidia's drivers. At this point, neither competitors can claim to deliver a 100% stutter-free gaming experience with two GPUs working cooperatively."

Som jag skrev innan, vissa märker av det mindre än andra. Men ju sämre kort du har i SLI/Crossfire, och ju mer krävande spel du spelar, destå mer kommer du märka av stuttering.

"Under which frame rate the effects of micro stuttering becomes apparent varies depending on numerous variables, but in the worst-case scenario, i.e. the frames from all GPUs finish rendering at the same time, it can be as high as around 20 frame/s times the number of GPUs, i.e. 80–100 frame/s in a quad-GPU configuration."

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Hej! jag har en liknande tråd i köptråd men det blev krångligt att få lite konkreta svar utan omröstning så jag tänkte göra en omröstning här,
det blir lite lättare att se vad folk tycker då.

så till frågan, vad skulle du välja? 2x 570 eller ett 580 och kanske i framtiden köpa ett extra 580, dock så kommer det till 90% chans inte hända att jag köper ett till.

motivera gärna era svar vad ni än väljer för att göra det lättare för mig att få en uppfattning om varför ni väljer just erat val

Jag skulle aldrig valt 2x 570 om jag var du, tycker att 6970 ser ut att gå bättre i par. Själv hade jag dock köpt 1 Gtx580 och möjligen 1till i framtiden.

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det så är problemet med Micro-stutter större med CF än med SLI. eller har jag fattat fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McWeiner:

Jag skulle aldrig valt 2x 570 om jag var du, tycker att 6970 ser ut att gå bättre i par. Själv hade jag dock köpt 1 Gtx580 och möjligen 1till i framtiden.

Du tycker att 6970 ser ut att gå bättre i par? Har du testat detta? och om du är så emot SLI varför föreslå 580 SLI i framtiden? Några frågor bara.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Som jag fattat det så är problemet med Micro-stutter större med CF än med SLI. eller har jag fattat fel?

Nej du har nog fattat helt rätt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Du tycker att 6970 ser ut att gå bättre i par? Har du testat detta? och om du är så emot SLI varför föreslå 580 SLI i framtiden? Några frågor bara.

Jag är inte emot SLI men 6970 skalar bättre än gtx570 och drar mindre ström. AMD har inget grafikkort som kan mäta sig med gtx580 därför hade jag valt det.

Edit: Verkar som att du är fanboy... . . ingen idé att diskutera.

Permalänk
Hjälpsam

Inget av dina alternativ, du har inte angett i vilken upplösning du spelar i och om det är viktigt att allt skall vara "maxat" eller om du är beredd att kompromissa.
Själv skulle jag välja det jag köpte i december 2010 HD6950 2GB, men också ett singel 570 bör räcka för de som föredrar Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Självklart vill jag Maxxa spelen. Helst Maxxa eller spela på väldigt höga inställningar i bf3 och andra kommande spel. Upplösning vet jag inte exakt för jag ska köpa en ny skärm. Men så hög som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av greken91:

Hej! jag har en liknande tråd i köptråd men det blev krångligt att få lite konkreta svar utan omröstning så jag tänkte göra en omröstning här,
det blir lite lättare att se vad folk tycker då.

så till frågan, vad skulle du välja? 2x 570 eller ett 580 och kanske i framtiden köpa ett extra 580, dock så kommer det till 90% chans inte hända att jag köper ett till.

motivera gärna era svar vad ni än väljer för att göra det lättare för mig att få en uppfattning om varför ni väljer just erat val

Korspostning är inte tillåten. Läs våra regler, specifikt §3.3.

Jag låter denna tråd vara öppen, men tänk på detta i fortsättningen och korsposta inte, annars riskerar du att allt låses.

Välkommen till SweClockers och vi hoppas att du ska trivas!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Klocka GPU hade inte slagit mig men kanske det? varför inte hålla dörrarna öppna liksom jag hade redan funderat på att byta moderkort fast av en annan anledning, jag har läst väldigt många recensioner om att det är jätte mycket problem med bios med det moderkortet, så jag tänkte byta till det här: http://www.inet.se/artikel/1902012/asrock-p67-extreme-6-rev-b...

tror du att det är bättre?

Ja det bör gå bättre då det har mer strömförsörjning till moderkortet (en extra molex)

Har läst igenom tråden och märker att de e mycket snack om micro stuttering och diverse problem.
Drivers kommer och de blir bättre men långt från felfritt med multi-GPU. Micro stuttering finns i alla multi-GPU setups, dock i olika utsträckning.
Någom nämde att 6970 CF presterar bättre sett på AVG FPS gentemot 570 SLI och de kan mycket väl stämma i de flesta spel. Men som andra har påpekat så är oftast nvidia snäppet bättre med drivers och har generellt sett mindre micro stuttering. 6970s kommer ge bättre prestanda vid bench, men 570s kommer antagligen ge ett bättre flyt i spelen. Sen hur mycket du märker av nackdelarna med multi-GPU kommer bero på många faktorer, läs inläggen från IgelQott och Pixo igen för lite mer info.

EDIT:
Personligen hade jag funderat på:
Behöver jag prestandan?
Kan jag stå ut med lite micro stuttering? (Leta på YouTube finns en del filmer som visar just de fenomenet)
Om jag tar två kort lär jag behöva övervaka drivers och fixa profiler till spelen om det nu inte skulle funka bra. Är jag villig att lägga extra tid på detta?
GTX 580 är dyrt pris/prestanda mässigt men är iprincip plugg n play. Är jag den lata typen som bara spelar och inte tar hand om datorn?

Permalänk
Medlem

Prestandan behöver jag, för jag vill
Kunna lira nya spel på så hög grafik jag kan. Vad menar du med att övervaka drivers och göra nya profiler till spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Vad menar du med att övervaka drivers och göra nya profiler till spel?

Det kommer konstant nya drivrutiner till grafikkorten så man får hålla ögonen öppna. När det gäller AMD så har de även CF profiler som används för att göra CF stöder bättre i spel, detta kommer också behöva updateras. Tror Nvidia har något liknande med. Och man kan även skapa sina egna profiler ifall CF inte funkar bra eller överhuvudtaget i ett spel. Men detta gäller främst när man spelar lite mer udda titlar. RIFT hade t ex. stora problem i början med CF. För det mesta är det plug n play men krånglar det så krånglar det på riktigt.

Permalänk
Medlem

Okej. Drivrutiner uppdaterar jag alltid. Men det lutar åt att köpa ett 580 och månaden efter köpa ett till.

Permalänk
Medlem

För att klargöra vissa saker då många här verkar leva i sin egna lilla värld.

CF och SLi har båda lika mycket Microstuttering (lika lite). AMD har inte på något sätt mer som vissa skriver, idioti!

Microstuttering upplevs som så mycket annat endast av folk som faktiskt inte har ögonen uppe i arslet utan verkligen känner och ser skillnaden i fps utan att ha någon fps mätare framme, kunna veta vilken fps man har exakt under olika nivåer.

Dock förekommer det mer sällan idag än förr i tiden och det märks oftast av vid lägre fps än 60 i diverse spel. Inget jättefarligt men att vara så blind och påstå att det inte finns är bara idioti det med. Men det är så pass lite idag att det inte borde vara en uteslutande faktor till att köra multi-gpu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

1x 580
Sälja inom ett år.
Köpa kepler / 7000.

Uppgradera ofta = max FPS.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Devil May Cry:

För att klargöra vissa saker då många här verkar leva i sin egna lilla värld.

CF och SLi har båda lika mycket Microstuttering (lika lite). AMD har inte på något sätt mer som vissa skriver, idioti!

En sanning med viss modifikation. Under optimala förutsättningar har båda lika lite bekymmer, men CF är inte lika strikt med att korten ska vara identiska vilket också betyder att det inte synkar korten lika hårt. Kör man två identiska kort på ett moderkort med x8/x8 är det väldigt stabilt, kör man två väldigt olika kort på ett moderkort med x16/x4 är det ibland en ren mardröm.

SLI stryper båda korten och synkar väldigt mycket, går heller inte "normalt" att köra osynkade PCIe-portar, men tillåter heller inte att man blandar kort när det skiljer något mellan dem. Å andra sidan är det i princip alltid väldigt stabilt.

Sen har jag aldrig stött på microstuttering i >50 FPS, och aldrig någonsin med vsync.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Alltså ett GTX580 räcker och blir över så länge du inte kör flera skärmar och eller 3d.

Det finns en anledning att AMD/Nvidia hittar på Eyefinity och 3d för att "skapa" en marknad för riktiga high end kort, då majoriteten av alla spel är anpassade för att även kunna köras på konsol/gamla datorer och då är extrem upplösning eller dubbla jobbet på 3d är ett sätt att visa det senaste och häftigaste.

Köp ett GTX580 eller ett GTX570/6970 för all del det kommer räcka det med, om du sen tycker att det inte räcker så kan du alltid komplettera eller byta kort.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Alltså ett GTX580 räcker och blir över så länge du inte kör flera skärmar och eller 3d.

Det finns en anledning att AMD/Nvidia hittar på Eyefinity och 3d för att "skapa" en marknad för riktiga high end kort, då majoriteten av alla spel är anpassade för att även kunna köras på konsol/gamla datorer och då är extrem upplösning eller dubbla jobbet på 3d är ett sätt att visa det senaste och häftigaste.

Köp ett GTX580 eller ett GTX570/6970 för all del det kommer räcka det med, om du sen tycker att det inte räcker så kan du alltid komplettera eller byta kort.

Slår man på AA, AF, HDR whatever så behöver man ett bra grafikkort. Kör med 570SLI och de går på knäna när jag "maxar" många nya spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

En sanning med viss modifikation. Under optimala förutsättningar har båda lika lite bekymmer, men CF är inte lika strikt med att korten ska vara identiska vilket också betyder att det inte synkar korten lika hårt. Kör man två identiska kort på ett moderkort med x8/x8 är det väldigt stabilt, kör man två väldigt olika kort på ett moderkort med x16/x4 är det ibland en ren mardröm.

SLI stryper båda korten och synkar väldigt mycket, går heller inte "normalt" att köra osynkade PCIe-portar, men tillåter heller inte att man blandar kort när det skiljer något mellan dem. Å andra sidan är det i princip alltid väldigt stabilt.

Sen har jag aldrig stött på microstuttering i >50 FPS, och aldrig någonsin med vsync.

Enligt dig borde alltså PCI-E 3.0 minska microstuttering problemet ytterligare?
Om du nu menar att bandbredden kan påverka.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Det finns en anledning att AMD/Nvidia hittar på Eyefinity och 3d för att "skapa" en marknad för riktiga high end kort, då majoriteten av alla spel är anpassade för att även kunna köras på konsol/gamla datorer och då är extrem upplösning eller dubbla jobbet på 3d är ett sätt att visa det senaste och häftigaste.

Det är väl snarare de extremt billiga skärmarna som skapat en marknad för 3d (dyrare skärmar) och eyefinity/surround (3skärmar).....

För 10år sedan kostade en datorskärm 5-10 tusen minst.

Jämför med:

http://cdon.se/hemelektronik/22-24inch_fujitsu_display_l22t-3...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Devil May Cry:

Enligt dig borde alltså PCI-E 3.0 minska microstuttering problemet ytterligare?
Om du nu menar att bandbredden kan påverka.

PCIe 3.0 lär inte göra ett vatten skillnad, det som gör skillnad är att korten får OLIKA hastighet, inte att det ena eller andra blir snabbare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

2st 570. När du känner att det inte röcker längre vill du inte köpa ett flera år gammalt 580 till. Bättre att köra på 2st 570 nu och sen köpa helt nytt när du vill ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

PCIe 3.0 lär inte göra ett vatten skillnad, det som gör skillnad är att korten får OLIKA hastighet, inte att det ena eller andra blir snabbare.

Vet inte om jag stödjer din teorin. Källa?

Kortet har ju sin gräns på hur mycket som behövs från PCI-E porten. De fungerar inte olika fort för att man byter port.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

En sanning med viss modifikation. Under optimala förutsättningar har båda lika lite bekymmer, men CF är inte lika strikt med att korten ska vara identiska vilket också betyder att det inte synkar korten lika hårt. Kör man två identiska kort på ett moderkort med x8/x8 är det väldigt stabilt, kör man två väldigt olika kort på ett moderkort med x16/x4 är det ibland en ren mardröm.

SLI stryper båda korten och synkar väldigt mycket, går heller inte "normalt" att köra osynkade PCIe-portar, men tillåter heller inte att man blandar kort när det skiljer något mellan dem. Å andra sidan är det i princip alltid väldigt stabilt.

Sen har jag aldrig stött på microstuttering i >50 FPS, och aldrig någonsin med vsync.

Tack, det är precis detta jag försökt förklara men du gjorde ett bra mkt bättre jobb på det

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Jag kör hellre på ett gtx 580 än två gtx 570, även om man inte får lika hög prestanda. Jag föredrar singel korts lösningar och ett gtx 580 är redan nästan mer än jag behöver.