Vad sägs om denna ? LENOVO THINKPAD EDGE E520 PD 2.0 4GB/500 15.6"

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna ? LENOVO THINKPAD EDGE E520 PD 2.0 4GB/500 15.6"

Aloha,

Jag måste köpa en bärbar till hemmet. Användningsområdena är i följande ordning:

Surf
SVT play
Office
In design
Sketch up

Jag har en Lenovo (T400) på jobbet som jag trivs jag väldigt bra med dels pga styrpinnen och den matta skärmen. därför har jag kikat på en
LENOVO THINKPAD EDGE E520 PD 2.0 4GB/500 15.6" som också ligger inom min budget >5000
http://www.dustinhome.se/lenovo-thinkpad-edge-e520-pd-20-4gb-...

Tyvärr har jag ingen större koll på olika processer och grafikkort på bärbara och undrar därför om någon vänlig själ kan säga vad ni tror om denna.

Permalänk
Avstängd

Den är ganska långsam. Processorn är gammal och grafikkortet är riktigt slött. Tänk också på att Thinkpad Edge inte är samma som vanliga thinkpads. Edge har inte samma kvalitet eller tangentbord som proffsmodellerna.

Ett alternativ skulle kunna vara den här, men då får du ingen styrpinne. Skärmen är glossy också, vilket vissa tycker är extremt störande medan andra föredrar det. Personligen så stör jag mig på det. Dock så får du en mycket modernare processor och bättre grafikkort.

Vill du ha en riktig Thinkpad så är den billigaste L520 men den kostar närmare 7000. Då får du dock pekpinne, bra tangentbord, matt skärm, hyfsad processor och framför allt kvaliteten.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för all nyttig information!

Jag har även börja titta på lite mindre modeller men jag antar att just denna
http://www.dustinhome.se/lenovo-thinkpad-edge-13-amd-18-2gb-3...
inte heller är så mycket att hurra över. Trist då jag verkligen gillar styrpinnen.

Permalänk
Avstängd

Lite samma läge på den. Ett annat alternativ är faktiskt begagnade. Det går att hitta rätt bra begagnade thinkpads till ett inte alltför högt pris.

Permalänk
Inaktiv

Håller med snajk, om du är bortskämd med en T400 idag så blir du nog besviken på en Edge. Bättre att sikta på en TP i X eller T serien begagnad. De flesta har 1-2 års garanti kvar så det är ingen större risk man tar med en beggad.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Begagnad är nog ingen dum ide men tyvätt inget som är aktuellt för mig i det här fallet.

Datorn kommer mestadels att användas som portabel surf/musik/SVTplay maskin
Min budget ligger nog på >5000 dels pga av att dettta kommer att vara husets "andra dator"
och dels pga av att det finns risk att min 4 åriga teknikintresserade dotter kommer bära omkring på den.
(att se henne bära en 10 000 maskin ner för trappen är inget drömscenario).

Mina krav på:
Styrpinne
>5000kr
Matt skärm
Portabel
(jag har iof aldrig fingrat en 13,3tummare, men jag skulle tro att det blir bäst)

Med dessa krav så är jag medveten att jag begränsar mitt urval till Levono (De enda med styrpinne) och att jag gör avkall på både kvalite och prestanda.

Vad jag kan se ger det mig femalternativ http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s75701831&o=tillv_pop&c...
där dessa två ligger bäst till med tanke å storleken.

Lenovo ThinkPad Edge 0221-38G - 1,8GHz DC 2GB 320GB 13"
Lenovo ThinkPad Edge E325 1297-2GG - 1,6GHz DC 4GB 320GB 13"

Men jag har även börjat snegla på en:
Lenovo ThinkPad Edge 0328-5EG - 1,33GHz DC 4GB 320GB 11,6"

Ger den bättre prestanda med den i jämförelse med de två 13":arna?

Tack för att ni tar er tid.

Permalänk
Inaktiv

Vid val av dessa 3 hade jag tagit 11.3 tummaren med Intel proppen, den är lika snabb som 13 tummaren med 1,8Ghz:aren, Intel gör generellt sett bättre processorer än AMD tycker jag. Upplösningen är densamma även om skärmstorleken skiljer så du kanske skulle kolla på en 11.3 tummare och se om du tycker den har OK storlek, vissa tycker den är i minsta laget. 11.3 tummaren har ju 3G modem också vilket är trevligt om du ska ha med den utanför hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122500:

Vid val av dessa 3 hade jag tagit 11.3 tummaren med Intel proppen, den är lika snabb som 13 tummaren med 1,8Ghz:aren, Intel gör generellt sett bättre processorer än AMD tycker jag. Upplösningen är densamma även om skärmstorleken skiljer så du kanske skulle kolla på en 11.3 tummare och se om du tycker den har OK storlek, vissa tycker den är i minsta laget. 11.3 tummaren har ju 3G modem också vilket är trevligt om du ska ha med den utanför hemmet.

Nu har jag varit och kikat på 11 och 13" (ej någon Lenovo) och kommit fram till att 11.3" blir nog bäst ändå.
(När jag tänkte pyssla med Ofice ändamål har jag en 22" skärm att tillgå.)

Det betyder att kadidaterna nu är (infoga trumvirvel här)......

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=927909,798264
Lenovo ThinkPad X121e 3051-5PG - 1,0GHz DC 4GB 320GB 11,6"
Lenovo ThinkPad Edge 0328-5EG - 1,33GHz DC 4GB 320GB 11,6"

Som du förklarade tidigare så är Edgen att föredra då den har Intel processor.
Men är det någon nämvärd skillnad grafikmässigt mellan dem?
Är det någon skillnad rent kvalitetsmässigt att en modell är en Edge och en en "X" modell, eller är det "samma lika"?

MVH
Veligaste datorköparen på SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Intel grafiken i 1,33Mhzaren har aningen snabbare grafik men inget som märks (ingen av dem är nån speldator men duger gott för kontorsprylar. X-serien (x220,X1) har betydligt bättre kvalitet och kvalitetskänsla än Edge-serien undantaget just X121 som är i nivå med Edge och saknar proffsigare prylar som finns på de "riktiga" X-serien som rollcage, bättre tangentbord, certad för fall från 1,6m, 120kg tryck på locket, dockningsmöjligheter, ultrabay osv osv

Jag hade lätt valt 1,33an som sagt, med AMDs prollar tycker jag bara de blir värmeutveckling utan att nåt händer då får du ju 3g modemet också. Tänk bara på att du inte kan förvänta dig att datorn ska vara i nivå med T400an som du är bortskämd med, Edge/x121 är mer åt konsumenthållet än en företagsdator vilket priset också indikerar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en LENOVO THINKPAD EDGE CI3 1.33 4GB/500 3G 13.3" W7P BLACK som ligger hemma. I stort sett helt ny, har använt den i två timmar. Har en till laptop som jag kommer att fortsätta använda.

Tanken var att ha denna till ett projekt som aldrig blev av.

Skicka ett PM om du är intresserad, du får den billigt.