Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PhoenixDown:

Men HD7000 skulle ju ha PCIe 3.0 stöd. Kommer man inte förlora prestanda med HD7000/Kepler om man vill köra BD eftersom det inte finns PCIe 3.0-stöd?

Med tanke på att PCIe 2.0 inte utnyttjas till 100% än så tror jag eventuella skillnader blir marginella, om ens märkbara över huvud taget.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Med tanke på att PCIe 2.0 inte utnyttjas till 100% än så tror jag eventuella skillnader blir marginella, om ens märkbara över huvud taget.

Finns det några siffror på detta? Typ hur mycket 6970/580 använder av pcie 2.0 jämfört med 4890/285, x1900/7900 etc? Vore kul att se hur nära marginalen det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Finns det några siffror på detta? Typ hur mycket 6970/580 använder av pcie 2.0 jämfört med 4890/285, x1900/7900 etc? Vore kul att se hur nära marginalen det är nu.

1st ROG Mars II = 2st 580gpuer på en pcie 2.0 slot

http://www.sweclockers.com/recension/14358-asus-rog-mars-ii-i...

Permalänk

Syftade på bandbredden i PCIe 2.0-kanalen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PhoenixDown:

Syftade på bandbredden i PCIe 2.0-kanalen...

Lite offtopic, men 2st GTX 580 skalar perfekt på EN PCIe 2.0 kanal. Tycker det visar ganska bra på att det fortfarande finns mycket att ta utav. Några exakta siffor har jag dock inte.

Tillbaka till topic nu.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Hej , detta har säkert frågats på gång på gång på gång i här men jag är inte någon super läsare så hoppas det finns någon som årkar svara på detta ,,

Kommer alla Buldozer från AMD att köra på AM3+ socket ,, så om jag köpper ett
Asus SABERTOOTH AMD990FX elller
Asus CROSSHAIR VFORMULA 990FX ,, så kommer jag kunna köra med vilken Buldozer som helst sen när dom släps ?

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Skrivet av DeXZoR:

Hej , detta har säkert frågats på gång på gång på gång i här men jag är inte någon super läsare så hoppas det finns någon som årkar svara på detta ,,

Kommer alla Buldozer från AMD att köra på AM3+ socket ,, så om jag köpper ett
Asus SABERTOOTH AMD990FX elller
Asus CROSSHAIR VFORMULA 990FX ,, så kommer jag kunna köra med vilken Buldozer som helst sen när dom släps ?

Korrekt.

Permalänk

lite roligt att gtx 580 SLI presterar bättre än gtx 590 sli

Permalänk
Medlem

Lite dum fråga, men ställer den iaf.
Då bf3 kommer stödja fler än 4cores och BD har 8.. Betyder detta någon märkbar skillnad i spelet? Eller kommer man få samma prestanda med en 2500k? Om det bara rör sig om typ 2-3 fps hit eller dit så tycker JAG att det känns ovärt.. men finns det prestanda att hämta till spelen här?

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Skrivet av Murrmel5:

Lite dum fråga, men ställer den iaf.
Då bf3 kommer stödja fler än 4cores och BD har 8.. Betyder detta någon märkbar skillnad i spelet? Eller kommer man få samma prestanda med en 2500k? Om det bara rör sig om typ 2-3 fps hit eller dit så tycker JAG att det känns ovärt.. men finns det prestanda att hämta till spelen här?

Det vet ingen, tyvärr Men förhoppningsvis så finns det prestanda att hämta med 8 kärnor.

Permalänk

Så har vi då storleken på Bulldozer-chipet:

315mm^2, att jämföras med 216mm^2 för Sandy Bridge. Blandad påse här antar jag. Större och varmare chip, men mer plats för prestanda. 30W är ett relativt litet pris för att få tillgång till så mycket mer yta att utnyttja, men samtidigt så blir det svårt att priskriga med så pass få chip per wafer. Lite motsägelsefullt kan tyckas, med tanke på att AMD alltid har mycket mindre chip än motståndarna när det gäller GPUer

Kostar gör det. Smakar det också? Vi får hoppas

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som vet när processorn släpps och vilket pris den kommer att landa på?

Visa signatur

Combustible lemons!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Amakir:

Någon som vet när processorn släpps och vilket pris den kommer att landa på?

Det ska visst vara den 19 september som de lanseras, pris är svårt att säga men runt 2500 skulle nog jag tro.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Bulldozer är en arkitektur med hög transistordensitet. Anledningen till dess storlek är dess stora L2 cache och L3 cache. En modul är knappt större än en Sandy Bridge kärna, så en Bulldozer modul är kompakt och transistor-rik.

Det återstår att se hur dess prestanda är samt hur deras 2 och 3 moduls processorer står sig, dvs deras 4 och 6 trådiga processorer.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Bulldoozer kommer ju komma med processorer för server och vanlig pc. Och servern kommer ju att ha upp till 16 kärnor. Hur kommer det sig att man inte kan använda processorn från server-versionen och sätta i en pc? Är det p.g.a. moderkortet eller e det p.g.a. operativsystemet? Finns det någon möjlighet till att man skulle kunna köra server-processorn på en pc?

Permalänk
Medlem

Bulldozer skeppas inom nästa vecka

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2011/08/26/amd-bulldoze...

The wait is almost over for AMD fans, and owners of Socket AM3+ motherboards with 990FX chipsets: Bulldozer CPUs will ship ‘within the next week or so’. ZDNet says the claim was made at the Hot Chips conference a couple of weeks ago, and has some new details and specs to tease us with.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Bulldoozer kommer ju komma med processorer för server och vanlig pc. Och servern kommer ju att ha upp till 16 kärnor. Hur kommer det sig att man inte kan använda processorn från server-versionen och sätta i en pc? Är det p.g.a. moderkortet eller e det p.g.a. operativsystemet? Finns det någon möjlighet till att man skulle kunna köra server-processorn på en pc?

Server modellen utav Bulldozer, kallad Interlagos kommer med en helt annan socket, och därför fungerar den inte på ett AM3+ moderkort för PC marknaden. Det finns inga direkta behov för mer än 8 mycket kraftfulla exekveringsenheter i en High-End PC än. En kraftfull workstation med ytterst få program som skalar väl med många kärnor kanske skulle kunna köra 16 trådar och då kan man överväga att använda Interlagos som en workstation maskin. Zambezi med sina 4 moduler och 8 trådar kommer bli mer än tillräckligt.

Skrivet av sAAb:

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2011/08/26/amd-bulldoze...

The wait is almost over for AMD fans, and owners of Socket AM3+ motherboards with 990FX chipsets: Bulldozer CPUs will ship ‘within the next week or so’. ZDNet says the claim was made at the Hot Chips conference a couple of weeks ago, and has some new details and specs to tease us with.

Intressant att dom också väljer att se processorn som en 4 kärnig cpu med möjlighet att exekvera 8 trådar, precis som jag skrivit hela tiden. Bulldozer är definitivt mer lik en 4 kärnig processor än en 8 kärnig med tanke på dess design, precis som Intel's 4 kärniga CPU'er med utökad front-end.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Intressant att dom också väljer att se processorn som en 4 kärnig cpu med möjlighet att exekvera 8 trådar, precis som jag skrivit hela tiden. Bulldozer är definitivt mer lik en 4 kärnig processor än en 8 kärnig med tanke på dess design, precis som Intel's 4 kärniga CPU'er med utökad front-end.

Bluddozer har bara 4 FPU (flyttalsprocessorer, dvs beräkning på siffror med decimaltecken) men åtta heltalsprocessorer. Heltalsprocessorer är normalt snabbare är fpu om jag har förstått det korrekt, och jag vet inte hur ofta moderna spel faktiskt använder sin FPU. Det kanske bara ställer till med prestandaproblem.

Man kan ju fejka flyttal, väldigt bra. Carmack verkar ju ha gjort det i alla tider, pga prestandavinsten.

Här en artikel som jag tror sammanfattar idéerna. http://gameprogrammer.com/4-fixed.html vilka jag gissar är orsakerna till att Bulldozer "saknar" fyra FPUer.

De kan ha resonerat - "Om du har en begränsad yta, skippa det som märks minst".

EDIT 01:

Min gissning är att AMD Bulldozer räcker till ALLT (http://www.guru3d.com/article/core-i5-2500k-and-core-i7-2600k...)

Citat:

There is currently a title on the market that utilizes multi-CPU cores and is heavily multi-threaded. Battlefield Bad Company 2 will happily use four or more cores. The result is that very quickly the CPU does not matter anymore as it's maximizing the incredible amount of processor power. As a result the GPU really quickly becomes a bottleneck, even the GeForce GTX 580 is flat out running at 100% whilst the processor has plenty of force left. That would result in very similar performance throughout a large scope of processors.

Citat:

As stated, for real-world gaming experiences the GPU just matters more, BF2 is GPU limited, even the overclock to 4.3 GHz can hardly change that fact.

Citat:

And here once again the baseline difference in-between the newest six-core Phenom II X6 1100T (3.7 GHz Turbo Core / 3.3 GHz base) and Sandy Bridge, at 1280x1024 the 500EUR costing GPU is already the limiting factor.

Det är min gissning att CPUn i form av Bulldozer INTE kommer "sänka" en dator med enbart ett (eller två) grafikkort. Inte med något av de de spel som finns på marknaden eller kommer de närmaste åren. Det kommer även fortsättningsvis vara din GPU som avgör i slutändan vid en skärmstorlek på 1920x1080 eller mer. Skillnaden mellan CPUerna syns nog enbart på 1024x768 eller mindre och vem väljer det idag?

Att köpa Bulldozer bör ju därför vara en säker investering för gamers, och med kraft över för de med andra tunga beräkningsbehov.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Hur stor skillnad lär det va i prestanda mellan en 2500K, 2600K och FX 8150 om man gillar ha massa grejer igång i bakgrunden samtidigt som man spelar bf3? Nu snackar vi opera och firefox med typ 50+ flikar öppna i varje läsare, 10 google chrome fönster igång samtidigt med videos o grejer, massa mappar och massa sånt, skype/msn, mailklienter etc etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Hur stor skillnad lär det va i prestanda mellan en 2500K, 2600K och FX 8150 om man gillar ha massa grejer igång i bakgrunden samtidigt som man spelar bf3? Nu snackar vi opera och firefox med typ 50+ flikar öppna i varje läsare, 10 google chrome fönster igång samtidigt med videos o grejer, massa mappar och massa sånt, skype/msn, mailklienter etc etc...

Ingen kan svara på det.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Bluddozer har bara 4 FPU (flyttalsprocessorer, dvs beräkning på siffror med decimaltecken) men åtta heltalsprocessorer. Heltalsprocessorer är normalt snabbare är fpu om jag har förstått det korrekt, och jag vet inte hur ofta moderna spel faktiskt använder sin FPU. Det kanske bara ställer till med prestandaproblem.

Man kan ju fejka flyttal, väldigt bra. Carmack verkar ju ha gjort det i alla tider, pga prestandavinsten.

Här en artikel som jag tror sammanfattar idéerna. http://gameprogrammer.com/4-fixed.html vilka jag gissar är orsakerna till att Bulldozer "saknar" fyra FPUer.

EDIT 01:

Min gissning är att AMD Bulldozer räcker till ALLT (http://www.guru3d.com/article/core-i5-2500k-and-core-i7-2600k...)

Det är min gissning att CPUn i form av Bulldozer INTE kommer "sänka" en dator med enbart ett (eller två) grafikkort. Inte med något av de de spel som finns på marknaden eller kommer de närmaste åren. Det kommer även fortsättningsvis vara din GPU som avgör i slutändan vid en skärmstorlek på 1920x1080 eller mer. Skillnaden mellan CPUerna syns nog enbart på 1024x768 eller mindre och vem väljer det idag?

Att köpa Bulldozer bör ju därför vara en säker investering för gamers, och med kraft över för de med andra tunga beräkningsbehov.

