Asus listar moderkort för PCI Express 3.0 och Intel Ivy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Asus listar moderkort för PCI Express 3.0 och Intel Ivy Bridge

För den som vill vara redo inför kommande grafikkort med PCI Express 3.0 och Intels processorfamilj Ivy Bridge avslöjar Asus vilka moderkort som passar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

32GB/s är en jävla massa data. Sjukt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Welcome to world PCI-E 3.0. Ivy Bridge och PCI-E 3.0 verkar bli vårens vill ha/storsäljare. Om de håller vad de lovar.
Bra av ASUS som inte håller på med sandlådekrig uta bara leverara.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

why i no cash?
Kan någon donera mig en ivy bridge prolle och moderkort
Verkar sjuukt bra

Permalänk
Medlem

tycker inte det framgår i artikeln, men krävs det nya revisioner av korten för pci 3-stöd? eller har redan befintliga brädor stödet? och för ivy bridge, räcker det med biosuppdatering för modellerna i listan?

anledningen till funderingen är att det väl krävs speciella switchar för pci 3? (det är väl det tjafset varit om?) har dessa brädor då redan dessa sedan innan?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Så korten i övre raden stödjer pci-e 3.0 OCH ivy bridge?

medans nedre bara stödjer ivy bridge UTAN pci-e 3.0?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av kakan86:

Så korten i övre raden stödjer pci-e 3.0 OCH ivy bridge?

medans nedre bara stödjer ivy bridge UTAN pci-e 3.0?

Det stämmer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

P8p67 deluxe har inte stöd? Men pro/m/le har? Har jag missat nåt? :/
Pci-e dvs...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

har inte behov av en ny CPU eller mammaplanka, men om så var fallet hade ASUS varit ett givet val!

Permalänk
Medlem

p8p67 står ju i båda. vilket ska man lita på?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Stämmer det att det är nya kort som kommer med Gen 3 och inte dom befintliga. För jag har precis köpt ett Asus Maximus IV Gene-Z, som kom förra veckan med posten. Dock har jag inte öppnat det än då kanske är det mer värt att vänta om det behövs tills Gen 3 finns? Finns det några datum om när dom nya Gen 3 finns på marknaden? Skulle vilja få ihop hela min dator innan DHW11

MVH Viktor

edit: TL:DR när släpper dom Gen3 moderkorten?

Permalänk

ja det va lite rörigt.
kan det va korten (p8p67 pro osv) som har stöd för sli som inte kommer stödja pcie3.0 pga detta?
kan det ha nått med möjligheten att splitta 16 i 8 som tar bort stödet för pcie 3.0?

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk

Så om jag skulle köpa ett system nu, vilket kort skulle jag välja om jag skulle kunna uppgradera lätt sen till både Ivy och 3.0 pci-e?

edit: Jag går i tankarna om att köpa ett nytt, eller så väntar jag tills ivy är ute. Och jag hittar inget på asus sida om något moderkort som har support för båda.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Starric:

tycker inte det framgår i artikeln, men krävs det nya revisioner av korten för pci 3-stöd? eller har redan befintliga brädor stödet? och för ivy bridge, räcker det med biosuppdatering för modellerna i listan?

anledningen till funderingen är att det väl krävs speciella switchar för pci 3? (det är väl det tjafset varit om?) har dessa brädor då redan dessa sedan innan?

De billigare S1155-moderkorten har inga switchar, alla 16 lanes är routade direkt till 16X porten. Således är dessa korten 100% kompatibla med gen3 då det enbart är switcharna som har ställt till med problem.

Permalänk

Så vi som köpt dyrare moderkort har inte stöd för gen3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

De billigare S1155-moderkorten har inga switchar, alla 16 lanes är routade direkt till 16X porten. Således är dessa korten 100% kompatibla med gen3 då det enbart är switcharna som har ställt till med problem.

kanon, då kan jag sitta och vara nöjd med mitt p8h67-m pro

men följdfrågan blir ju då, som mademoremax var inne på, har dyrare kort switchar från gen2 som gör att de inte är kompatibla med pci gen3?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Madmoremax:

Så vi som köpt dyrare moderkort har inte stöd för gen3?

Enbart de dyrare moderkorten använder PCIex-switchar (för att dela 16 till 8/8). Att korten utan switchar (16/4) har stöd betyder egentligen inget alls då nästa generation grafikkort -- om de ens har har gen3 pciex-stöd -- behöver leverera minst 2.5 ggr bättre prestanda än dagens bästa grafikkortet för att pciex gen2 ska vara en flaskhals.

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt att mitt P67 Maximus IV Extreme kommer ha stöd för Ivy Bridge genom en BIOS/UEFI uppdatering? Tyckte jag läste förut något om att UEFI versionerna som skulle användas av Ivy Bridge var för stora för att rymmas på BIOS chipet på dom äldre P67 moderkorten, men jag kanske är ute och cyklar totalt nu.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Oki jag känner mig helt lost. Kan någon förklara vad mitt p8p67-m pro kommer stödja av de 2???

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madmoremax:

Så vi som köpt dyrare moderkort har inte stöd för gen3?

ni får uppenbarligen tyvärr köpa nytt om ni vill ha gen3 men det har jun inte kommit ut än så ni kan ju vänta tills det kommer

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Hmm... sälja sin Sandy bridge 2500K och ge sig på en Ivy bridge då kanske.

Bara jag som blev förundrad av att P8P67-M har PCI Express 3.0 stöd men INTE P8P67-M PRO???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Hmm... sälja sin Sandy bridge 2500K och ge sig på en Ivy bridge då kanske.

Bara jag som blev förundrad av att P8P67-M har PCI Express 3.0 stöd men INTE P8P67-M PRO???

jaaaa det blev jag?!?!? förstår inte om det är felskrivet eller nåt, pro modelen är ju mer fullspäckad.. men den klarar ivy bridge prollar eller?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Har alltid varit en fan av Asus produkter och moderkort, är glad att vissa börjar tycka att de är bra

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

gen 3 känns inte direkt intressant i dagsläget. Flaskhalsen sitter inte i pcie.
jag är glad att jag kommer kunna uppgradera till en ivy iaf. Ifall jag nu ens ids.
2600k står sig rätt bra (den cpu jag har) so faar iaf

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av AlbertMwugabi:

Har jag förstått det rätt att mitt P67 Maximus IV Extreme kommer ha stöd för Ivy Bridge genom en BIOS/UEFI uppdatering? Tyckte jag läste förut något om att UEFI versionerna som skulle användas av Ivy Bridge var för stora för att rymmas på BIOS chipet på dom äldre P67 moderkorten, men jag kanske är ute och cyklar totalt nu.

Ditt M4E kommer att fungera 100% med 22nm CPU efter UEFI-uppdatering. Problemet som du nämner gäller endast vissa tillverkare, ASUS har väl tilltaget EPROM även för på allra billigaste 1155-korten. Således finns det inga som helst problem att få plats med de nya instruktionerna som den nya trigate-arkitekturen kräver.

Permalänk
Medlem

Håller på förbereder en ivy rigg,köper
Lite då och då..Har:D850,H100,AX850,Vengeance16GB,Lite-on BD rw,Ocz vertex3 max iops 120gb.
Det som är kvar är mobo,cpu.
Målet är kepler och Ivy,så bygget lär nog bli
klart till våren..Hursomhelst mobo står på tur
när det nu finns gen3 brädor,var inne på
asrock extreme7 gen3,men nu har ju asus gen3!
Frågan är när dessa asus brädor kommer?
Har ju inge bråttom men man vill få dit mobot
så kan man köra systemet så länge med en 2500k så länge..

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av f.a:

Håller på förbereder en ivy rigg,köper
Lite då och då..Har:D850,H100,AX850,Vengeance16GB,Lite-on BD rw,
Det som är kvar är mobo,cpu.
Målet är kepler och Ivy,så bygget lär nog bli
klart till våren..Hursomhelst mobo står på tur
när det nu finns gen3 brädor,var inne på
asrock extreme7 gen3,men nu har ju asus gen3!
Frågan är när dessa asus brädor kommer?
Har ju inge bråttom men man vill få dit mobot
så kan man köra systemet så länge med en 2500k så länge..

Målmedvetet byggprojekt I slutet av oktober kommer det bli normal tillgång på /gen3 Z68-korten.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av AlbertMwugabi:

Har jag förstått det rätt att mitt P67 Maximus IV Extreme kommer ha stöd för Ivy Bridge genom en BIOS/UEFI uppdatering? Tyckte jag läste förut något om att UEFI versionerna som skulle användas av Ivy Bridge var för stora för att rymmas på BIOS chipet på dom äldre P67 moderkorten, men jag kanske är ute och cyklar totalt nu.

Asus har riktig UEFI på ett ordentligt minneschip. Det var tal om att det inte skulle rymmas ändå, men uppenbarligen var de ryktena falska. MSI har också om minnet stämmer äkta UEFI och inte heller bekymmer att ta in en Ivy.

Däremot är det en större frågeställning med Gigabyte då deras äldre kort med click-BIOS antagligen får ganska rejäla bekymmer att hantera Ivy.

Skrivet av Ant3:

Hmm... sälja sin Sandy bridge 2500K och ge sig på en Ivy bridge då kanske.

Bara jag som blev förundrad av att P8P67-M har PCI Express 3.0 stöd men INTE P8P67-M PRO???

Pro-modellen har dubbla grafikportar, vilket den utan Pro inte har. Återigen faller det på x8/x8-switchen.

Alla moderkort som stöder Ivy Bridge och INTE har dubbla grafikportar (x16/x4 eller bara x16) stöder PCIe 3.0 - det är därför i princip samtliga av H61-orna klarar det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Asus har riktig UEFI på ett ordentligt minneschip. Det var tal om att det inte skulle rymmas ändå, men uppenbarligen var de ryktena falska. MSI har också om minnet stämmer äkta UEFI och inte heller bekymmer att ta in en Ivy.

Däremot är det en större frågeställning med Gigabyte då deras äldre kort med click-BIOS antagligen får ganska rejäla bekymmer att hantera Ivy.

Skrivet av kinc:

Ditt M4E kommer att fungera 100% med 22nm CPU efter UEFI-uppdatering. Problemet som du nämner gäller endast vissa tillverkare, ASUS har väl tilltaget EPROM även för på allra billigaste 1155-korten. Således finns det inga som helst problem att få plats med de nya instruktionerna som den nya trigate-arkitekturen kräver.

Tackar så mycket, då ve jag.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Asus har riktig UEFI på ett ordentligt minneschip. Det var tal om att det inte skulle rymmas ändå, men uppenbarligen var de ryktena falska. MSI har också om minnet stämmer äkta UEFI och inte heller bekymmer att ta in en Ivy.

Däremot är det en större frågeställning med Gigabyte då deras äldre kort med click-BIOS antagligen får ganska rejäla bekymmer att hantera Ivy.

det var bara Intel själva som genomgående har för litet minne har jag för mig.

kompatibiliteten kan ju lösas ändå, det är nog mer en fråga om att de helt enkelt inte ids fixa det på dessa utan satsar enbart på modernare varianterna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint