Permalänk
Medlem

Multiskärm eller inte?

Så, nu har jag kommit till den punkten i mitt datorköp att det bara finns en sak jag är osäker på - om jag ska ha flera skärmar eller inte.

Grafikkorten kommer inte vara av nuvarande generation, utan jag hade tänkt köra med två stycken 7970/GTX670 i CF/SLI, eller två 7950/GTX660 - det förstnämnda vid 3 skärmar och det senare annars. Skärmarna jag tänker på är UltraSharp U2412M för en och UltraSharp U2312HM för tre.

Så frågeställningen till alla er som kör med en 3skärms-lösning är då: är det värt pengarna att köra 3x 23" med lägre grafik än att köra en 24" på högsta?

Edit: förtydligade

Permalänk
Medlem

Med nvidia inte kan aktivera SLI om du vill ha mer än 2 skärmar. Osäker om de kommer ändra detta i kommande generation. Då det är väldigt dåligt med info gällande de nya produktern.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Med nvidia inte kan aktivera SLI om du vill ha mer än 2 skärmar. Osäker om de kommer ändra detta i kommande generation. Då det är väldigt dåligt med info gällande de nya produktern.

fel! man måste ha sli för att kunna köra med 3 respektive 4 skärmar

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Erhm... På nvidias sida står det annorlunda. Visst du kan ha flera kort om du skall köra multimonitor. Men aktiverar du SLI så skiter det sig.
Kanske nvidia skulle uppdatera sin sida om det inte längre är så.

AMDs kort kör sin Eyefinity funktion så där vet jag att det fungerar oavsett.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Erhm... På nvidias sida står det annorlunda. Visst du kan ha flera kort om du skall köra multimonitor. Men aktiverar du SLI så skiter det sig.

upl8447 har rätt; http://www.nvidia.com/object/3d-vision-surround-system-requir...

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Är inte helt insatt i vilket alternativ man ska välja i nvidias kontrollpanel (vill dock minnas att det inte är SLI man ska välja där), men för att köra 3 skärmar med Nvidia är jag övertygad om att man måste ha 3 skärmar, eftersom singel-GPU-korten bara stödjer 2 var.

Men svar på min ursprungliga fråga uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Är inte helt insatt i vilket alternativ man ska välja i nvidias kontrollpanel (vill dock minnas att det inte är SLI man ska välja där), men för att köra 3 skärmar med Nvidia är jag övertygad om att man måste ha 3 skärmar, eftersom singel-GPU-korten bara stödjer 2 var.

Men svar på min ursprungliga fråga uppskattas!

Det är ju en väldigt subjektiv fråga som varierar från person till person.

Vad jag har hört är det bilspel som är allra häftigast till 3skärm. Kan även tänka mig att flygsim bör vara riktigt schyst och egentligen alla spel där man ser landskapet svepa förbi på båda sidor m.h.a. periferiseendet.

Men generellt kan du ju testa redan nu hur stor skillnad du märker av att sätta ned grafikinställningarna ett eller ettpar snäpp på spelen du kör och se hur mkt sämre du upplever dem. Om du inte tror det kan komponeras med den extra inlevelsen från 3-skärm så är ju ditt svar givet.

Något annat som kan vara värt att tänka på är att alla spel inte fungerar på 3skärm eller kräver speciallösningar och mera pillande.
En annan fråga du behöver ställa dig är förståss om du tror det är värt de extra 5000-6000 tusen det förmodligen kommer kosta totalt. Även där lär det finnas lika många olika åsikter som personer.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara utgå från min erfarenhet när det gäller multiskärmspelande. Och det är att. JA det är värt det i ALLA spel!!

Jag själv bytade från Nvidia till AMD för att på den tiden (1år sen) så var Nvidia rätt kassa på flerskärmslösningar på ett kort!

Jag läste om Eyefinity, köpte 3st likadana skärmar, ett 6950 2GB, och herregud vilken spelupplevelse, och vill du utöka din spelupplevelse så köp en Tracker Ir5. (och en Logitech Ratt G27, om du gillar bilspel) och du kommer få en sur flickvän/fru

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det inte som att det blir flera skärmar för mig nu, efter lite experimenterande med papperskassa har jag konstaterad att skrivbordet inte är tillräckligt djupt (endast 60cm), och min spontana reaktion är då att det skulle bli otroligt trångt här. Om det är något jag skulle vänja mig vid vet jag inte riktigt, men saken är klar att det skulle bli väldigt trångt om jag ska ha skärmarna i en någorlunda vinkel. Någon som har ett trångt skrivbord får gärna dela med sig av sina erfarenheter, ifall jag nu har tänkt fel!

Istället för tre skärmar hade jag tänkt mig en U2711 (bredvid min nuvarande 2407WFP), för det lär väl vara en helt okej skärm när att spela på också?