Asrock X79 Extreme 7 för Intel Sandy Bridge-E på bild

Permalänk
Medlem

Jävlar vad fint för att komma från Asrock.

Permalänk
Medlem

Antar att det är som på ASRocks X58-moderkort att man inte behöver köra chipsetfläkten om man inte toköverklockar, så ni kan sluta gnälla om det...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Awww <3 PCI
Diggar inte guldiga kondingar men annars ser det ganska läckert ut.

Skrivet av acana79:

Verkar inte riktigt stämma med 4 minneskanaler för SB-E då detta kort har 6 slots för minne? Varför skulle man göra så som ni beskriver? Antingen 4 eller 8 slots känns mer naturligt...

Det finns vissa X58-kort med 4-slotar t.ex. Och P55-kort (1156) med 6-slotar. Så har gjorts förut och gös väl för att tillfredsställa alla med minnesfetischism. Men känns ganska B på ett prestandakort faktiskt, 4 eller 8 borde det vara, 8 helst då.

Skrivet av chipsfingers:

riktigt sexigt mobo det där men känns inte placeringen av 8-pin lite avig då de flesta chassin har ett hål för kabeln mer åt vänster hörn?

Jo, lite felplacerad känns den, men som dom dragit heatpipe finns det inte så mycket annat välja på. Swec nya chassirecensionsmoderkort, med märklig placering av 8-pin så Jonas får minst en sak att klaga på i varje recension.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Inte quadchannel?
Fläktar på moderkakor för mig tillbaka till 90-talet...

På 90-talet satt 40-mm fläktar som mest på processorn om ens det, chipset och grafikkorten hade mest obetydliga småflänsar.
Snarare att det för en tillbaka till mitten av 2000-talet, ungefär när AMD 64-plattformen kom

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Aktiv kylning på moderkort är totalt värdelöst. Trodde dom hade gått ifrån det.
Låter som satan och lagrena brukar ge sig efter 1 år...

Usch ja, precis min tanke. Senaste moderkortet jag köpte som hade aktiv kylning (A8N-Sli-Deluxe) fick jag byta ut fläkten till en kylfläns efter ca 2 veckor. Det var tydligen ett standardfel på detta moderkort då två vänner uppgraderade samtidigt som mig, vi hade alla 3 kylflänsar efter en månad.

Permalänk
Medlem

Hur fan kan man göra ett mobo utan LPT-port?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt! men jag köper knappast ett moderkort bara för dess utseende, det får vara rosa med lila prickar om så vill, bara det har bra/stabila prylar på sig!

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Jag som precis beställde ett system med Intel core i7 2600k :/ Kanske ska avbeställa och vänta in X79?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Verkar inte riktigt stämma med 4 minneskanaler för SB-E då detta kort har 6 slots för minne? Varför skulle man göra så som ni beskriver? Antingen 4 eller 8 slots känns mer naturligt...

förmodligen en känsla som hänger kvar sen minnen helst skulle vara identiskt parade i alla specifikationer för att fungera bra, eller alls i dual channel.

Skrivet av Barak:

Nä det är quad. Ger dock ingen större prestandahöjning för normalanvändaren.

10-20% i flera program, mest Photoshop tror jag. spel sägs däremot oftast få samma siffror, fast med ett - före.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

god damn det var ju snyggt xD

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Vill ha känslan är enorm.... Får dock hoppas det kommer vettigare moderkort med heatpipe lösning istället för fläktar

Permalänk
Medlem

Är det x79 chippet under fläkten där? Det kommer nog gå varmt, blir nog vattenblock xD

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hur fan kan man göra ett mobo utan LPT-port?

Va? USB ersatte LPT för vad, 10 år sedan? Det är idag riktigt sällsynt att se LPT på moderkort, och detta är en entusiast-plattform som inte försöker maximera bakåtkompatibilitet. Och LPT är ju inte direkt det nyaste gränssnittet som slopats. Den saknar även IDE exempelvis.

Och om du prompt vill koppla din 10+ år gamla skrivare till ett sådan moderkort så får du väl köpa ett kontrollerkort för LPT, precis som du vanligtvis behövt de senaste vad, 6-7 åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Usch ja, precis min tanke. Senaste moderkortet jag köpte som hade aktiv kylning (A8N-Sli-Deluxe) fick jag byta ut fläkten till en kylfläns efter ca 2 veckor. Det var tydligen ett standardfel på detta moderkort då två vänner uppgraderade samtidigt som mig, vi hade alla 3 kylflänsar efter en månad.

Haha hade ett A8N-SLI-SE, det blev en kylfläns på det med.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

tycker det är konstigt att dom ännu inte verkar satsa på att alla sata ska vara 6Gbps

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

förmodligen en känsla som hänger kvar sen minnen helst skulle vara identiskt parade i alla specifikationer för att fungera bra, eller alls i dual channel.

10-20% i flera program, mest Photoshop tror jag. spel sägs däremot oftast få samma siffror, fast med ett - före.

Ja det blir ju bättre prestanda i alla applikationer som kräver hög minnesbandbredd.
Det är bara det att jag själv inte leker runt i photoshop, 3d-caddar eller packar upp tusen komprimerade arkiv om dagen. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

THAT'S A MONSTER!

Hade jag vunnit på triss hade detta inte varit en omöjlighet!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slagt:

Nu känner jag att jag måste sluta tänka på 399kr moderkort så fort jag hör eller läser Asrock.

Skickades från m.sweclockers.com

Så sant! Jag säger därmed inte att Asrock är av kass kvalité men har själv bara köpt billiga brädor till bekanta än så länge!

Permalänk
Medlem

Tänk om alla kunde leverera sina moderkort med dubbla PS/2 kontakter istället för utan alt en kombinerad.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Tänk om alla kunde leverera sina moderkort med dubbla PS/2 kontakter istället för utan alt en kombinerad.

Jag kan möjligtvis se behovet av en PS/2-port till dyra spel-tangentbord. Men två? Sitter du på en gammal PS/2-mus och inte vill byta så är det ju bara att köpa en adapter till USB. För det finns väl ändå inget att vinna på att köra sin mus på PS/2?
Och då det är extremt få som vill ha två PS/2 portar så känns det väl ganska rimligt att moderkortstillverkarna slopar en av de och ersätter med två USB istället, som markant fler har användning för. Detta är ju en entusiast-plattform, och är inte tänkt att tillfredsställa bakåtsträvare.

Edit: Är uppenbarligen trött...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Jag kan möjligtvis se behovet av en PS/2-port till dyra spel-möss. Men två? Sitter du på ett gammalt PS/2-tangentbord och inte vill byta så är det ju bara att köpa en adapter till USB. För det finns väl ändå inget att vinna på att köra sitt tangentbord på PS/2?
Och då det är extremt få som vill ha två PS/2 portar så känns det väl ganska rimligt att moderkortstillverkarna slopar en av de och ersätter med två USB istället, som markant fler har användning för. Detta är ju en entusiast-plattform, och är inte tänkt att tillfredsställa bakåtsträvare.

Va? Jag trodde tvärtom om något. Till tangentbord kan jag förstå för dom som har dyrare varienter och vill kunna använda hur många knappar som helst på samma gång. Men en datormus? Vad ska den vinna på PS/2?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Trevligt att sånt här börjar komma, fast ASRock lockar mig inte ett dugg.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

AMD / INTEL

Det känns som att Intel har sprungit ifrån AMD med milstolpar, vad säger ni?

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk

Om det presterar lika bra som det ser ut kommer detta bli ett av dom bättre mb´s som kmr.

Permalänk
Medlem

Asrock är inte längre en lågkvalitetstillverkare. Det är uppenbart att Asrock strävar uppåt och vill konkurrera med Asus numera. Asrock använder bara högkvalitetskomponenter till sina senaste kort, bla riktigt bra Japanska kondningar. Dessutom så har de tagit flera steg uppåt designmässigt. Asrock har ju även lanserat mobbos till vanliga SandyBridge med samma designtema som detta nya X79 kort. Dessa kallas för Z68 Gene3 och har stöd för kommande PCI-Express 3. Så ni som vill ha ett snyggt Sandybridge kort med liknande guld/svarta design rekommenderas att köpa ett Z68 Extreme 3 Gen 3 samt Extreme 4 Gen3.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Va? Jag trodde tvärtom om något. Till tangentbord kan jag förstå för dom som har dyrare varienter och vill kunna använda hur många knappar som helst på samma gång. Men en datormus? Vad ska den vinna på PS/2?

Lägre CPU-användning, musen fungerar oavsett om USB-kontrollern blivit initierad eller inte, och musen kommer inte störa andra usb-enheter.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Lägre CPU-användning, musen fungerar oavsett om USB-kontrollern blivit initierad eller inte, och musen kommer inte störa andra usb-enheter.

Samtliga skäl helt triviala för en modern PC.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Samtliga skäl helt triviala för en modern PC.

Nja, kan få upp till 6% cpu-användning på min 2500K när jag rör min mus, och många idag får problem med te.x usb-ljudkort som sitter kopplade till samma usb-hub som musen. Hade jag haft en P/S 2 port till musen så hade jag lätt använt den. Och det finns inga riktigta anledningar att välja USB över P/S 2 om man har P/S 2, bortsett från eventuella drivrutiner till musen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

..Vart är 24pins kontakten? O.o

EDIT: Självklart ser man den nu efteråt.. Den var lite mörk för att synas

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -