speldatta för typ 15-20 000, tips tack!

Permalänk
Medlem

speldatta för typ 15-20 000, tips tack!

tänker inom en snar framtid fixa ny dator som ska klara dagens spel väldigt bra + vara relativt framtidssäker. hade tänkt mig något sådant här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/928659/datta

ser bra ut?

tack!

Permalänk
Medlem

någon? :__(

Permalänk

ser väl hur bra ut som helst, antar att du har OS

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg på en hundring och få en 2 TB istället. Behöver du verkligen ett separat ljudkort?

Kalla det dator också, ungefär som om man skulle kalla bil för "biil" eller "bill".

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Kr^PacMan:

Lägg på en hundring och få en 2 TB istället. Behöver du verkligen ett separat ljudkort?

Kalla det dator också, ungefär som om man skulle kalla bil för "biil" eller "bill".

Eller Kärran, som är helt okej. Eller?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Lägg på en hundring och få en 2 TB istället. Behöver du verkligen ett separat ljudkort?

Kalla det dator också, ungefär som om man skulle kalla bil för "biil" eller "bill".

Tror att datta med två t är ett medvetet fel. Tror att ordet kommer från Hackerman: http://www.acc.umu.se/~gurka/hackerman/ och det är aldrig tråkigt! Hittade det:

nucka!!!!!! - när man hackar en datta genom att skicka en nuck över intenret eler lkansek bara instalerat nucken!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixhk96:

antar att du har OS

näpp. har dock hört att man kan fixa det för en billig peng på http://www.pellesoft.se/

Skrivet av Kr^PacMan:

Lägg på en hundring och få en 2 TB istället. Behöver du verkligen ett separat ljudkort?

valde just spinpoint f3 därför jag hört så mkt bra om den; snabb och bra med utrymme för en struntsumma. men eftersom jag även valt att ta med en SSD kanske det spelar mindre roll med snabbheten på disken då den ändå enbart ska fungera som lagringsdisk iofs, så kanske gör som du säger.

angående ljudkortet, har valt det då jag dagligen lyssnar på väldigt mkt musik medan jag larvar runt i intrawebbens spännande värld och tycker att de extra pengarna (som ändå inte utgör en större del av priset i förhållande till de övriga komponenterna i paketet) kan vara värda för att få en mer behaglig ljudupplevelse under alla dessa timmar. aldrig haft ett ljudkort som inte varit integrerat i moderkortet förut och är nyfiken att pröva på detta kort efter att ha läst ett par recensioner som hyllar det till skyarna.

en sak jag dock undrar lite över om ljudkortet (som är pci express 1x) kommer få plats med de två grafikkorten i det moderkort jag valt. någon som har koll?

en annan sak jag är tveksam till är grafikkortslösningen. gtx570 i SLI eller ett gtx580? hade ursprungligen tänkt ta ett asus gtx580 DCUII men upptäckte sen att de är väldigt stora och att det inte skulle bli möjligt att slänga in ett till kort för att köra SLI i framtiden om det skulle behövas, om jag inte väljer ett dyrare moderkort vilket jag inte vet om jag är så sugen på då det är osäkert om det överhuvudtaget ska expanderas med ett till gtx580 i en framtida SLI-konfiguration. kan ju såklart välja ett annat typ av 580-kort men frågan är om det inte är smartare att istället satsa på två gtx570 i SLI då det ger mer prestanda för inte en så jättestor summa mer slantar, sen köper man istället ett nytt och modernt kort när det kommer behövas uppgraderas. MEN det som gör mig tveksam är att jag hört att SLI inte är en helt bekymmersfri lösning alltid och att ett ensamt kort är en aningen mer stabilt.

synpunkter, någon? : P

Permalänk
Medlem

någon som kan vara hygglig och ge input? uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ser väldigt bra ut, men en CPU-kylare hade inte suttit fel. Och en WD Green istället för spinpointen eftersom du har en tillräckligt stor SSD för alla spel och så

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag tycker att det ser väldigt bra ut, men en CPU-kylare hade inte suttit fel. Och en WD Green istället för spinpointen eftersom du har en tillräckligt stor SSD för alla spel och så

tänkte prova hur stockkylaren är till och börja med och se hur jag upplever den när det kommer till ljudnivå etc, sen framöver kanske jag bestämmer mig för att överklocka och isf kommer det naturligtvis införskaffas en mer ordentlig kylare.

några åsikter om grafikkorten? SLI- eller singelkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

tänkte prova hur stockkylaren är till och börja med och se hur jag upplever den när det kommer till ljudnivå etc, sen framöver kanske jag bestämmer mig för att överklocka och isf kommer det naturligtvis införskaffas en mer ordentlig kylare.

några åsikter om grafikkorten? SLI- eller singelkort?

Okej
SLI/CF Ger ju mer prestanda för pengen, dock till en högre ljudnivå och liknande, så det är lite vad du föredrar.
Själv ska jag köra på CF/SLI nästa gång jag köper nya grafikkort.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tänkte själv köpa en dator i den prisklassen dock så är det ingen skärm eller extra intern hårddisk i denna kundvagn http://www.inet.se/kundvagn/visa/934732/grejjsosv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ohnoyo:

någon? :__(

Skrivet av ohnoyo:

någon som kan vara hygglig och ge input? uppskattas!

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Bortsett från det, välkommen hit! Passa på att läsa våra andra regler igen när du ändå tittar över §4.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Master of Overkill
Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

varför ett externt ljudkort? samt väldigt dyrt sådant..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Kör på Corsair GT SSD istället.

I5 2500k också.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Okej
SLI/CF Ger ju mer prestanda för pengen, dock till en högre ljudnivå och liknande, så det är lite vad du föredrar.
Själv ska jag köra på CF/SLI nästa gång jag köper nya grafikkort.

tack för din input, uppskattas!

Skrivet av MultiMan:

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Bortsett från det, välkommen hit! Passa på att läsa våra andra regler igen när du ändå tittar över §4.

oops kände ej till detta; ber tusen gånger om ursäkt och tackar för de vänliga orden.

Skrivet av noak:

varför ett externt ljudkort? samt väldigt dyrt sådant..

hänvisar till mitt tidigare inlägg angående detta:

Skrivet av ohnoyo:

angående ljudkortet, har valt det då jag dagligen lyssnar på väldigt mkt musik medan jag larvar runt i intrawebbens spännande värld och tycker att de extra pengarna (som ändå inte utgör en större del av priset i förhållande till de övriga komponenterna i paketet) kan vara värda för att få en mer behaglig ljudupplevelse under alla dessa timmar. aldrig haft ett ljudkort som inte varit integrerat i moderkortet förut och är nyfiken att pröva på detta kort efter att ha läst ett par recensioner som hyllar det till skyarna.

tackar för förslag men tror att två st 580-kort och en i7 2600k blir aning saftigt rent ekonomiskt för mig. angående internminne; är det inte bättre med low profile på dem med tanke på att en eventuell framtida cpu-kyllare ska få plats? sen vill jag nog gärna ha ett hyfsat kvalitativt chassi av större modell (typ obsidian 650D) så det blir mer luftflöde/mer utrymme för framtida komponenter osv.

Skrivet av Haziza:

Kör på Corsair GT SSD istället.

I5 2500k också.

har skummat genom lite text om SSD-minnen och har då fått uppfattningen att intel är rätta valet om man vill ha tillförlitlighet och är det inte det som är mest avgörande i valet av SSD-enhet i slutändan? med tanke på att jag som inte är något pro när det kommer till sådant här inte kommer märka någon större skillnad olika SSD-enheter emellan då det i vilket fall blir en stor prestandaskjuts från en mekanisk hårddisk... eller?

en i5 2500k är det jag alltid tänkt ta förövrigt!