Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Laga gräsklipparmotor?

hej
jag har en Briggs & Stratton 12.5 HP I/C QuietEngines modell gammal och när man kollar på bilder på internet så är det en stor röd kåpa som det sitter ett galler i, när jag tog bort kåpan och gallret så hittade jag ett stort kugghjul mitt på motorn. nu är det så att alla kuggarna på det har blivit utslitna så att jag inte kan starta längre. finns den delen att köpa ny eller beg nånstans? vill gärna få igång den så man kan bygga om den lite och köra rundor.

mvh
joachim

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

Är nog inga problem med reservdelar.
Du kan börja med att höra med:
http://www.ekmandavidsson.se

Permalänk
Medlem

får be min far gå och kolla med dom, låg tydligen i katrineholm.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Delen du söker kallas för svänghjul(flywheel på eng.). Och ett sådant borde inte vara omöjligt att få tag på! Om kuggarna på det är nedslitna, är ju risken att även kuggarna på drevet på startmotorn är nedslitna. Om det senare är fallet så kommer troligen kuggarna på det nya svänghjulet slitas ned igen om du inte även åtgärdar problemet på startmotorn. Att det blivit nedslitet handlar antagligen om att nått är feljusterat.

Och förresten, använd inte motorn utan kåpan du tog bort för att komma åt svänghjulet! Dels för att man kan göra illa sig om man kommer åt snabbt roterande delar, och dels för att motorn får för lite kylning och överhettar och går jättemycket sönder. Provstarta går dock bra, se upp med fingrarna bara.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

tack för alla svar. kuggarna till startmotorn är också slitna så jag får byta dom då. går dessa motorer att trimma på något sätt så det går fortare? ska inte använda den till gräsklippning utan mest köra runt på olika grusvägar om man kan komma upp i lite hastighet.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

12,5hp är nog tillräkligt med effekt för dina lekar. Visst går det att trimma. Men i ditt fall borde det räcka att ändra utväxlingen. Den motoreffekten i till exempel en MC skulle säkert göra över 100 i alla fall.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

okej, hur gör jag för att ändra utväxlingen? för varje gång man ska växla så tror jag att man måste stanna till och lägga i en ny. och sen köra vidare.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

Det går antagligen en rem från motorn till växellådan. I sånna fall så är enklaste sättet att ändra storlek på remskivorna. Större på motorn och mindre på växellådan. Men vart man får tag i sånna grejjer vet jag inte.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

tack för alla svar. kuggarna till startmotorn är också slitna så jag får byta dom då. går dessa motorer att trimma på något sätt så det går fortare? ska inte använda den till gräsklippning utan mest köra runt på olika grusvägar om man kan komma upp i lite hastighet.

Alla gräsklipparmotorer har en varvtalsregulator som gör att den håller jämnt varvtal oavsett belastning. Regulatorn fungerar på så vis att gasreglaget har en fjäder som hela tiden vill dra åt och ge mera gas. På reglaget finns även en "paddel" som sitter mitt i luftströmmen från kylfläkten. Luftströmmen arbetar åt andra hållet och strävar hela tiden till att sänka gaspådraget. Sjunker varvet så ökar gaspådraget, och vice versa.

Luddig förklaring men jag hoppas du fattar. Poängen är iaf att man kan slänga denna mekanism helt och lätt rusa motorn till typ dubbla varvtalet mot vad den klarar som standard, med vibrationer och baktändningar som följd. Hälsosamt är det inte, men det är väl inte poängen Jag skulle dock kika på utväxlingen först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

tack för alla svar. kuggarna till startmotorn är också slitna så jag får byta dom då. går dessa motorer att trimma på något sätt så det går fortare? ska inte använda den till gräsklippning utan mest köra runt på olika grusvägar om man kan komma upp i lite hastighet.

Jo de går att få fart på dessa, dom äldre är ju dock sidventil teknik på och svårt att få en bra föbränning i olika varvtal.

Steg 1. Plocka bort varvtalsregulatorn, då kan man själv gasa.

Steg 2. Montera på en annnan förgasare och förbättra avgasevakueringen. Troligen får man också på något sätt förbättra tändsystemet, kanske räcker med större tändspole så man får en rejälare gnista. Försök hitta en gammal förgasare från en 400-600cc mc, avgassystemet får du svetsa själv, alternativt ta ett avgassystem från en större encylindrig mc. Tändspolar finns på biltema för en hundralapp.

Steg 3. Sälj motorn och köp en bättre.

Växellåda kan du ta en gammal 3 vxl låda från en volvo pv, sen behöver du ha en koppling vilket lär försvåra det. Enklaste är att bygga en remkoppling med tre remhjul varav det ena hjulet är fjäderbelastat och spänner remmen. Ellet så skiter man i växellåda och kör med en slungkoppling eller bara med remkoppling.

Permalänk
Medlem

vad skulle motorn kunna vara värd? om man säljer den och köper en nyare/större? den har alltid gått bra tills kuggarna gick sönder sen dess har den bara stått stilla.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Skrivet av Perc:

Alla gräsklipparmotorer har en varvtalsregulator som gör att den håller jämnt varvtal oavsett belastning. Regulatorn fungerar på så vis att gasreglaget har en fjäder som hela tiden vill dra åt och ge mera gas. På reglaget finns även en "paddel" som sitter mitt i luftströmmen från kylfläkten. Luftströmmen arbetar åt andra hållet och strävar hela tiden till att sänka gaspådraget. Sjunker varvet så ökar gaspådraget, och vice versa.

Luddig förklaring men jag hoppas du fattar. Poängen är iaf att man kan slänga denna mekanism helt och lätt rusa motorn till typ dubbla varvtalet mot vad den klarar som standard, med vibrationer och baktändningar som följd. Hälsosamt är det inte, men det är väl inte poängen Jag skulle dock kika på utväxlingen först.

Snarare alla billiga skitmotorer som sitter på de billigaste stiga-klipparna har varvtalsregulator, den slits dessutom ut och börjar svaja efter några år.
De flesta klippare har faktiskt ett gammalt hederligt gasreglage.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Vad är det för poäng med att börja trimma motorn och/eller övervarva den när en åkgräsklippare toppar kanske 10kph med fabriksutväxling. Effekten i en orörd motor är mer än tillräkligt! Ändra utväxlingen bara. Enklare än att trimma, och motorn överlever garanterat. Att börja gå förbi varvtalsregulatorn och övervarva den kan få ganska jobbiga konsekvenser och är totalt onödigt. 12hkr motor borde som sagt ha tillräkligt med kräm för betydligt högre hastigheter, 40-50 km/t borde inte vara omöjligt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag hade en gammal 11hk Bolens klippartraktor när jag var tonåring.
På den gick det att helt sonika byta plats på remhjulen från motor & bakaxelklump.
Utan klippaggregatet på gjorde man wheelies på 2:an & toppade ca 45km/h.

Ska man åka så fort på en klippartraktor är det f.ö. smart att se över styrningen lite.