Permalänk
Medlem

Trådlös HiFi ?

Hej,
Det är ju dunderpopulärt nu med Sonos och alla andra trådlösa streaming system av musik. Det är nytt, snyggt och smidigt, och jag förstår att producenter och affärer pushar hårt på såna lösningar eftersom det ligger mycket pengar i att få folk att byta ut sina HiFi-system. De säger att man kan få "äkta HiFi" trådlöst. (Vad äkta betyder säger de dock inte )

Men då undrar jag lite stilla, det är ju allmänt vedertaget att trådlösa hörlurar låter sämre än kabelhörlurar. Borde inte samma sak gälla för stereosystemen?

Permalänk

Trådlöst är bara signalen. Hur den gör med den är viktigare. Alltså beror det på DACen den har.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Alltså man kan ju skicka själva signalen trådlöst utan förlust. Jag streamar radio från en router, och det fungerar. Sådär. Nackdelen med trådlöst är att
det så gott som alltid blir några olika avbrott, ibland helt utan anledning kan det verka som. Kolla bara hur mycket problem folk har med sina routrar hemma och allt annat som hör till.

Sen är det en kraftig nackdel att ha ännu en apparat som strålar ut massa skit. Det räcker som det är i de flesta hem. Ingen vet dessutom med säkerhet hur farlig eller ofarlig strålningen egentligen är för all forskning är vinklad åt ena eller andra hållet. Och forskar man fram "fel" resultat så ryker anslagen.

Trådlöst kan störas ut med flit, drabbas av andra sorters störningar osv.

Du behöver då ett nätverkskort i högtalare och förstärkare, saker som har firmwares, mikroprocessor och nåt slags opertivsystem kanske antar jag, då kan man dessutom hacka apparaterna troligtvis.

Kablar utgör inga problem och det fungerar ALLTID. Tänk själv hur det var i början när man hade internet då var allt trådat, aldrig några problem, sen när allt blev trådlöst då kom problemen. Don't fix it if its not broke. Man bör köra efter KISS principen om det går annars ska man ha en ytterst bra anledning att inte göra det. Att det är bekvämt är inte en sån anledning.

Sen måste apparaterna ha ström ändå, den kan man inte skicka trådlöst utan enorma förluster över mer än några cm så hur man än gör så blir det halvtrådlöst.

Kablar är dessutom så gott som gratis.

Har man kablar har man 2 saker mindre som kan gå sönder (elektroniska saker)

Det finns redan lösningar för den som vill http://ubnt.com/airwire själv har jag en del av deras produkter, och jag kan direkt säga att dom gör fan det bästa och mest problemfria som jag ens hört talas om. Med goooood marginal dessutom.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Men då undrar jag lite stilla, det är ju allmänt vedertaget att trådlösa hörlurar låter sämre än kabelhörlurar. Borde inte samma sak gälla för stereosystemen?

Ja men de trådlösa är inte digitala. Sonos använder vanligt trådlösa nätverk som är helt digitala, En digital film du kopierar via ex nätverket får ju inte sämre kvalitet på grund utav detta, så varför skulle då sonos vara sämre?

De trådlösa hörlurarna du pratar om är analoga, där är trådlöst många gånger sämre, men för just sonos spelar tråd respektive trådlös ingen som hellst roll för ljudkvaliteten, en 0 a kommer alltid vara en 0 a och en 1 a kommer alltid att vara en 1 a. Precis som med datorer trådlösa nätverk finns felkorrigering

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Men då undrar jag lite stilla, det är ju allmänt vedertaget att trådlösa hörlurar låter sämre än kabelhörlurar. Borde inte samma sak gälla för stereosystemen?

Det kan bero på många saker att lurarna låter sämre, t e x begränsad bandbredd på överföringen, att dom är batteridrivna, att allt sitter i själva luren och stör andra komponenter i luren, att man alltid gör skitlurarna trådlösa etc. Men du ska nog kunna få samma kvalitet om du vill. Men hela idén med att just skicka audiosignalen trådlöst är ganska idiotisk när det finns just kablar. Det är dessutom bara en enda kabel, från källan till förstärkaren. En lösning på ett problem som inte fanns.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns digtalöverföring till hörlurar, sennheiser har, och glöm inte bort blåtand

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.