Kopiera sd-kort under längre resa (utan PC)?

Permalänk
Medlem

Kopiera sd-kort under längre resa (utan PC)?

Dottern skall ut på en längre resa i höst med lätt packning och kommer ta en massa bilder med en Canon PowerShot A620 som lagrar dessa på 2GB SD-kort. För att minska risken för förlust av bilder vill hon kunna göra kopior på SD-kort och fördela dessa på olika platser i packningen alternativt skicka hem en kopia i brev.
Har sökt efter en liten lätt kortläsare som utan dator kan kopiera från ett SD-kort till ett annat SD-kort. Har hittat Panasonic's pocket SD card copier från 2005 som man tyvärr inte får tag på längre.

Wolverine PicPac II 160GB Digital Camera and Camcorder Portable Backup kan vara ett alternativ vilken ska kunna kopiera ut till SD-kort men den är något klumpig (220g) och kostar ca $100.

I vissa fall kan det finnas möjlighet att via internet caféer kopiera/skicka hem en del bilder men detta är inget man kan lita på.
Det finns vissa kortläsare där man kan kopiera mellan olika SD-kort. U.S. Robotics USR8420 USB 3.0 Flash Reader/Writer (73g) är ett alternativ för ca $40 men den kräver en dator för att det skall fungera (kanske kan gå på ett internet café). Hon kommer även ha med sig en Nokia 5310 XpressMusic telefon men jag är tveksam till att USR8420 kan kopplas ihop med telefonen.

Hur kopierar man SD-kort på en längre resa med en liten, lätt (helst under 100g) och gärna billig enhet (utan PC)?

Permalänk
Medlem

Det jag kommer och tänka på direkt är en "Bildlagringsdisk", vet inte riktigt vad det heter faktiskt. Men det är en enhet där man åtminstone kan tömma kamerans minnes kort till denna enhet, vet inte om det går att kopiera, men det känns och vad jag läst mig till så ska det gå att föra över bilder åt bägge hållen. Jag har ingen erfarenhet av dessa enheter och vet så jätte mycket om dom, mer än att dom är smidiga om man inte vill ha en laptop med sig och ända säkra sina bilder på något sätt.

Här är kategorin på prisjakt, det verkar finnas inom lite olika prisklasser beroende på storlek: Bildlagringsdiskar på Prisjakt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag tågluffade genom europa och hade knappt några problem att tömma min systemkamera. Plats med ca 350 bilder på kortet, så det var ju iaf MIIINST en gång i veckan som krävdes. (ca 2000 bilder på 3v). Jag hade med mig 8gb minneskort och 2x32gb minnespinnar och hade inga problem att hitta datorer att flytta över filerna från. Nu bodde vi iofs på hotell mest och nästan hälften av ställena hade datorer till låns, men ändå.

Permalänk

Efter att morsan blev av med sin kamera under en semester och samtliga bilder gick åt intet så har jag själv tänkt i samma bana. Har dock inte hittat något ännu, men dyker något intressant upp kommer jag posta det i denna tråden.

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Hej!
har haft samam problem och jag löste det hela med att köpa många minneskort och skicka rek-brev till en postbox. På så vis fick mina kort ligga så länge jag ville och jag kunde lätt se när dom var framme (kvitterade av kontoret där jag hadde postboxen).

Vill du kopiera bilderna finns "fotokiosker" även Rabat/Raval på dom smutsigaste gatorna och dom sunkigaste kvarteren världen över. Där kan du beställa bilder osv, men det som blir bra i dethär fallet är att man även kan göra en CD/DVD med bilderna på direkt i automaten vanligtvis. Det gör att han/hon som ska åka kan göra det och få bilderna kvar på så vis.

Eftersom fotografering är ganska trendigt nu (tråkigt nog) så är det mycket folk som fotar. Det medför många fördelar, tex fotobutiker som har ovanligt bred service. Många sådanna gör även dvd/cd-kopior på hela fotoalbumet, men är du i tveksamt land så kan du räkna med att skiten ligger på nätet 10min efter, speciellt om det är tjejjer på semester som gör roliga ansikten i Thailand.

Aja... några tips och trix iaf Lyckatill på resan!