Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tror jag inte, grafikkorten kommer flaska långt innan.

Så vad du säger är att trots att man använder varje kärna i 2500K till tex BF3 så kommer man ändå kunna göra annat samtidigt för att varje kärna inte används fullt ut för att grafikkortet kommer flaska innan 100% användning på kärnorna sker?

Permalänk
Medlem

Vad menar karln?

"So planning to buy a Bulldozer processor in your own country? Analysts say the wait might take us up to November, the time when Sandy Bridge-E is at the brink of it’s launch."

Även om Blldozer lanseras så kommer den inte bli tillgänglig i handeln förrän november, när Sandy-Bridge-E ändå kommer?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PhoenixDown:

Så vad du säger är att trots att man använder varje kärna i 2500K till tex BF3 så kommer man ändå kunna göra annat samtidigt för att varje kärna inte används fullt ut för att grafikkortet kommer flaska innan 100% användning på kärnorna sker?

Japp. Det lär gå rätt bra att multi-taska ändå.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Japp. Det lär gå rätt bra att multi-taska ändå.

Okej... Så varför bryr sig någon gamer/konsument om bulldozer? Kan ju inte ge en enda fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Okej... Så varför bryr sig någon gamer/konsument om bulldozer? Kan ju inte ge en enda fördel.

För spel behöver du inte sandy bridge heller.. Däremot så är det ju väldigt många som gör annat än o bara spelar dagar i ända.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

För spel behöver du inte sandy bridge heller.. Däremot så är det ju väldigt många som gör annat än o bara spelar dagar i ända.

Nämn en användning där bulldozer är bättre att ha än sandy bridge (om vi nu låtsas att bulldozer kommer bli en bit bättre än sandy bridge dvs) för vanlig användning? Spel, multitasking, se filmer och allt vad genomsnittskonsumenten gör. Dvs inte proffsvideoredigering och sånt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PhoenixDown:

Nämn en användning där bulldozer är bättre att ha än sandy bridge (om vi nu låtsas att bulldozer kommer bli en bit bättre än sandy bridge dvs) för vanlig användning? Spel, multitasking, se filmer och allt vad genomsnittskonsumenten gör. Dvs inte proffsvideoredigering och sånt.

Nämn en anledning du ska välja Sandy Bridge över Bulldozer.

Förstår inte hur du tänker egentligen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nämn en anledning du ska välja Sandy Bridge över Bulldozer.

Förstår inte hur du tänker egentligen.

Pris? Dessutom så tänker jag typ på folk som väntat länge på bulldozer (som jag tex) och valt bort Sandy Bridge i tron om stora prestandavinster för just oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Pris? Dessutom så tänker jag typ på folk som väntat länge på bulldozer (som jag tex) och valt bort Sandy Bridge i tron om stora prestandavinster för just oss.

Pris? Ja då kan du ju köra en 955 istället för Sandy Bridge, eller en Athlon 640 som jag. Den fixar att spela ett så "tungt spel" som mitt Radeon 6850 fixar samtidigt som jag kör videos, ett par flash-spel i browsers, massa flikar i Firefox osv. Det på en budget 4-kärnig CPU utan L3.

Jag har inte skaffat SB eftersom jag egentligen inte behöver något snabbare än min Athlon X4, ett nytt grafikkort skulle som sagt göra större skillnad. Därför väntar jag på Bulldozer och om den har bra pris/prestanda så köper jag den nog mest för att kunna sätta quaden i min sovrumsdator så den fixar HD-film bättre (sitter min gamla 5600+ i den just nu och den är på knäna på 1080p ibland).

För övrigt tycker jag det verkar intressant med att köra separata heltalsdelar som kan kombinera runt med heltal och flyttal lite huller om buller beroende på vad som behövs. Ska bli kul att se hur det funkar i praktiken.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

H264 komprimring t.ex tycker jag är ett bra exempel på där man behöver all prestanda man kan få.

Permalänk
Avstängd

Meh varför börja ;>
Skriva något om bulldozer så kommer mobben, så bättre stänga igen ;>

Kort av allt. Köp av den tillverkare du föredrar. Ingen är märkbart snabbare för spel, bägge är prisvärda, ingen är bättre än den andra.
btw boss, i 2500k/2600k recensionen så vann ju iaf dom bägge över x4 x6 i alla speltester oklockade.

Permalänk
Medlem

E

Skrivet av definition:

Meh varför börja ;>
Skriva något om bulldozer så kommer mobben, så bättre stänga igen ;>

Kort av allt. Köp av den tillverkare du föredrar. Ingen är märkbart snabbare för spel, bägge är prisvärda, ingen är bättre än den andra.
btw boss, i 2500k/2600k recensionen så vann ju iaf dom bägge över x4 x6 i alla speltester oklockade.

Ha överseende med stavningen. sitter i solen med telefon

Håller med o det är vad vi skrivit också. För spel så är det inte så noga vilken processor du har.

I testet du länkade till så har du helt rätt om man kollar på låg upplösning o låga inställningar.
Nu orkar jag inte kolla efter va det var för crysistedt jag länkat till mrn jag misstänker det va för att visa att 2st gtx 580 fungerar på en pcie 2.0 slot.

Här har du ett annat, också av swec.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

E
Ha överseende med stavningen. sitter i solen med telefon

Håller med o det är vad vi skrivit också. För spel så är det inte så noga vilken processor du har.

I testet du länkade till så har du helt rätt om man kollar på låg upplösning o låga inställningar.
Nu orkar jag inte kolla efter va det var för crysistedt jag länkat till mrn jag misstänker det va för att visa att 2st gtx 580 fungerar på en pcie 2.0 slot.

Här har du ett annat, också av swec.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/2331?k=64efda3c43c2...

Hm ;O
IFrån swecs test.

Permalänk
Medlem

Ja precis.
En 1100T är ju knappast bättre än en 2600K.

Permalänk
Medlem

Uhh vad sugen jag blev på bulldozer nu när jag såg att ASUS formula V låg under 2000kr och 8gb minnen kostar endast 700kr~.. Samtidigt känns de som att man borde vänta tills de kommer nyare batch.. (batch hette de va..?) xD

Men samtidigt vill jag se hur Bulldozer presterar jämtemot i7 2600K.. Vi vet alla att AMD brukar prestera väldigt bra i spel och hänga med intel bra, även om AMD har en lägre prislapp.. men oftast så vinner ju faktiskt intel i övrigt..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Proffsvideoredigering?

Det räcker med min hemvideoredigering för att jag ska slå till

Men, sannolikt kommer en 2600K bli slagen av en 8-kärnad Bulldozer:

http://techreport.com/articles.x/20188/14

Fast 2600K är grymt bra.

Mitt moderkort sjunger på sista versen så jag måste ha en ny dator. Helst igår. Inte bara sugen på ny dator. Men, jag vill vänta in... Är inte glad att kortet håller på att balla ur så här nära releasen. Hade varit enklare om det hade skett tidigt i våras.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Proffsvideoredigering?

Det räcker med min hemvideoredigering för att jag ska slå till

Men, sannolikt kommer en 2600K bli slagen av en 8-kärnad Bulldozer:

http://techreport.com/articles.x/20188/14

Fast 2600K är grymt bra.

Mitt moderkort sjunger på sista versen så jag måste ha en ny dator. Helst igår. Inte bara sugen på ny dator. Men, jag vill vänta in... Är inte glad att kortet håller på att balla ur så här nära releasen. Hade varit enklare om det hade skett tidigt i våras.

Okej, men om vi skiter i videoredigering totalt då och hur snabbt CPUn kan decoda saker och ting då. Hur mycket spelar BD roll då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Okej, men om vi skiter i videoredigering totalt då och hur snabbt CPUn kan decoda saker och ting då. Hur mycket spelar BD roll då?

Lika mycket som Sandy bridge? Du köper väl den processorn som passar dina behov? Ska du bara spela så behöver du varken Sandy bridge eller Bulldozer eftersom de flesta spel är mer gpu krävande.

Permalänk

Skrivet av fudzilla, så bör tas med en grävskopa salt:

http://www.fudzilla.com/processors/item/23908-bulldozer-comes...

"AMD's A-list is currently seeing what we know as Bulldozer at a secret presentation in Huston, Texas. They will be showed AMD's much delayed answer to Core i7 and Core i5 processors but our multiple, well informed sources claim that it won’t be able to beat the Core i7 second generation, Sandy Bridge core. However not everything is lost as AMD's six and eight-core CPUs will end up significantly cheaper and will offer pretty good value for money.

The issue is the IPC, instructions per clock don’t perform as well we they should and they cannot do enough calculations fast to beat Intel's current offering. Let’s not even mention that the third generation of Core i7, Ivy Bridge at 22nm will be even faster. And there is Sandy Bridge E coming to take over the crown lead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Skrivet av fudzilla, så bör tas med en grävskopa salt:

http://www.fudzilla.com/processors/item/23908-bulldozer-comes...

"AMD's A-list is currently seeing what we know as Bulldozer at a secret presentation in Huston, Texas. They will be showed AMD's much delayed answer to Core i7 and Core i5 processors but our multiple, well informed sources claim that it won’t be able to beat the Core i7 second generation, Sandy Bridge core. However not everything is lost as AMD's six and eight-core CPUs will end up significantly cheaper and will offer pretty good value for money.

The issue is the IPC, instructions per clock don’t perform as well we they should and they cannot do enough calculations fast to beat Intel's current offering. Let’s not even mention that the third generation of Core i7, Ivy Bridge at 22nm will be even faster. And there is Sandy Bridge E coming to take over the crown lead."

Du är medveten om att dom publicerar vilket skitsnack som helst va? Här är när jag lägger fällben på Fudzilla:

http://dailytech.com/Barcelona+Benchmarks++Dont+Believe+Em+Ju...

Sluta länka till helt irrelevanta saker eller diskutera om samma tjatande i tråden eller spekulera mer om dess prestanda.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Du är medveten om att dom publicerar vilket skitsnack som helst va? Här är när jag lägger fällben på Fudzilla:

Du kanske missade att jag skrev "Skrivet av fudzilla, så bör tas med en grävskopa salt", eller? Du behöver inte leka beskyddare för AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Du kanske missade att jag skrev "Skrivet av fudzilla, så bör tas med en grävskopa salt", eller? Du behöver inte leka beskyddare för AMD

Ja så varför länka till den? Det gäller om vad som helst som skrivs på den siten och inte just AMD. Det är sista gången jag ber dig sluta skriva massa trams i min tråd avsett som en infotråd om Bulldozer.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv

Hejsan nu är det så att jag tänker uppgradera till en bulldozer sedan, men vore det säkrare att vänta tills de släpper 2nd vers. då de inte skulle ha några små fel och sådant. Eller är jag helt dum? xD

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På två mindre trevliga inlägg.

2good4you: Detta är ju en samlingstråd om Bulldozer där man får ställa frågor om hur väl BD funkar. Nyheter uppskattas väl men det finns ju ingen regel om att de måste vara positiva för AMD, även om källan är allmänt ökänd.

PhoenixDown: Jag tror du fått tillräckligt svar om att ingen vet än så länge hur Bulldozer presterar i spel. Det är även mindre relevant eftersom processorn gör mycket liten skillnad i spel.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Ja så varför länka till den? Det gäller om vad som helst som skrivs på den siten och inte just AMD. Det är sista gången jag ber dig sluta skriva massa trams i min tråd avsett som en infotråd om Bulldozer.

Om det är en samlingstråd om Bulldozer så låt det vara en samlingstråd & inte en propagandatråd!

Uppdaterade grabbens dator med ett AM3+ moderkort, nu väntar han på bulldozer & då tar jag hans 955:a...

Edit: Ett Gigabyte GA-990XA-UD3 blev det istället för hans Gigabyte GA-MA790X-DS4 som bara dog en vacker morgon!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

*Tråd rensad*
På två mindre trevliga inlägg.

2good4you: Detta är ju en samlingstråd om Bulldozer där man får ställa frågor om hur väl BD funkar. Nyheter uppskattas väl men det finns ju ingen regel om att de måste vara positiva för AMD, även om källan är allmänt ökänd.

PhoenixDown: Jag tror du fått tillräckligt svar om att ingen vet än så länge hur Bulldozer presterar i spel. Det är även mindre relevant eftersom processorn gör mycket liten skillnad i spel.

Givetvis! Precis som du skrev så har han fått mer än tillräckligt med svar på något som inte går att svara på än. Ang Fudzilla var det inget AMD specifikt som sagt, utan både positiva eller negativa nyheter oavsett om ämne/tillverkare från den sidan borde bannas med tanke på deras tillvägagångssätt som jag visade er när jag la fällben på dom.

Skrivet av skruvis:

Om det är en samlingstråd om Bulldozer så låt det vara en samlingstråd & inte en propagandatråd!

Uppdaterade grabbens dator med ett AM3+ moderkort, nu väntar han på bulldozer & då tar jag hans 955:a...

Edit: Ett Gigabyte GA-990XA-UD3 blev det istället för hans Gigabyte GA-MA790X-DS4 som bara dog en vacker morgon!

Propagandatråd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxplosive:

Hejsan nu är det så att jag tänker uppgradera till en bulldozer sedan, men vore det säkrare att vänta tills de släpper 2nd vers. då de inte skulle ha några små fel och sådant. Eller är jag helt dum? xD

Dom borde inte släppa med fel. Dock kanske den inte klockar så bra, för den kommer vara rätt ny(kanske inte förfinat tillverkningsprocessen tillräckligt).

Sen så tar Am3 slut här. Ny sockel kommer alltså med andra generationen. Finns saker dom inte kunde ha med i denna bulldozer, på grund av begränsningar med sockeln(detta är bara rycken dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Dom borde inte släppa med fel. Dock kanske den inte klockar så bra, för den kommer vara rätt ny(kanske inte förfinat tillverkningsprocessen tillräckligt).

Sen så tar Am3 slut här. Ny sockel kommer alltså med andra generationen. Finns saker dom inte kunde ha med i denna bulldozer, på grund av begränsningar med sockeln(detta är bara rycken dock).

Så det kommer att vara en ny sockel till andra generationen? Så jag borde vänta med att köpa ett am3+ moderkort eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxplosive:

Så det kommer att vara en ny sockel till andra generationen? Så jag borde vänta med att köpa ett am3+ moderkort eller?

Beror på. Har du samma saker och bara byter grafikkort funkar den i några år. Men den har inte PCI-E 3,0(inte för hastighetens skull, utan för att nya grafikkort kommer stödja just 3,0). Vet dock inte om dom grafikkorten är bakåt komparativa.

Annars är det inte dumt köp med AM3+ (dock är det bäst att se tester innan köp av moderkort).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur är det med minnen till bulldozer? Jag snappade upp någonstans om att det var dual channel + 1866mhz minnen var ultimat, stämmer det eller är jag ute och cyklar?