Ja men om man jämför amd 955 mot i5 2500k med varandra.
Överallt på sweclockers så säger ju alla att man ska köpa i5 för den är så mycket bättre till spel.
Men enligt det du säger och den sidan du länka så är det 1-2 fps skillnad i 720p o uppåt.
Vore det inte bättre o köpa en amd 955 och lägga pengaskillnaden på bättre grafik?
Nu snackar jag om en dator som mestadels används till spel.

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Ingen kan svara på det.

Hur är det i den situationen mellan 2500K och 2600K då? 2600K kör ju 8 trådar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathanknet:

Ja men om man jämför amd 955 mot i5 2500k med varandra.
Överallt på sweclockers så säger ju alla att man ska köpa i5 för den är så mycket bättre till spel.
Men enligt det du säger och den sidan du länka så är det 1-2 fps skillnad i 720p o uppåt.
Vore det inte bättre o köpa en amd 955 och lägga pengaskillnaden på bättre grafik?
Nu snackar jag om en dator som mestadels används till spel.

Läs denna artikel så kan du hitta en del matnyttigt http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek...

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Läs denna artikel så kan du hitta en del matnyttigt http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek...

"Sammanfattningsvis bör den som siktar på att bygga en spelmaskin framför allt lägga pengar på ett rejält grafikkort. Även om processorn inte helt saknar betydelse är många moderna modeller tillräckligt snabba för att klara av de flesta beräkningar, speciellt varianter med tre eller fyra kärnor. "

Då var det så som ja trodde Bättre o köra på en billigare cpu typ en amd 955 o köra på bättre grafik om man ska ha en speldator

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Bulldozer har 8st 128-bit F-MAC's och är mer än dubblerad mot tidigare FPU i K10 baserade processorer. Den enda Bulldozer inte kan göra är AVX instruktioner i 8 trådar. Hur snabbt AVX etablerar sig återstår att se samt hur motiverat det är att implementera. Bulldozer's FPU kommer vara lika bra eller bättre som den i Sandy Bridge.

Skrivet av PhoenixDown:

Det vill väldigt mycket till för att du ska märka skillnad mellan en 2500K och 2600K i multitasking på en typisk desktopmaskin. Svar på din fråga så kommer Bulldozer förmodligen prestera ännu bättre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Det vill väldigt mycket till för att du ska märka skillnad mellan en 2500K och 2600K i multitasking på en typisk desktopmaskin. Svar på din fråga så kommer Bulldozer förmodligen prestera ännu bättre.

Jo, men om man har extremt mycket igång samtidigt som man kör BF3 och alt-tabbar in och ut och gör olika grejer hela tiden, lär man inte märka skillnad då mellan 2500K och 2600K? Samt lär man inte märka skillnad mellan Sandy Bridge och Bulldozer då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PhoenixDown:

Jo, men om man har extremt mycket igång samtidigt som man kör BF3 och alt-tabbar in och ut och gör olika grejer hela tiden, lär man inte märka skillnad då mellan 2500K och 2600K? Samt lär man inte märka skillnad mellan Sandy Bridge och Bulldozer då?

Nej, det märker du inte överhuvudtaget.

Med eller utan hyperthreading, ingen skillnad.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, det märker du inte överhuvudtaget.

Med eller utan hyperthreading, ingen skillnad.

Men om BF3 stödjer 8 trådar så kommer ju BF3 att äta 4 CPU-kärnor utan problem. Med en 2500K så är det ju slutlekt då när det gäller allt det andra man har igång?

Och om inte, finns det nån anledning i världen för en vanlig konsument som mig som gejmar och multitaskar samtidigt att skaffa bulldozer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PhoenixDown:

Men om BF3 stödjer 8 trådar så kommer ju BF3 att äta 4 CPU-kärnor utan problem. Med en 2500K så är det ju slutlekt då när det gäller allt det andra man har igång?

Och om inte, finns det nån anledning i världen för en vanlig konsument som mig som gejmar och multitaskar samtidigt att skaffa bulldozer?

Tror jag inte, grafikkorten kommer flaska långt innan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB